Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Mijn bestelling op Ebay uit USA is kwijtgeraakt in Corona chaos .  (gelezen 1646 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Mijn bestelling op Ebay uit USA is kwijtgeraakt in Corona chaos .
« Reactie #15 Gepost op: 3 juli 2020, 00:26:18 »
Ja Maurits voor de Contax was de Triotar een goedkope portretlens . De Sonnar 1:2 85 mm was meer voor rijke mensen . Voor de Contax werd ook de Tessar die samen met de Triotar  vaak door amateurs gebruikt werd . Mijn Opton Tiotar is een herberekening door Carl Zeiss West Duitsland van na 1945 . Ik heb ook een Carl Zeiss Jena DDR Sonnar 1:1.5 50 mm en de Sonnar 135 mm . De Zeiss Opton Triotar is in een aluminium instelvatting gemonteerd terwijl de Carl Zeiss Jena objectieven toch in verchroomd messing gevat zijn . Na de oorlog deed men bij Carl Zeiss maar wat , er was geen uniforme vormgeving en men gebruikte metalen die op dat moment toevallig beschikbaar waren , maar de objectieven zitten wel goed in elkaar .

Vaak zijn de DDR Carl Zeiss Jena  objectieven optisch beter dan de Zeiss Opton objectieven van vlak na 1945 . Voor de Sonnar 1:2 85 mm is de Carl Zeiss Jena uitvoering optisch de beste en zijn toch goedkoper door het DDR image .....Vriendelijke groet Peter .

Offline michiel

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 3 juli 2020, 11:59:50 »
De Triotar is een  lens  voor  kleinbeeld ?  wist ik niet hoor !

Ja, ik stelde me icm. de naam Kiev inderdaad een middenformaat normaallens voor voor de Kiev 66.   Het verbaast me ergens dat Zeiss ruim na de oorlog nog tripletlenzen voor kleinbeeld heeft gemaakt; aan de andere kant is er ook weinig af te dingen op de foto's die ik online zie.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 3 juli 2020, 13:20:26 »
Ik heb het 1950 Zeiss Opton exemplaar . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 3 juli 2020, 13:34:59 »
Hier een link van de 1950 Zeiss Opton Triotar praktijk test op film . Het is een mooi lensje als je de resultaten ziet , het bokeh is heel fraai voor portret fotografie . Het lensje stelt tot op 1 meter scherp dus mooi voor een indringend portret . Vriendelijke groet Peter .

http://elekm.net/zeiss-ikon/triotarfeb2006/

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 3 juli 2020, 16:05:49 »
Echt mooi gereedschap. Veel plezier ermee.

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 3 juli 2020, 18:59:38 »
Hier een link van de 1950 Zeiss Opton Triotar praktijk test op film . Het is een mooi lensje als je de resultaten ziet , het bokeh is heel fraai voor portret fotografie . Het lensje stelt tot op 1 meter scherp dus mooi voor een indringend portret . Vriendelijke groet Peter .

http://elekm.net/zeiss-ikon/triotarfeb2006/

Ondertussen die beelden   eens  bekeken; bij de foto's van de  gebouwen kan ik mij niet ontdoen  van het vaststellen  van  kussenvormige vertekening bij enkele opnames.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 4 juli 2020, 13:09:10 »
De trap en bakstenen muur die aardig recht van voren zijn opgenomen is geen vertekening te zien , de gebouwen zijn schuin omhoog gefotografeerd en dan krijg je vallende lijnen die op vertekening lijken . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 4 juli 2020, 21:46:28 »
Ik heb vandaag de film waarop ook Triotar opnamen op staan ontwikkeld . De Triotar heeft een moderne contrastweergave met een zeer goede centrum scherpte waarbij de hoekjes goed meekomen . Het bokeh is fraai . Dus ik ben wel blij met deze Zeiss Opton Triotar .

Verder is de Carl Zeiss Jena T Sonnar 1:1.5 50 mm vooral aan de randen en hoeken een heel rijtje tandjes  x4 beter dan de ZOMZ kopie Jupiter 3 van 1956 . De Jupiter 3 valt echt tegen , gelukkig was de 1:1.5 50 mm Sonnar niks duurder dan een nette Jupiter 3 voor de Kiev . Voor een dikke hoofdprijs zijn er ook 1:1.5 50 mm Sonnar objectieven in LTM te koop maar daar zit veel vals spul onder in vorm van een opgeleukte Jupiter 3 .

De Kiev werkt ook erg fijn met de Zeiss optiek , het is dan ook een heel andere camera dan het FSU LTM spul . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2020, 12:55:09 »
Gisteren heb ik nog een film opgenomen met de Triotar ontwikkeld . De close ups van veldboeketten zijn heel mooi geworden , de scherpte vervloeid in de voor en achtergrond heel fraai met toch modern contrast .

Verder heb ik ontdekt dat mijn Carl Zeiss Jena T Sonnar 1:1.5 5 cm uit 1939 / 1940 komt . Deze Sonnar is heel mooi oud geworden , het glas is helder zonder zonder krassen en het chroom dito . Achteraf gezien is de aankoop prijs met prima werkende Kiev II een koopje waar ik zuinig op moet zijn . Ik ben blij dat ik met dat Leica LTM leed ben gestopt  x6 Vriendelijke groet Peter .