Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Werking Novex R klok  (gelezen 290 keer)

Offline MarkM1973

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
Werking Novex R klok
« Gepost op: 3 januari 2021, 21:48:44 »
Om maar niet alles in mijn voorsteldraadje te schrijven, stel ik deze vraag maar even hier.

Bij mijn onlangs verworven
Opemus 5 zit ook een schakelklok Novex R 60 sec. De werking lijkt mij redelijk simpel, maar ik kom er niet achter hoe het werkt .

Een draaiknop om de tijd in te stellen. Duidelijk.
Dan een aan/uit-knop met markering ‘0’ en ‘1’. En daarboven twee pulsknoppen.

Als ik de aan/uit-knop op 1 zet gaat de lamp aan en hoor ik binnenin een mechanieken draaien. Druk ik op de linker pulsknop, dan springt de knop uit (op ‘0’). Staat hij uit en druk ik op de rechter pulsknop, dan gaat de lamp ook aan, tot ik loslaat. Maar geen idee hoe ik de timer laat werken...

Is mijn klok misschien kapot? Of snap ik het echt niet?

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig...
    • Bekijk profiel
    • Tapedeckforum
Re: Werking Novex R klok
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2021, 23:54:54 »

Dit las ok nog over de binnenste cijfers:

Those numbers correspond with the numbering on the pillar of a Meopta enlarger. They indicate how you need to correct the exposure when moving the enlarger head up or down.

Bron: https://www.photrio.com/forum/threads/enlarger-timer-inner-numbers-meaning.129158/
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2021, 00:00:27 door sterremuur »
Ook aanwezig op: Lomography... en Flickr

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig...
    • Bekijk profiel
    • Tapedeckforum
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2021, 00:14:26 »
Stand 1: de lamp is permanent aan, bv. voor scherpstellen.
Rechter knop idem maar dan terwijl de schakelaar op O staat.
Met een roodfilter er voor kun je in het donker je papier in de juiste stand er onder leggen.

Met de draaiknop stel je de tijd in.

Dan, in het donker, zet je de schakelaar op 0, lamp uit,  druk op de linkse knop, en het mechaniek zet gedurende de ingestelde tijd de lamp aan.
Ook aanwezig op: Lomography... en Flickr

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2021, 09:16:24 »
Als je Fomaspeed of Fomabrom gaat gebruiken die voor doka papier een erg hoog ISO getal hebben kan je het beste een 75 Watt lamp in je Opemus 5 monteren en op diafragma 1:11 afdrukken . Dan kom je met een netto 23x16 cm afdruk van het hele kleinbeeld formaat op 18x24 tot een belichtingstijd van rond de 10 seconden . Met die 10 seconden kan je met dat Novex klokje gemakkelijker die 10 % correctie in de belichtingstijd geven . In mijn praktijk van belichtingstijden van 3 tot 4 seconden zie ik me geen correcties van 10 % met dat Novex klokje doen . Het Novex klokje is bij langere belichtingstijden zeer goed bruikbaar heb ik jarenlang ervaren . Vriendelijke groet Peter .

Offline MarkM1973

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2021, 19:22:34 »
Stand 1: de lamp is permanent aan, bv. voor scherpstellen.
Rechter knop idem maar dan terwijl de schakelaar op O staat.
Met een roodfilter er voor kun je in het donker je papier in de juiste stand er onder leggen.

Met de draaiknop stel je de tijd in.

Dan, in het donker, zet je de schakelaar op 0, lamp uit,  druk op de linkse knop, en het mechaniek zet gedurende de ingestelde tijd de lamp aan.
Dankjewel voor je uitleg. Ik vermoed dat mijn klokje stuk is. In stand 1 en met de rechter knop gaat de lamp inderdaad aan. Maar in stand 0 doet de linker knop niets.
Vreemd genoeg hoor ik het mechaniek wel lopen in stand 1 of als ik de rechter knop indruk. Maar verder gebeurt er niks.
Ik zal het ding eens open maken. Misschien een los contact of een defect mechaniek...

Offline MarkM1973

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2021, 19:26:08 »
Als je Fomaspeed of Fomabrom gaat gebruiken die voor doka papier een erg hoog ISO getal hebben kan je het beste een 75 Watt lamp in je Opemus 5 monteren en op diafragma 1:11 afdrukken . Dan kom je met een netto 23x16 cm afdruk van het hele kleinbeeld formaat op 18x24 tot een belichtingstijd van rond de 10 seconden . Met die 10 seconden kan je met dat Novex klokje gemakkelijker die 10 % correctie in de belichtingstijd geven . In mijn praktijk van belichtingstijden van 3 tot 4 seconden zie ik me geen correcties van 10 % met dat Novex klokje doen . Het Novex klokje is bij langere belichtingstijden zeer goed bruikbaar heb ik jarenlang ervaren . Vriendelijke groet Peter .
Dank voor de tip, Peter. Ik ga op zoek naar een 75W lamp. Zowel de lamp die er in zit als de reservelamp die ik er bij kreeg zijn 150W.