Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Grote schoonmaak van de Mamiya Press Universal of Super 23 .  (gelezen 582 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Grote schoonmaak van de Mamiya Press Universal of Super 23 .
« Gepost op: 21 mei 2022, 18:10:09 »
Ja ik heb hier geschreven dat ik de Mamiya Press zou gaan verkopen maar toch begon het weer te jeuken  x4 x6 na mijn geslaagde infrarood avontuur met mijn kleinbeeld meetzoeker camera's . Dat moet toch ook lukken op die grote 6x9 lappen van de Mamiya Press . Hier een video hoe je de vaak beslagen meetzoeker van de Mamiya Press mooi helder schoonmaakt . Wel een waarschuwing , pas op met poetsen van de diagonale halfdoorlatende spiegel . Liever gewoon schoonblazen dan ijverig poetsen want als je de halfdoorlatende spiegellaag wegpoetst heb je geen meetzoeker camera meer ! Vriendelijke groet Peter .

https://youtu.be/FkVzIOZT75U

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Grote schoonmaak van de Mamiya Press Universal of Super 23 .
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2022, 09:51:46 »
Ik heb mijn Mamiya Press Super 23 weer een mooie heldere zoeker gegeven . De halfdoorlatende spiegelcoating HEB IK NIET GEPOETST want het risico dat je werking van de afstandmeter voorgoed verpoetst is mij te groot . Ik heb eerst geoefend op mijn onderdelen Mamiya Press en alleen het frontvenster en lenzen gepoetst . Toen aan de gang gegaan met de Super 23 . Na het poetsen een mooi helder beeld . Toen de afstandmeter unit weer terug gemonteerd . Juist ! De afstandmeter die eerst perfect werkte was helemaal ontregeld . De stelschroef voor de afstandmeter zat vast . Toen aceton erop . De instelschroef bleef stroef draaien en toen brak de helft van de schroefkop af ! De rapen waren door en door gaar . Gelukkig had ik de onderdelen camera nog . Toen de afstandmeter unit verwisseld die gelukkig zondermeer goed paste . Het instelschroefje draaide redelijk los dus het justeren ging goed .

Nu heb ik weer een heldere zoeker op mijn Super 23 . Of een heldere zoeker opweegt tegen het risico van een onbruikbare meetzoeker zeg ik nu nee na het grote probleem wat ik met het afbrekende schroefkopje had . Vriendelijke groet Peter
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2022, 09:55:16 door rolfilmrb67 »