Tja Rudi digitaal verdraagt niks van schuin invallende lichtstralen . Bij film maakt dat niks uit , maar bij digitaal krijg je grote problemen . Een uitstekend film objectief kan op digitaal bagger zijn . Daarom doet oud analoog spul van de Mamiya RB en RZ 67 wel goed op digitaal omdat de objectieven een lange afstand hebben tussen bajonet en filmvlak . Hierdoor vallen de lichtstralen recht op de film en sensor .
Verder vallen de objectieven van de Horseman mij toch wat tegen vanwege de grote beperking in werkdiafragma's dat bij pas 1:16 / 1:22 begint als ik enigszins de kwaliteit wil die ik gewend ben . De claim van een beeldcirkel van 150 tot 160 mm geloof ik wel maar mijn lat ligt hoog . Verder is de Horseman mechanisch een mooie camera . Je hebt hem ook in 4x5 inch uitvoering en voor de Horseman 6x9 cm is er ook een 4x5 inch adapter gemaakt . Maar dan moet je echt 4x5 inch objectieven gebruiken want met de 6x9 Topcors red je het echt niet . Ik ben zeker niet van plan om op 4x5 inch te gaan fotograferen . Het blijft middenformaat 4,5x6 en 6x7 en met Mamiya objectieven op de Horseman zal ik met een 25 tot 100 ISO film een heel eind komen . Ik heb met de Mamiya Press op Rollei Superpan 200 20 filmpjes belicht en daarop tekenen de lenzen met een heel mooi microcontrast , dat is met de Topcor Horseman lenzen toch wat minder .
Maar ja in de winter fotografeer ik toch heel weinig of niet dus ik heb bedenktijd wat ik ga doen met deze camera . Het zal wel goed komen en ik heb zoveel camera's als de vrouwen tasjes

hebben

Dus het is niet dringend . Vriendelijke groet Peter .