Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hoe bevalt mij de Horseman 985 ?  (gelezen 590 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Hoe bevalt mij de Horseman 985 ?
« Gepost op: 23 november 2022, 13:33:16 »
Hoe bevalt mij de Horseman 985 ? Wel het zijn gemengde meningen en constateringen . Optisch zijn de Mamiya 6x9 Press lenzen zichtbaar beter in scherpte en microcontrast dan de Horseman Topcor 6x9 lenzen die een grotere beeldcirkel hebben als de Mamiya Press lenzen . Dit is wel een tegenvaller voor zo'n prachtige camera als de Horseman 985 . De Topcor Super 65mm en Professional 75 zijn wel voldoende goed . Ik ga vandaag de 150 en 180 mm met matglas scherpstelling nog eens uitproberen , het kan ook aan de afstandmeter liggen . Wellicht ga ik deze lenzen vervangen voor andere lenzen . Misschien zijn Mamiya Press lenzen 100 127 en of 150 mm niet zo gek idee . 4x5 en 8x10 lenzen hebben vaak een stuk lagere scherpte en contrast dan zeer goede middenformaat lenzen . Dus wat is wijsheid .

Wel is het heel leuk om met de verstellingen van de Horseman de scherpte te verleggen van voor tot achter .

Wie heeft er praktijk ervaring met grootformaat lenzen ? Ondertussen liggen de Mamiya lenzen weer breed te grijnzen  x4 x7 in de tas ..... met wat hebben wij je al jaren laten zien en genieten ? Het is niet anders maar het komt goed .

Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: Hoe bevalt mij de Horseman 985 ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2022, 16:17:13 »
Ik heb even snel een 6x7 testfilm met de 150 en 180 mm gemaakt . Het is op zijn best een matig resultaten bij 1:5.6 1:8 1:11 en 1:16 . Waarschijnlijk zijn het spreeuwenkast  x4 objectieven die pas thuis komen bij 1:22 1:32 en 1:45  ...... De Mamiya Press lenzen zijn op 6x7 gewoon prima met bij 1:8 zeer goede rand en hoek scherpte . Ik zal kijken voor een 150 mm Mamiya Press lens en die monteer ik wel op een Horseman lensplankje . Horseman gebruikt net als de Mamiya Press Seiko 0 sluiters .

Maar misschien heeft iemand goede tips . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2022, 17:11:49 »
Gelukkig passen de lens cellen van de Mamiya Sekor 150mm op de sluiter van de 150mm Topcor Horseman . Dus dat maakt het aanpassen erg gemakkelijk . Het komt voor dat Seiko 0 sluiters verschillende schroefdraad maten heeft . Ik denk dus dat de Horseman met de Mamiya objectieven 100 127 en of 150 mm de kwaliteit gaat leveren die ik gewend ben . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2022, 19:54:07 »
Zo vandaag de 150 mm Mamiya Press 150 mm lens getest op de Horseman . Eerst nog met een schuifmaat gecontroleerd of de oneindig stoppunten exact op de zelfde afstand staan . Anders heeft testen helemaal geen zin als het lenspaneel ietsjes scheef staat , Ja zo'n fieldcamera heeft zo zijn geniepige nukken waar je met een Mamiya geen last van hebt .

De Mamiya Press 150 mm is veel beter bij 1:8 en 1:11 dan de spreeuwenkast  x4 lens van Horseman die pas bij 1:22 thuiskomt ? Maar ja de Mamiya Press lens is ontworpen voor uit de hand fotografie en voor een optimale scherpte bij grotere lensopeningen . Bij fieldcamera's is F 1:22 / 1:45 de norm ..... De horseman 65 mm 1:7 is ook zo'n lens die pas bij 1:16 en verder goed scherp begint te worden . Dus voor reportage fotografie totaal ongeschikt . De groothoek lenzen 50 en 75 mm voor de Mamiya Press zijn bij 1:8 al spijkerscherp op 6x7 .

Ja op de Horseman komen in de loop van de tijd Mamiya Press objectieven . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #4 Gepost op: 27 november 2022, 12:51:07 »
Ja ik heb er nog over nagedacht . Mijn Horseman 985 wordt uitgerust met Mamiya Press lenzen en sluiters op een Horseman lensplankje . De camera is op zich prachtig maar verdient betere objectieven die al bij 1:8 rand en hoek scherpe kunnen maken op 6x7 waarbij het motief mooi los kan komen te staan . Alleen nu uitzoeken hoe de complete Mamiya Press sluiter op het Horseman lensplankje te monteren .

Wellicht worden een 75 mm P en 127 mm P plus die 150 mm aangepast op een lensplankje . Maar ik moet dan eerst een paar bijkopen voor dit project . De P objectieven zijn gemaakt voor het grote Polaroid formaat dus hebben veel reserve in de beeldcirkel .

https://i.ebayimg.com/images/g/e4sAAOSw9jJjf21i/s-l1600.jpg

Hierboven een voorbeeld van mijn Mamiya Press 150 mm in een Horseman sluiter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 27 november 2022, 17:23:19 »
Je geeft het zelf al aan Peter, de verstellingen in grootformaat zijn een enorm voordeel. hoe groter de beeldcirkel hoe meer het tot uiting zal komen.
De truuks die gebruikt worden door de digitale liefhebbers leveren bij een serieuze verstelling een verlies van 40% aan pixels op. Vandaar hun voorkeur voor supergroothoeken (kan je bij het onthoeken heel wat laten wegvallen, ook aan pixels natuurlijk).
Bij een verstelling met een analoge grootformaat is wat je op het matglas ziet ook werkelijk op de print aanwezig.
Er zijn ook al digitale 4x5 ruggen te verkrijgen, enkel geschikt voor studio of stilstaand werk. Een digitale rug heeft namelijk wel wat tijd nodig om dat groot bestand "weg te schrijven". Over de prijs wil ik het nog eens niet hebben.

mvg Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2022, 19:08:30 »
Tja Rudi digitaal verdraagt niks van schuin invallende lichtstralen . Bij film maakt dat niks uit , maar bij digitaal krijg je grote problemen . Een uitstekend film objectief kan op digitaal bagger zijn . Daarom doet oud analoog spul van de Mamiya RB en RZ 67 wel goed op digitaal omdat de objectieven een lange afstand hebben tussen bajonet en filmvlak . Hierdoor vallen de lichtstralen recht op de film en sensor .

Verder vallen de objectieven van de Horseman mij toch wat tegen vanwege de grote beperking in werkdiafragma's dat bij pas 1:16 / 1:22 begint als ik enigszins de kwaliteit wil die ik gewend ben . De claim van een beeldcirkel van 150 tot 160 mm geloof ik wel maar mijn lat ligt hoog . Verder is de Horseman mechanisch een mooie camera . Je hebt hem ook in 4x5 inch uitvoering en voor de Horseman 6x9 cm is er ook een 4x5 inch adapter gemaakt . Maar dan moet je echt 4x5 inch objectieven gebruiken want met de 6x9 Topcors red je het echt niet . Ik ben zeker niet van plan om op 4x5 inch te gaan fotograferen . Het blijft middenformaat 4,5x6 en 6x7 en met Mamiya objectieven op de Horseman zal ik met een 25 tot 100 ISO film een heel eind komen . Ik heb met de Mamiya Press op Rollei Superpan 200 20 filmpjes belicht en daarop tekenen de lenzen met een heel mooi microcontrast , dat is met de Topcor Horseman lenzen toch wat minder .

Maar ja in de winter fotografeer ik toch heel weinig of niet dus ik heb bedenktijd wat ik ga doen met deze camera . Het zal wel goed komen en ik heb zoveel camera's als de vrouwen tasjes  x4 hebben  x6 Dus het is niet dringend . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #7 Gepost op: 5 december 2022, 10:24:07 »
Ik heb nu ook een tweede Mamiya Press lens voor de Horseman in Japan besteld . De 100mm 1:3.5 is ook vanaf 1:6.3 een zeer goed objectief . De Mamiya Press lenzen zijn naar kwaliteit verhouding erg voordelig . Er volgt nog een Mamiya Sekor P 75mm en 127mm . De Topcor 180mm wordt ook door een Mamiya lens van de C330  vervangen .

Ik ben op Flickr wezen kijken en daar zag ik mijn ervaringen bevestigd . Ook andere objectieven voor 6x9 field % view camera's tekende fluweel zacht . Alleen als je in prijzige APO grootformaat lenzen investeert zal je op 6x7 vergelijkbare kwaliteit krijgen die ik gewend ben . Heeft alles te maken met afbeeldingskwaliteit die over een grotere beeldcirkel verdeeld moet worden . Groot formaat negatieven moeten veel minder vergroot worden of eindigen als contact afdruk dus kan het scheidend vermogen de helft lager zijn zonder dat het opvalt . Een typische Mamiya lens haalt wel 90 tot 120 lpmm , hoe dat met lenzen met een grotere beeldcirkel zit . De helft ? Bij de meeste Horseman lenzen is het bij 60 lpmm wel op schat ik zo .

Alleen moet ik nog een paar Horseman lensplankjes deze winter aankopen dan kan ik van het voorjaar met een gerust hart aan de gang  x6 Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #8 Gepost op: 5 december 2022, 13:35:19 »
Verder heb ik met de testopnamen ontdekt dat de film in het Horseman 6x7 magazijn niet altijd vlak ligt . In het centrum bolt de film soms iets . Ook hier zijn de Mamiya RB67 S en ProSD magazijnen echt stukken betrouwbaarder . Helaas passen Mamiya RB67 magazijnen niet op de Horseman 985 wel op de Horseman VH en VH-R . Deze zijn als body niet al te duur en hebben ook nog een draaibare achterwand .

Dus mijn ideale Horseman is van het type VH en heeft Mamiya RB67  6x7 of 6x8 magazijnen en Mamiya objectieven  x6 Het hele setje Horseman 985 en Topcor objectieven zal waarschijnlijk verkocht worden om dit te bekostigen . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2022, 11:02:15 »
Op Ebay heb ik ontdekt dat ook anderen het idee uitgevoerd hebben om Mamiya Press objectieven op een Horseman lensplankje te monteren . Hier op de foto's onder de 75mm P voor polaroid 95x75 mm dus voor 6x7 ook wat verstelmogelijkheden . De 75mm P dekt net 4x5 inch uit . Ik weet uit ervaring dat de 75mm P op 6x7 heel goede resultaten geeft en ook een stuk beter is microcontrast dan de Horseman Topcor 75mm . Alleen is het Horseman 75mm objectief heel compact en de Mamiya 75mm P een fors objectief .

Maar ja ik heb te lang nagedacht en dus te laat . Ik vind wel een ander exemplaar . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2023, 15:16:01 »
Ondertussen heb ik weer wat spullen verkocht en van de opbrengsten een vrijwel nieuwe Fujinon W 180mm en Fujinon T 300mm voor mijn Horseman 985 gekocht . Beide zijn objectieven zijn voor het 4x5 inch formaat . Ze zullen zeker op 6x7 en 6x9 prima doen en passen eventueel later ook op een Horseman 4x5 fieldcamera . Op mijn Horseman past zelfs ook de Fujinon T 400mm maar voor 6x7 is de 300mm een heel mooi landschap objectief . Ik denk nog over een Fujinon W 105mm en Fujinon WSD 65mm als mijn verkopen doorgaan . Maar je hebt in deze tijd veel geduld nodig in deze moeilijke tijd vorig jaar voorjaar gingen de verkopen op Marktplaats veel vlotter . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2023, 10:59:23 »
Ondertussen heb na een Marktplaats verkoop ook een Fujinon T 400mm kunnen aanschaffen . Heel mooi objectief dat wel . Maar een slimme aanschaf ? De lens stelt met het huidige tube lensplankje maar tot 12 meter scherp . Er bestaan wel lensplankjes voor Horseman met tussenringen en sluiter 1 en 0 adapterringen . Verder kijk ik nog voor de Fujinon 65mm en 105mm . De begin jaren 60 lenzen van Topcor houden niet echt over in optische kwaliteit . Vergeleken met Mamiya lenzen voor de Press en RB67 moet je erg ver afknijpen voor een egale scherpte en dan komt de buigingsonscherpte me pesten .

Dan met de laatste testfilm Fuji Acros blijkt toch weer dat de film niet altijd vlak ligt in de Horseman magazijnen . In de RB67 magazijnen veel minder problemen met de vlakligging en met de Press magazijnen nooit problemen . Helaas passen de RB67 magazijnen niet op de Horseman 985 wel op de VH-R . Er zal dus nog veel gehandeld en gescharreld moeten worden voor de ideale uitrusting een feit is . Of ik moet met een slijptol de achterwand van de Horseman 985 te lijf moeten gaan totdat het RB67 magazijn wel past .....

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #12 Gepost op: 19 oktober 2023, 16:57:29 »
Na een jaar heb ik de Horseman 985 set met Topcor objectieven vervangen voor de Horseman VH-R met Fujinon objectieven en Mamiya RB67 ProSD achterwand . De resultaten uit Thailand waren gewoon heel goed . Ik kijk nog naar het 6x8 magazijn van de RB67 . 6x8 is bijna twee keer groter in oppervlakte dan 4,5x6 en dat ga je toch op de vergrotingen zien . Bij 6x8 heb je ook wat meer groothoek  met de 65mm . Voor volgend jaar gaan we daar eens mee experimenteren . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2023, 12:32:45 »
Deze week heb ik ook nog een Horseman VH body uit Japan laten overkomen . Dit type is erg licht en compact en redelijk voordelig in aanschaf . in hoogte scheelt het zeker 5 cm met de VH-R met zoeker en afstandmeter . Deze Horseman VH is een echte middenformaat fieldcamera . Er bestaat een 4x5 inch adapter maar dan kan je een 65mm en 90mm niet meer op oneindig gebruiken . Je kan dan beter een 4x5 Horseman FA of HF kopen als je met een 65mm 75mm of 90mm groothoek wil fotograferen .

Voor als nog is 4x5 inch mij een brug te ver . Rolfilm 6x7 t/m 6x9 geeft met een moderne film ook uitstekende resultaten en is veel goedkoper en gemakkelijker in het gebruik .