Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Een zeer compleet overzicht over Horseman fieldcamera .  (gelezen 433 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Een zeer compleet overzicht over Horseman fieldcamera .
« Gepost op: 19 december 2022, 20:37:58 »
Ook voormijn eigen gebruik plaats ik hier een zeer compleet overzicht van het Horseman fieldcamera systeem . Het is een prachtige camera . Maar toch ga ik andere objectieven ( Mamiya Press ) op Horseman lensplankje Seiko 0 sluiter monteren . Over de originele Topcor objectieven ben ik niet zo overtuigd . Veel lees en kijk plezier . Vriendelijke groet Peter .

https://www.cameraeccentric.com/static/img/pdfs/horseman_2.pdf

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: Een zeer compleet overzicht over Horseman fieldcamera .
« Reactie #1 Gepost op: 18 maart 2023, 17:45:15 »
Ik kon door goede verkopen een Fujinon W 180mm en Fujinon T 300mm voor mijn Horseman kunnen aanschaffen . De Fujinon 105mm en 65mm staan in de planning . Hier verder een link over heel veel grootformaat objectieven van diverse merken en of die passen of niet op de Horseman 6x9 of 4x5 inch fieldcamera's . Het probleem is de 66mm doorsnede van de Horseman vatting en maximale balguitrek . Maar goed er past een Fujinon T 400mm op als je een telelensbord gebruikt , dat is voor 6x7 en 6x9 lang zat  x6 Vriendelijke groet Peter .

https://www.kenko-pi.co.jp/horseman/e/lens_list.pdf
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2023, 11:12:02 door rolfilmrb67 »

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2023, 20:07:51 »
Mooi zo Peter ; je treintje  raakt weer op gang !!
Hier begint het  ook weer stilaan te kriebelen !!

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2023, 20:48:04 »
Ja  x16 Maurits ik heb weer wat gepland dit jaar . Ik denk dat ik voor de plannen te verwezenlijken iets in de verkoop ga zetten . De Horseman is een moeilijke camera die heel veel mogelijkheden tot het maken van fouten bied . Maar toch heb ik een paar heel mooie vergrotingen mee gemaakt . Op Flickr zie je veel voorbeelden die niet echt goed uit de verf zijn gekomen . Ik heb de lenzen met een sterke loep eerst allemaal op oneindig gejusteerd en met een schuifmaat heb ik de oneindig stoppers exact afgesteld , Als je dit niet doet kan het frontpaneel iets scheef te komen te staan en dan krijg je onscherpe foto's , Nu kan ik alle lenzen tot en met 180mm met de afstandmeter exact scherpstellen . Nu kan ik de Horseman ook gerust gebruiken als meetzoekercamera met mijn Linhof universeel zoeker met paralax opheffing . Het zoekerbeeld is mooi duidelijk helder en scherp .

Nu is weer een Fujinon-T 400mm voorbij gekomen als verleiding . Maar ik denk nog na . De Fujinon WSD 65mm is net zo duur en beter en stuk lichtsterker van de Horseman Topcor 65mm die een heel donker matglasbeeld geeft en dat is als je met de verstellingen van de Horseman wilt spelen eigenlijk niet te doen . Ik slaap er nog een tijdje over . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 21:35:57 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2023, 17:13:04 »
Tja beste forumleden ik heb gezien dat de link bovenaan niet meer werkt . Als goedmakertje een link naar een heel goede video over de Horseman VH op You Tube . Veel kijkplezier gewenst . Vriendelijke groet Peter .

https://youtu.be/YaF79tR29L4?si=16akwtlPoPW3gA-f