Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Filmprijzen .  (gelezen 242 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Filmprijzen .
« Gepost op: 10 augustus 2023, 19:19:50 »
Ik denk dat jullie het ook is opgevallen als jullie tenminste nog fotograferen  x4 De prijzen voor film zijn wel heel fors gestegen . Vooral Kodak is wel erg fors duurder geworden . Het dure Ilford is in korte tijd een van de voordeligste aanbieder geworden en dan zijn hun films op zijn minst zo goed als die van Kodak . De cult fantasie merken van gewoon een bekend merk in een duur doosje neem ik niet serieus . Er zijn maar vijf producenten en de rest is fantasie .....

Voor mijn vakantie heb ik alweer Ilford Delta 100 gekocht . Een heel nette betrouwbare kwaliteitsfilm . Fuji Acros gaat het voor groen groener groen Thailand niet worden . Het contrast in het landschap wordt dan veel te laag heb ik vroeger ervaren .

Wat zijn jullie ervaringen ? Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2023, 06:28:54 door rolfilmrb67 »

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
Re: Filmprijzen .
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2023, 17:56:03 »
Inderdaad Peter; maar  ALLES is met een grote sprong duurder geworden!
gelukkig  had ik  voor de grote  prijzenslag  een voorraad  ( film / papier  / chemie ) in geslagen.
We zullen weer wat zuiniger  moeten omspringen  met  dit alles ; net zoals in de 80tiger  jaren.
Die  tijden  hebben we ook  doorgesparteld  en  het zal ons deze keer ook wel lukken.
drie  maal rond een onderwerp  staan draaien  voor   je  eindelijk afdrukt ; net zoals  een wild dier  rond  zijn (haar) prooi draait en keert .
Mbg
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2023, 23:21:56 »
Ja Maurits gelukkig hebben we camera's voor bedachtzame fotografie . Dus je afvragen wil ik daar een vergroting van . En dan heb ik nog het geluk dat ik niet op 4x5 of nog vier keer duurder 8x10 vlakfilm werk  . Ik ben al advertenties van 4x5 camera's tegengekomen met de tekst ivm met de hoge prijzen voor 4x5 vlakfilm te koop aangeboden . Bij vlakfilm 4x5 kost Kodak al 5 Euro per vlakfilm en dan kost een rolfilm met 10 , 9 of 8 opnamen om in de buurt van 4x5 te blijven vanaf 5 Euro .....

Ik zelf heb nog drie 100 vel 8x10 Fomabrom Variant 111 verpakkingen die ik vorig jaar voor 70 Euro per doos heb gekocht . Nu kost het 116,95 Euro in Belgiƫ . Dat doet wel pijn in het duitenzakje . Dan maar digitaal fotograferen , ik zeg niks ...... Maar mooi printpapier en inkt is ook erg duur . Vriendelijke groet Peter

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2023, 11:29:10 »
analoog fotograferen ; ontwikkelen en afdrukken  doe  ik nog steeds  met groot genoegen; hier staat ook een digitale  kleur /ZW  printer   alwaar we  best tevreden  mee  omgaan, die is betaalbaar door het gebruik van " flesjes inkt "
Afdrukken met deze worden gemaakt als  het wat sneller  moet ;  foto's  gemaakt van oude dia's  / kleurnegatieven . ook voor  het  maken van allerlei  verjaardag & nieuwjaarskaartjes  .
Macro    & vogeltjesfotografie  word dan ook  digitaal gedaan  met m'n " oude" Nikon D90 met daarop  uitsluitend  degelijke  2dehandse lenzen. ( steeds  sta ik verbaasd te kijken in  welke  fraaie staat lenzen  bij  anderen de deur uitmoeten ! ; waarvoor met deze oprechte dank !! )
Als ik je niet  meer hoor  kan  ik je   enkel nog een behouden reis  en vele  leuke  fotografische onderwerpen toewensen
Met vriendelijke groeten
Ook aan de  familie
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2023, 21:39:57 »
Ja Maurits ik ben er weer . Thailand was enorm drukkend warm . Bij de geringste inspanning was het peentjes zweten . Maar toch heb ik een flink aantal foto's met de afstandmeter van de Horseman kunnen maken en uitgekaderd met de Linhof zoeker . Onder de zwarte doek gaan scherpstellen bij 32 graden en luchtvochtigheid van maar 95 % , ja daag en doei , dat heb ik dus niet gedaan . Maar toch heb ik een paar mooie foto's gemaakt denk ik .

Wel heel veel rugpijn met uitstraling naar de benen gehad ondanks de warmte . Fietsen kon daar niet op de steile slechte bergwegen en als je graag een hartverlamming krijgt moet je dat vooral doen . Het fijnste vervoermiddel is daar nog altijd de brommer . Lekker verkoelend als je rijd en toch de gelijkmatige temperatuur . Veel in en uit de airco is veel belastender voor het lichaam . Met de huurauto deed ik de airco uit en de arko aan ..... Dus alle (vier) ramen kunnen open reed heerlijk verfrissend . Vriendelijke groet Peter