Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Ik heb het vermoeden dat mijn Thaise films door de Xray zijn gesluierd .  (gelezen 165 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ik ben begonnen met het ontwikkelen van mijn Ilford Delta 100 rolfilms . Ik heb gezien dat basis nu een stukje grijzer is dan mijn Nederlandse Delta 100 films . Ik hoop maar dat de films niet helemaal verpest zijn door de twee keer Xray op de luchthavens . Want de van zich grijze kleinbeeld 135 films zijn gewoon niet fatsoenlijk af te drukken en gewoon een verloren moeite .

De Fujinon objectieven voor mijn Horseman zijn een heel stuk beter dan de originele Topcor Horseman lenzen en komen in de buurt van de Mamiya objectieven wat betreft scherpte en contrast . Ik heb dan ook het Mamiya RB67 ProSD magazijn gebruikt welke een uitstekende vlakligging van de film heeft . Nu maar kijken hoe de afdrukken zullen gaan worden .

Hoe zijn jullie aan/er varingen met de Xray op de luchthavens en film ? Vriendelijke groet Peter .

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig!
    • Galerij
Re: Ik heb het vermoeden dat mijn Thaise films door de Xray zijn gesluierd .
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2023, 13:53:14 »
Ik vlieg uit principe niet, dus ik kan er niks over zeggen.
Uit mijn ziekenhuiscarriere weet ik wel dat röntgenstraling perfect is om films mee te belichten.
Ook aanwezig op: Lomography... , Flickr en Mijn Galerij

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Ik heb het vermoeden dat mijn Thaise films door de Xray zijn gesluierd .
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2023, 15:50:00 »
 x16 Eric . Het vreemde is dat de Fuji Acros II geproduceerd door Ilford wel met een normale heldere drager uit de ontwikkelaar is gekomen . Deze film is ook twee keer door de Xray van de luchthavens gegaan . Ik moet maar eens een verse partij Ilford Delta 100 120 rolfilm kopen en dan kan ik zien of er afwijkingen zijn die door Xray veroorzaakt zijn . Het kan ook nog zijn dat Ilford de drager van de Delta 100 120 rolfilm heeft veranderd . De negatieven zien er niet verkeerd uit maar ik heb een hekel aan een grijze drager van de film .

Gelukkig heb ik niet een hele serie rolfilms belicht op Acros II , want ondanks de belichting op 50 ISO zijn de negatieven aan de dunne kant . De Delta 100 is toch wel een echte zwart wit film met echt wit en mooie donkere tinten . De oude made in Japan Acros I rolfilm was toch wel beter in de analoge afdruk verwerking , Acros II doet het niet geweldig in de vergroter ..... Als je de negatieven digitaal verwerkt ligt dit wellicht anders . Vriendelijke groet Peter .