Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Thermaphot ACP 302 met variabele snelheid  (gelezen 2546 keer)

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Flickr
Thermaphot ACP 302 met variabele snelheid
« Gepost op: 31 mei 2014, 18:03:38 »
Vanochtend de printplaat van de firma Thermaphot ontvangen. Inbouw was zo gepiept. De ACP heeft nu een traploos regelbare snelheid. De ontwikkel- en fixeertijd is nu instelbaar van 32 tot 230 sec.
Zonder deze snelheidsregeling had ik slechts keuze uit twee tijden, namelijk 32 en 45 sec. Nu kan ik ook gewoon de tijd van 60 seconden instellen: de standaardtijd voor Ilford MGIV RC papier in combinatie met  Ilford Multigrade ontwikkelaar en Ilford Rapid Fixer bij 20°C en 1+9 verdunning. Voor de ombouw stond de machine op 45 sec en had ik de temperatuur op 30°C staan....(ging ook prima :) trouwens). Voordeel is dat ik nu ook eenvoudig Bariet papier kan verwerken door de tijd op 120 seconden in te stellen. Gemak dient de mens.... 8).  Toch?

« Laatst bewerkt op: 31 mei 2014, 19:07:08 door JoRoBo »

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Fotografie = leuk
    • film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: Thermaphot ACP 302 met variabele snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2014, 19:07:32 »
mmmm, alleen is het zo dat bariet/fiber niet door een roller machine kan, dus toch maar in een schaal of een Nova sleufprocessor. ;)
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2014, 19:14:18 »
Misschien houdt Johan van direct klaar fotopuzzels op bariet papier  ::) ;D . Toch een mooi apparaat als je veel werk hebt . Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2014, 20:43:18 »
Misschien houdt Johan van direct klaar fotopuzzels op bariet papier  ::) ;D . Toch een mooi apparaat als je veel werk hebt . Vriendelijke groet Peter .
Is dat Bariet papier nog steeds van Popla kwaliteit?
M'n laatste Bariet afdruk was 35 jaar geleden haha.
En ik heb de Thermaphot niet omdat ik zoveel afdruk, maar omdat ik die vrijkomende dampen van die open schalen str**t zat was.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2014, 20:45:17 door JoRoBo »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2014, 23:04:05 »
Als bariet papier nat is is het kwetsbaarder dan pe . Maar als een pe foto geknakt of een vouw in zit kun je de foto weggooien , een bariet foto met een knak of vouw laat je gewoon inweken en droogt hem opnieuw daarna is de bariet foto weer als nieuw . Zo heeft elk nadeel toch ook weer een voordeel . Die Thermaphot is inderdaad een goede oplossing om de verdamping van de baden te verminderen . Ik gebruik fixeer en stopbad van Amaloco en die vrijwel reukloos , verder bekijk ik iedere proefbelichting strook bij daglicht buiten de doka zodoende zit ik niet voortdurend  dichtbij de schalen met chemie .                                                                                                                                   Ik heb 12 jaar met veel plezier en succes op Agfa MCP afgedrukt tot 2005 toen het moederbedrijf de stekker uit Agfa Leverkulsen trok . Hierna op Kentmere VC Select gewerkt , ook een fraai pittig papier . Maar helaas werd Kentmere  door Ilford/Harman opgekocht en het "Kentmere" papier werd vanaf 2007 door Harman gemaakt en het pittige karakter van het oude Kentmere was veranderd in krachteloos donkergrijs . Ik heb nog een poging gewaagd met een ander merk pe papier maar het is er op uit gedraaid dat ik na 20 jaar pe toch op Fomabrom Variant III ben gaan werken en het lijkt veel op Agfa  :) . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2014, 23:10:14 door rolfilmrb67 »