Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Plakkerig rubber  (gelezen 759 keer)

Offline Bogatyr

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
Plakkerig rubber
« Gepost op: 21 maart 2022, 13:58:08 »
Veel autofocuscameras (film) hebben last van plakkerig rubber op de rugzijde of de handgreep. Als ze nieuw zijn erg prettig om vast te nemen, maar als ze beginnen te plakken, eikes! Veel cameras van Nikon of Canon staan te koop voor een prijsje, met dit als euvel.
Heeft iemand ervaring met een werkwijze om dit te verhelpen op een correcte manier? Graag een oplossing.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Plakkerig rubber
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2022, 17:45:04 »
Er zijn voor oude analoge camera's kunstleder setjes te koop om de camera opnieuw te bekleden . Maar die oude camera's zijn recht toe aan dingen zonder welvingen die bij autofocus camera's normaal zijn . De achterwand zou nog kunne maar voor de opnieuw bekleding van zo'n golvende handgreep vrees ik het ergste . Ja de bekleding van mijn oude Kiev en Contax is nog van echt fijn leer en voelt zacht aan . Misschien is dat dunne leer iets om te proberen . Succes ermee . Vriendelijke groet Peter .

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig!
    • Bekijk profiel
    • Galerij
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2022, 17:48:28 »
Spuiten met zwarte Motip.
Ook aanwezig op: Lomography... , Flickr en Mijn Galerij

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2022, 18:12:34 »
Kortgeleden heb ik een hele fraaie camera gekregen met plakkerige rug. Simpele oplossing : neem een goed afwasmiddel. Verdun deze minimaal, zodat het makkelijk vloeibaar is. Daarna met een wattenstaafje gaan poetsen. In mijn geval werkte het perfect. Succes.

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2022, 19:48:52 »
Dat probleempje had den we hier met een Canon Prima 120; gewoon het plakkerige spul  " overschildert" met kleurloze  nagellak !
Als de  nagellak wat te stroperig is  verdunnen met wat   aceton !
Dat is al enkele  jaren geleden gedaan en het resultaat is  nog heel fraai !

Offline Bogatyr

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2022, 18:12:24 »
Twee bijdragen die me iets lijken. De afwasdetergent ga ik proberen. Het lijkt me in ieder geval niet te agressief. Gelachtig dus het gaat niet zomaar in kiertjes of spleten lopen. Wat het andere betreft: zwarte Motip. Dat is iets van Holland denk ik. Is het een soort kruipolie? Het ding is dat rubber in aanraking met sommige chemische produkten vanzelf zijn integriteit verliest en plakkerig wordt en het zou jammer zijn als ik het op deze manier zelf zou verprutsen.

Wat betreft de nieuwe bekleding: inderdaad het pre-AF tijdperk kende zoiets. Vooral voor de Contaxen kun je een nieuwe bekleding aanmeten. Maar dit is anders.

Dus wordt het eerst afwasdetergent. Misschien kan ik het wel eens proberen met van die speciale zeep voor als je handen voor smeer zitten, van die garagistenzeep. Een goed idee!

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2022, 21:37:49 »
Nee. Gewoon ordinair afwasmiddel. Gewoon ordinaire wattenstaafjes en ordinair geduld.

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2022, 21:41:17 »
Hallo, probeer dit eens...werkt bij mij alleszins perfect. Aanbrengen met een microvezeldoek en oppoetsen, desnoods meerdere keren.

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig!
    • Bekijk profiel
    • Galerij
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2022, 12:23:49 »
Motip is iets uit de autobranche.
Het is een soort spuitbaar rubber, bv. om bumpers zwart te maken.

Ik bedoelde deze:

https://www.mercuriustools.nl/gereedschap/product/sprayplast-rubber-coating-mat-zwart-500ml-motip-4301/

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2022, 19:05:55 »
Dus je kan er ook zonnebrand gaatjes in je dure Leica sluiter dichtspuiten met die Motip vloeibaar rubber dichtspuiten  x4 x12 ? Nee met een fijn kwastje op de zonnebrand gaatjes aanbrengen bedoel ik ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig!
    • Bekijk profiel
    • Galerij
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2022, 09:51:25 »
Nou, in de jaren 60 had ik een abonnement op Focus en daarin stond een artikel van Cor Woudstra meen ik, die zelf vloeibaar rubbercoating oploste in xylol, en dat in zeer dunne laagjes op een Leica sluitergordijn aanbracht.
Met succes.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2022, 12:10:58 »
Ja Eric dat klusproject van Cor Woudstra in Focus staat mij nog helder voor geest . Dat Leica sluitertje was zo doorzichtig als een muggen hor . Knap dat hij toch toen een lichtdichte sluiter van gemaakt heeft . Tegenwoordig zijn ze niet meer zo zuinig en zet er meteen een nieuw doek in .  Maar een enkel brandgaatje is wel best te doen voor onze Leica vrienden . Daar heb je met de metalen rolluiken in de Contax en Kiev geen last van  x6 Vriendelijke groet Peter .

Offline Bogatyr

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2022, 17:17:27 »
Bij deze graag mijn uiteindelijke bevindingen. Ik had namelijk een Nikon F80 op de kop getikt. Deze zijn spotgoedkoop en lichter om te dragen dan de F90 (ook goedkoop). Algemeen euvel bij deze camera’s en één van de redenen dat ze goedkoop zijn, denk ik, de bekleding die plakt.

Ik heb geprobeerd het plakkerige eraf te krijgen met:

Afwasmiddel, garagistenhandzeep, tandpasta, ontschminkingsmelk allemaal geen avance.

Dan heb ik iets geprobeerd wat we momenteel allemaal, jammer genoeg, in huis hebben: handontsmettingsalcoholgel. Dit ging eigenlijk prima. Door de gelstructuur makkelijk aan te brengen op een beperkte oppervlakte met een wattenstaafje en eventjes laten intrekken. Dan wegvegen met een stukje keukenrol. Even voelen en zonodig herhalen. Zonder veel moeite: vier wattenstaafjes en drie blaadjes keukenrol. Het was enkel het plakkerige dat ik weghaalde: mijn papiertjes zagen niet echt zwart, wel vuil natuurlijk, maar niet zwart van kleurstof. Dus de eigenlijke basis laag is niet aangetast hierdoor.

Simpel en goed, met inachtname natuurlijk om geen alcohol in spleetjes waar knopjes zitten te laten lopen.

En het goede nieuws: twee 123 batterijtjes erin, de handleiding ernaast en het ding schijnt nog perfect te werken ook.