Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.


Berichten - rolfilmrb67

Pagina's: 1 ... 179 180 [181] 182 183
2701
Ik heb een zeer simpele doka met een Magnifax , EL Nikkor 105 , 80 en 50 mm en een betrouwbare timer . Verder een duidelijke keukenklok en een rood doka peertje uit Eindhoven . En natuurlijk de ontwikkelschalen waarvan ik de 24x30 schalen al 20 jaar gebruik . Verder maak ik mij het gemakkelijk door op alleen 24x30,5 af te drukken  en mijn motieven altijd formaatvullend op neem en dus nooit uitvergrotingen maak .4,5x6 en 6x7 films worden in serie's afgedrukt nooit door elkaar hoewel 6x6 wel in de 6x7 serie mee kan want 6x6 druk ik in het vierkant af . Mensen denken dan aan de scherpe vergrotingen te zien dat ik een Hasselblad heb....... ;D geintje . Dan kies ik voor één type/merk film , film ontwikkelaar en ontwikkelmethode en natuurlijk een vaste papierkeuze en papierontwikkelaar . Alles vers en alles het zelfde houden saai maar zeker de snelste weg naar een prima vergroting . Op den duur kom je van zelf tot een standaard belichtingstijd waarvan je bij de eerste proefbelichting strook kan uitgaan .   De proefbelichting strook laat je over de belangrijkste beeldpartijen van de vergroting vallen . Dus de schaduw , midden toon en het hoge licht op één proefbelichting strook . De stroken moet je niet te zuinig knippen , 5 cm breed mag wel voor een 24x30,5 . Aan de hand van de strook kun je zien of de gekozen gradatie en belichtingstijd goed is en verder of de ontwikkelaar nog te gebruiken is . De proefbelichting strook moet je EERST DROGEN voor je deze beoordeeld . Als het gradatie filter wel past bij het contrast van het negatief en de strook is slapjes van contrast dan direct verse ontwikkelaar aanmaken , verder gaan is gewoon duur papier verbrassen . Is de proefbelichting strook bijna goed , moet je gaan corrigeren met 5 , 10 of 20 % van de belichtingstijd , je kan een correctie van 5 % al goed zien als je filter 2,5 tot en met 3,5 gebruikt . Die proefstrook methode met de verdubbeling van de belichtingstijd is veel te grof  .                                               

Als je mijn methode wil gaan toepassen moet je kiezen voor één type film en deze op de zelfde manier belichten en dan ontwikkelen volgens exact het zelfde kiepritme , tijd , verdunning en temperatuur. De herhalingsnauwkeurigheid is het belangrijkste , daarom is Rodinal zo'n fijne film ontwikkelaar . De gedachte van die ontwikkel afwijking trek ik wel recht met het afdrukken gaat je altijd onnodig veel verbrast papier kosten . Gebrek aan herhalingsnauwkeurigheid bij het ontwikkelen van de film is vaak ook de hoofdoorzaak dat men de doka maar opbergt , of denkt het met de computer veel beter gaat .  Daarom ben ik twintig geleden begonnen met een C 41 film Ilford XP 2 en daarmee leren werken en afdrukken , altijd het zelfde resultaat .                                                                                                                       

Er is een systeem die je de proefstroken bespaart , maar werkt dan wel optimaal als je een ontwikkel machine gebruikt . Het Heiland Split Grade systeem kost wel een paar pakjes papier en voordat je de uitgespaarde proefstrookjes terug verdient heb ben je een paar jaartjes verder . Maar ja dit is de zelfde vergelijking tussen Leica-M 7 en een Fed 4 met beiden kun je heel mooie foto's maken op weg naar Rome ........ ;) Vriendelijke groet Peter .   

2702
Objectieven / Re: Industar-61 -26 demontage en montage
« Gepost op: 29 mei 2014, 23:30:42 »
Toch is het demonteren en monteren van een helicoid voor een spiegel reflex objectief eenvoudiger , zo'n meetzoeker objectief heeft een dubbele helicoid één voor de scherpstelling  en één voor de afstandmeter en dat luistert heel nauwkeurig heb ik ervaren . Ik heb vroeger die grote meetzoeker objectieven van mijn Mamiya Press schoongemaakt  en van schoon vet voorzien . Alleen zitten die duurder in elkaar als die Industar - 61 -26 , het is dan een samenstelling van aluminium en messing schroefgangen en de meetzoeker kam is ook zoals het eigenlijk hoort van messing . Maar ja zo'n Mamiya Press objectief was net zo duur als een Zorki met een paar extra objectieven ..... dus een helemaal eerlijk vergelijk is het niet van mij . Vriendelijke  groet Peter .

2703
Objectieven / Re: Hasselblad 2,8 planar f= 80 mm nr.5044728
« Gepost op: 29 mei 2014, 23:10:47 »
Die Canon T 90 is nu wel naar de Lieve Heer of ligt binnenkort in de 15 euro bak op een Fotografica beurs .... Maar zo'n mooi lensje verdiend een gave body en magazijn om samen mooie foto's te maken .Vriendelijke groet Peter .

2704
Analoog foto nieuws / Re: Lomo Russar+ lens
« Gepost op: 29 mei 2014, 21:52:30 »
Ja op een kleinbeeld reflex is een 35 mm meestal nog uitstekend maar een 28 mm geeft in het landschap aan de buitenranden al een zichtbaar verloop van  de scherpte  . Dichterbij is meestal geen probleem . Testen in Foto en Focus werden meestal op 50 x F gedaan , voor 28 mm is dit 1,40 meter . Ja dan kwam de 28 mm vaak best goed uit de test op 1,40 meter , maar op oneindig is toch anders moest ik ondervinden met mijn Minolta 1:2.8 24 mm . Geweldig voor de Foto testwand en bagger aan de buitenranden  in het veld . Toen ik mijn Mamiya's kocht is één ander recht gezet ik heb daar drie geweldig goede landschap groothoek lenzen bij die aan de buitenranden nauwelijks minder zijn als het centrum . Voor landschap fotografie vind ik een gelijkmatige scherpteverdeling veel belangrijker dan een extreem hoge scherpte in het centrum . Ik ben dan ook een echte "Japanner" als ik een lens test kijk ik als eerste naar de scherpte in de hoeken en de buitenranden , als dat niet goed is hoef ik hem niet . Ik vind het jammer dat er voor mijn RB 67 geen echt goede 50 mm is zoals mijn KL65 mm , bij Mamiya werd mij maar aangeraden om een Mamiya 7 met een 43 of 50 mm te kopen . Maar ja de KL 65 mm heeft de zelfde bekijkhoek als je ogen en dat is heel fijn , wat je ziet kan je ook fotograferen met de 65 mm voor de 6x7 bij de 4,5x6 is dit de 50 en 55 mm . Vrindelijke groet Peter .

2705
Voorstellen / Re: Ik hoop hier veel te leren.
« Gepost op: 29 mei 2014, 21:07:24 »
Hallo Marc , hartelijk welkom hier op ons forum van echte doka liefhebbers . Je ziet wel in een paar dagen zijn we gegroeid als kool . In ieder geval zullen je helpen je doka aan de gang te houden . Vriendelijke groet Peter .

2706
Analoog foto nieuws / Re: Lomo Russar+ lens
« Gepost op: 29 mei 2014, 20:54:09 »
Tja , ik heb op de bijgaande foto's gezien dat deze Russar nogal veel last heeft van lichtafval . Modernere optiek van Voigtländer zou hier minder last van kunnen hebben . Verder is deze lens ontworpen in 1957 ? , tegenwoordig heeft men toch enige vooruitgang geboekt ,  maar ja daar koop je geen Lomo voor . Vriendelijke groet Peter .

2707
Ik kan met zoiets dergelijks een experiment doen op een bladzijde van een album en eens kijken hoe het zich houd op de lange duur . Vriendelijke groet Peter .

2708
Tot nu toen zijn mijn bariet drukken gedroogd op de dikke glasplaat mooi vlak gebleven in de dozen . Ze bobbelen en golven niet meer , alleen zijn ze slechts licht naar binnen gebogen op de foto kant . Nu is mijn vraag hoe je ze het beste in het album plak . Doe je dit met een streepje lijm bovenaan , vijf puntjes vier op de hoek en één in het midden of moet ik op het hele oppervlakte van de achterzijde dun de fotolijm verdelen . Met een test van vorig jaar is gebleken  dat een dun streepje lijm bovenaan eigenlijk nog het beste ging in het album . Of zou je de foto's eerst moeten opplakken op zuurvrij tekenkarton en dan in het album plakken . Wie heeft daar ervaring mee met bariet foto's , 24x30,5 , in een album plakken ? Vriendelijke groet Peter .

2709
Aan de stamtafel / Re: (analoog) Fotograferen in extreme omstandigheden
« Gepost op: 29 mei 2014, 17:15:15 »
De zwart wit foto's hebben een prima contrast beheersing Robert . Ik vind de eerste nog het mooiste , als er nog een klappertandend mensje de treden voor je omhoog was gegaan was deze nog mooier geworden . Maar ja het was aan de frisse kant schreef je al . Vriendelijke groet Peter .

2710
Aan de stamtafel / Re: (analoog) Fotograferen in extreme omstandigheden
« Gepost op: 29 mei 2014, 15:38:35 »
Ja Robert , is een tropisch regenwoud bij 35 graden met een luchtvochtigheid van 90 % extreem genoeg ? Voor mijn RB 67 was er niks aan het handje maar die arme fotograaf ........ Ik kom mijn overhemd uitwringen drijfnat van het zweet . De foto's gemaakt met Fuji Acros zijn prachtig geworden dat wel . En het kan nog erger met die RB 67 , de fabrikant garandeert dat de camera sowieso goed blijft werken bij 50 graden maar dat geloof ik wel op hun woord . Trouwens polaire vrieskou gaat ook prima met deze camera . Dit zal veel te maken hebben de volledige mechanische werking en de tandbeugel scherpstelling . De tandbeugel scherpstelling werkt bij extreme temperaturen net zo spelingsvrij en soepel als bij kamertemperatuur . Een helicoid scherpstelling is op dit punt veel gevoeliger voor extreme temperaturen , zand  stof en vocht . Ik heb eens in Camera Magazine gelezen over een fotograaf die van Mamiya Nederland een RB 67 gekregen heeft voor het maken  van een reportage in het Verre Oosten van Rusland , het zal bekend zijn dat het daar in februari iets aan de frisse kant is . Maar de RB 67 deed gewoon perfect zijn werk . Trouwens op de Maan liggen een paar Hasselbladjes om gratis af te halen  ;D , daar is het pas echt extreem te noemen .De afstand instelling zal vast geen gewone helicoid geweest zijn . Maar het is niet voor het eerst dat ik op tv een reportage zie van een fotograaf die in "Heelverwegnistan" een mechanische analoge camera meeneemt en het liefst ook nog een selenium belichtingsmeter dan kan het haast niet verkeert gaan  ;) , of de fotograaf zou ziek moeten worden . Vriendelijke groet Peter .

2711
Zwart wit films / Re: Speciale films
« Gepost op: 29 mei 2014, 14:35:29 »
Robert , waar haal je dan de chemische componenten  voor het maken van deze A 49 vandaan ? Heel vroeger lukte dit wel bij de drogist in de stad , voor een onsje van dit en dat . Ik vermoed dat tegenwoordig er een flinke minimale bestelhoeveelheid is . Verder heb je elders voor Atomal 49 gewaarschuwd dat de poeders iets sterker spul zijn dan Fishermanfriend  , als je nu ook nog met losse chemische poeders aan de gang gaat moet je helemaal voorzichtig zijn dan met die twee kant en klare zakjes die je vlak boven het water leegt . Vriendelijke groet Peter .

2712
Aan de stamtafel / Re: Prijzen van toen leuk om te weten
« Gepost op: 29 mei 2014, 13:52:59 »
Mijn eerste Zeiss Ikon winkeldochter koste mij ook 120 gulden in 1972 , maar ik heb hem nog en doet het ook nog steeds . Vriendelijke groet Peter .

2713
Analoog foto nieuws / Re: Analoog versus digitaal van Leica
« Gepost op: 29 mei 2014, 13:42:15 »
Andreas weet je wat zo moeilijk is te beoordelen , de analoge drukken zijn gedigitaliseerd . Als je de afdrukken in handen hebt is het verschil waarschijnlijk nog groter als van  achter de computer op het scherm . Verder goed bewaarde negatieven kunnen minstens 175 jaar reproduceerbaar blijven heeft de historie bewezen , dezelfde historie heeft ook bewezen dat dit bij digitale opslag anders ligt . Probeer maar eens iets te achterhalen wat dertig jaar geleden in een computer archief is op geslagen , een met kroontjes pen opgetekend archiefstuk uit 1848 van de zelfde gemeente Amsterdam is daarbij vergeleken een makkie . Zo zal het ook gaan met je digitale foto's , die "slijten" ook bij iedere keer als je ze overzet naar een nieuwe computer waarbij ik niet weet of dat wel kan . Voor de historie in de toekomst is dit wel erg net zo erg als baterieenvraat in een negatieven archief . Sommige landen hebben een reserve historisch archief op micro film , en alle documenten worden ook nu nog op micro film vastgelegd en bewaard . Ja en dan die onderdelen voor die digi Leica-M , ik heb op een ander forum een onnozel grapje over de onderdelen gemaakt , maar die is ingeslagen als een waterstofbom , het ligt soms wel eens gevoelig . Maar een feit is als je nu met je M-8 problemen krijgt met de digitale componenten van de M-8 je deze nu al in de pronkkast kan zetten . Na een paar jaartjes is het wat repareren  betreft nu al einde verhaal , terwijl een M-3 van 1954 ! nog altijd hersteld kan worden . Dat noem ik nog eens klantenbinding , voor Mamiya en Hasselblad bestaat ook een zulk prima service . Maar wij hebben hier wel gekozen voor de film en afdrukken  in de doka , en wereldwijd staan we niet alleen , al doen dit de digitalen ons graag doen geloven . Gewoon niks van aantrekken en stug doorgaan met de film afdrukken in de doka . Vriendelijke groet Peter .

2714
Mamiya heeft voor de 7 een constructie gemaakt waarbij het hele polarisatie filter voor de zoeker en belichtingsmeter gedraaid kan worden . Het werk dan ook met een overmaat filter . Als je filters gaat stapelen op groothoek lenzen  met een beeldhoek van meer dan 63 graden , in 4,5x6 55 mm en kb 35 mm , kun je het beste met een verloopring een grotere maat filters monteren . Op de 4,5x6 55 mm met filtermaat 58 mm komt een filtersetje van 67 mm . Dan heb ik geen afscherming in de uiterste hoeken , met de 45 mm met 67 mm filtermaat krijg ik met de filter combinatie pola/kleur wel in de uiterste hoekjes een afscherming op het negatief . Dus op deze lens zou ik mijn 77 mm RB 67 filters met een verloopring 67-77 mm moeten  gaan combineren . Voor die enkele keer zou ik dat extra sjouwwerk kunnen doen . Vriendelijke groet Peter .

2715
Aan de stamtafel / Re: Prijzen van toen leuk om te weten
« Gepost op: 29 mei 2014, 12:06:25 »
Nou voor de goedkoopheid hoefde je niet voor een Mamiya RB 67 te kiezen want die was net zo duur toendertijd . Vriendelijke groet Peter .

Pagina's: 1 ... 179 180 [181] 182 183