Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Ernst Leitz Wetzlar Focotar  (gelezen 2913 keer)

Fotomaan

• Gast
Ernst Leitz Wetzlar Focotar
« Gepost op: 9 juni 2014, 22:09:00 »
Kent iemand dit Ernst Leitz Wetzlar vergroter objectief?
En zo ja, ik wil graag weten wat voor kwaliteit het is.

http://www.l-camera-forum.com/leica-wiki.en/index.php/Elmar_f_%3D_5_cm_1:4.5_-_DOOUM

En deze heb ik ook nog liggen.

http://www.l-camera-forum.com/leica-wiki.en/index.php/Focotar_1:4.5_/_95_mm

Alvast hartelijk bedankt  ^^

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

willemse

• Gast
Re: Ernst Leitz Wetzlar Focotar
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2014, 22:16:55 »
Op mijn Leitz V35 zit uiteraard Focotar  objectieven, maar licht niet aan mij maar aan de fabriek deze objectieven zijn gejusteerd aan de vergroter omdat deze automatisch zijn.
Wat de kwaliteit betreft moet niet jouw zorg zijn deze is uitstekend.
Zelf gebruik ik?? want ik heb alles, als het maar lichtsterk is.
Wim :)

Fotomaan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2014, 22:31:16 »
Hoi Wim,

Dankjewel.
Dat is eigenlijk alles wat ik wilde weten.
De bijbehorende vergroter heb ik er ook bij maar ik wilde even weten wat de kwaliteit van de objectieven is.
Ik moet het ding nog opbouwen dus ik heb er nog niets mee gedaan.
Verder zijn de objectieven vies van binnen en moeten schoongemaakt.
Omdat ik daar zelf niet zo'n held in ben wil ik weten of het een investering waard is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

willemse

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2014, 22:36:05 »
Geen geld aan uitgeven.
Wim
PS wat zoek je?

Fotomaan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2014, 22:49:51 »
Iemand die die objectieven schoon kan maken.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2014, 23:19:56 »
De kwaliteit van de Focotar's zal zo ongeveer het zelfde zijn als een vierlenzer  EL Nikkor , zeer goed dus , maar niet uitstekend als een multi coating zeslenzer EL Nikkor , Componon of Rodagon . Als een lens  echt vies van binnen is krijg je hem nooit kristalhelder schoon , je kan beter zoeken naar een schone zeslenzer EL Nikkor , Componon of Rodagon . Een 1:2.8/50 mm , 1:5.6/80 mm en 1:5.6/105 mm EL Nikkor zijn zeslenzer's . Verder heb ik nog wel iets bijzonders een 1:2.8/80 mm Meagon en 1:2.8/50 mm Meagon beiden kristalhelder schoon in kunststof koker . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 9 juni 2014, 23:22:09 door rolfilmrb67 »

willemse

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2014, 23:23:15 »
Ik heb ook nog wel wat voor je,

Fotomaan

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2014, 09:00:22 »
Ik heb ook nog wel wat voor je,

Ik ben nog niet precies op de hoogte van de werking van de automatische scherpstelling en omdat het originele 95mm objectief wat langer is dan bijvoorbeeld een Rodagon of een Schneider vraag ik me af of je die zondermeer uit kunt wisselen.
Wat betreft de schroefdraad is het geen probleem.

Mocht dat allemaal geen probleem zijn dan maak ik graag gebruik van het aanbod om een objectief over te nemen.
De vergroter gaat voornamelijk gebruikt worden om 6x4.5 of 6x6 of 6x9 af te gaan drukken dus ik heb waarschijnlijk twee objectieven nodig.
Hij is verder compleet met alle maskers en het is een zeer degelijk apparaat met een mooie condensor en opaal lamp dus ik vermoed dat ik daar heel blij van ga worden  :)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2014, 13:57:06 »
Nee , je kan alleen met de Focotar van de mechanisch geregelde automatische scherpstelling gebruik maken . Als je een beetje pech hebt is het mechaniek vanaf fabriek gejusteerd op een specifieke Focotar die echt bij de vergroter hoort en geleverd is door Leitz . Dat zijn echte scherpslijpers die de brandpunt afstand tot twee cijfers achter de komma opmeten . Want alleen met een uiterste nauwkeurigheid kun je een mechanisch geregelde autofocus succesvol inzetten , met een 0,5 mm brandpunt afstand verschil krijg je al gegarandeerd een verminderde scherpte . Verder heb je weinig kans dat je een ander merk vergrotingsobjectief vind in 95 mm . Er zit niets anders op de Focotar te laten reinigen of een ander objectief te gebruiken met verlies van de automatische scherpstelling . Pas op met zelf te poetsen want de coating uit die tijd is vrij kwetsbaar , het beste is om ultrasoon te reinigen . Vriendelijke groet Peter .

Fotomaan

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2014, 01:18:49 »
Nee , je kan alleen met de Focotar van de mechanisch geregelde automatische scherpstelling gebruik maken . Als je een beetje pech hebt is het mechaniek vanaf fabriek gejusteerd op een specifieke Focotar die echt bij de vergroter hoort en geleverd is door Leitz . Dat zijn echte scherpslijpers die de brandpunt afstand tot twee cijfers achter de komma opmeten . Want alleen met een uiterste nauwkeurigheid kun je een mechanisch geregelde autofocus succesvol inzetten , met een 0,5 mm brandpunt afstand verschil krijg je al gegarandeerd een verminderde scherpte . Verder heb je weinig kans dat je een ander merk vergrotingsobjectief vind in 95 mm . Er zit niets anders op de Focotar te laten reinigen of een ander objectief te gebruiken met verlies van de automatische scherpstelling . Pas op met zelf te poetsen want de coating uit die tijd is vrij kwetsbaar , het beste is om ultrasoon te reinigen . Vriendelijke groet Peter .

Hoi Peter,

Ik vermoedde al zoiets. Het is nog een geluk dat ik de originele objectieven er bij heb.
Ik ga eerst proberen om met de objectieven foto's af te drukken om te kijken hoe dat er uit ziet en dan kijk ik wel verder.
Zo slecht kan het niet zijn want er is altijd mee gewerkt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar