Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Rodinal is ook niet zolang houdbaar als vroeger .  (gelezen 248 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Rodinal is ook niet zolang houdbaar als vroeger .
« Gepost op: 11 juni 2021, 21:36:24 »
Vanavond had ik een aanvaring met een jaar oude Rodinal die een heel mooie Acros film heeft verpest . De Rodinal zag er koffiebruin uit wat in maart met de verlate winter nog prima ging . Maar nu niet meer . Er zat nog een kwart in de flacon wat normaal geen problemen gaf . Nu wel , het spoelwater was al intens lila gekleurd . Daar ging het beeld dus door de gootsteen . De film was dus bijna blank met vage negatieven . Dus weken voor Jan met de korte naam met de Kiev opstap geweest ..... De andere twee Delta 100 films kwamen in verse Rodinal wel mooi ontwikkeld te voorschijn . Na een teleurstelling in de doka ga ik altijd door voor een "Blijmakertje"  x6 Dan vergeet ik de pech beter .

Dus moderne Rodinal is dus niet meer tot Sint Juttemus houdbaar . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
Re: Rodinal is ook niet zolang houdbaar als vroeger .
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2021, 22:23:56 »
Dat is heel jammer voor jou Peter ; mijn Rodinal dateert al van   najaar 2018 en een paar weken geleden deed ie dat nog goed.
Is er  een manier   om de houdbaarheid te testen ?  uitgezonderd met  filmontwikkeling .
Nu is de Rodinal  hier opgeslagen in  kleine flesjes ( eivol )  en  het  volume  dat  er afgenomen word vul len we op met glazen knikkers , met  goed resultaat tot nu toe.

We gaan het fotografeertempo   maar opdrijven!!  Het is  jammer om  die  ontwikkelaar   weg   te doen .

Groetjes
Maurits W