Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: ADOX Adotol  (gelezen 252 keer)

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
ADOX Adotol
« Gepost op: 21 juni 2021, 14:43:14 »
Op  12/2 van het  jaar des  heeren  & Corona  " 2021 "  dan toch maar  besloten om in een  maal  5  liter Adotol af te maken ; deze dan  verdeeld in  5 tot  de nok gevulde  1-literflessen  met stevige  schroefdop.
Sinds   enige  tijd    begonnen aan fles  4  ( per  fles een drietal  ontwikkelsessies  van  3à 4 u ); kortom : het spul begint lichtbruintjes te  kleuren en met  deze kamertemperatuur  ( +/_ 24 °C) werkt ie nog razendsnel .
De resterende  ongebruikte  fles  Adotol is  na  4 1/2 maand  nog steeds  glashelder .
Dat  is zeker  goed spul   waar we  verder mee onwikkelen !

papierfixeer is blijkbaar niet zo lang houdbaar,  we krijgen   in de  pvc fles een haast zwarte aanslag  van het zilver ??
Nu test  ik de fixeer altijd met een onontwikkeld stukje   film;  weet er iemand  een  andere of betere methode ?
Heb al gelezen over een   " lakmoespapiertje  "    ;  wat is dat eigenlijk ??

Mvg
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: ADOX Adotol
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2021, 17:17:50 »
Maurits de film fixeer test is inderdaad een goede manier om de werking van het fixeer te testen . Ik gebruik zelf belicht fotopapier dat donker grijs is geworden als fixeer tester . Het papier moet dan ook binnen een minuut blank worden als de fixeer nog goed is . Ik leng de fixeer altijd krachtig op 1+4 aan en gebruik nooit spaar verdunningen . Ik ben dus nooit zuinig met fixeer . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: ADOX Adotol
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2021, 17:29:35 »
Als ik meerdere sessies achter elkaar foto's afdruk , zet ik bij de eerste sessie 1 liter 1+4 fixeer aan . Na de sessie gaat de fixeer terug in de fles . Bij de volgende sessie gaat bij de fixeer van gisteren 100 cc verse onverdunde fixeer en daarbij 300 cc water . Na de tweede sessie gaat 1 liter terug in de flacon en bij de daaropvolgende sessie wordt het weer herhaald . Zodoende hou ik een krachtige fixeer met een korte fixeertijd van mijn bariet afdrukken . Dit is belangrijk voor de spoeltijd . Bij kort fixeren krijgt de chemie minder kans om diep in het papier te dringen en dan hoef ik ook niet zo lang te spoelen . Bij RC PE papier geldt dit natuurlijk een stuk minder . Vriendelijke groet Peter .