Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Goed nieuws als je via Ebay buiten de EU koopt , de prijzen zijn inclusief BTW ?  (gelezen 224 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Vandaag heb ik iets van mijn verjaardaggeld gekocht op Ebay Japan . Nu kreeg ik een heel andere factuur als vroeger . Nu een afrekening waarin 21 % BTW is verwerkt . Als het pakket nu direct zonder bijkomende kosten bij mij aan huis wordt afgeleverd is dit een heel grote verbetering .

Maar toch afwachten want mijn vertrouwen in de roverheid  x12 x4 is echt wel nul komma nul nul nul procent . Wie kan hierover iets meer vertellen ? Ik laat jullie wel weten hoe het met het pakket uit Japan gegaan is . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 20 september 2021, 17:54:00 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Re: Goed nieuws als je via Ebay buiten de EU koopt , de prijzen zijn inclusief BTW ?
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2021, 18:26:01 »
Hier een link met wat uitleg wat er na 1 juli veranderd is bij het kopen buiten de EU op bijvoorbeeld Ebay . Wel erg veel tekst met allerlei uitzonderingen . Vriendelijke groet Peter .

https://www.globalvatcompliance.com/nl/eu-ecommerce-vat-changes-july-2021/

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Re: Goed nieuws als je via Ebay buiten de EU koopt , de prijzen zijn inclusief BTW ?
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2021, 18:37:19 »
Wat ik begrepen heb zijn aankopen tot een waarde van 150 Euro buiten de EU eenvoudiger geworden . Dan rekent de website marktplaats de BTW met je af . Wat er gebeurt met aankopen van meer dan 150 Euro weet ik niet . Maar ik vermoed dat dan het oude regime van bij de douane eerst BTW en invoerrechten plus inklaringskosten betalen blijft gelden . Ze zullen zich zelf echt niet brodeloos maken ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 oktober 2021, 12:22:22 »
Vandaag heb ik iets van mijn verjaardaggeld gekocht op Ebay Japan . Nu kreeg ik een heel andere factuur als vroeger . Nu een afrekening waarin 21 % BTW is verwerkt . Als het pakket nu direct zonder bijkomende kosten bij mij aan huis wordt afgeleverd is dit een heel grote verbetering .

Maar toch afwachten want mijn vertrouwen in de roverheid  x12 x4 is echt wel nul komma nul nul nul procent . Wie kan hierover iets meer vertellen ? Ik laat jullie wel weten hoe het met het pakket uit Japan gegaan is . Vriendelijke groet Peter .

HA HA Wat dacht je wat  x3 , juist te vroeg gejuicht . Vandaag twee naheffingen van FedEx gehad voor twee koopjes van rond de 30 Euro . In Japan al 34 Dollar betaald aan FedEx en FedEX Nederland wil nog eens BTW en verwerkingskosten rond 10 Euro van mij vangen . Ebay had al BTW aan mij door berekend . Van DHL en PostNL verwacht ik het zelfde kunstje te flikken . Dus dubbele BTW te innen .

Dan was je met het oude regime feitelijk goedkoper uit . Ik had gedacht een leuk handeltje aan die goedkope Mamiya 645 telelenzen uit Japan te kunnen hebben . De lenzen zijn echt prachtig maar de potentiële winst van wat tientjes is nu wel aardig verdampt ..... Maar ja ik hou ze nu maar zelf als reserve .

De verkoop van de Pro TL op Marktplaats wil ook niet echt vlotten . Het is een heel complete set en vergeleken met de concurrentie heel redelijk geprijsd en dan nog zeuren met wat ik er minimaal voor wil hebben . Maar ja de Pro TL eet geen brood en die heb ik toen de markt nog heel slap was voor analoog spul samen met 4 N objectieven heel voordelig aangekocht . Maar met een magere WAO kan ik mij niet veroorloven een filantroop te zijn . Ik vraag geen topprijs maar mijn  schoorsteen moet er wel van kunnen roken ...... Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2021, 13:20:02 »
Peter ;  probeer eens om de  set uit elkaar te trekken  en  stuk  per stuk te verkopen ; nu weten we hier ook  dat  een hele set  in één lot verkopen heel plezant is   maar meestal voor geen meter vooruit gaat  en toch zijn de meeste  potentiele  kopers
terughoudend op dat gebied ;  en ook eens  op  2dehands be plaatsen  kan voor  kopers zorgen !

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2021, 13:39:44 »
Maurits ik had vanmorgen nog contact met een anonieme ...... koper uit Rotterdam voor de Pro TL set . Vroeg of het morgenmiddag de set mocht komen bekijken . Ik schreef geef eerst je naam maar eens door dan krijg je mijn adres . ..... staat dan wel goed bekend op Marktplaats maar dan toch wil ik weten met wie ik van doen heb .

Ik zit niet in geldnood en de Pro TL moet dus niet hoe dan ook verkocht worden . Losse verkoop brengt meer op , er zijn handelaren die uit de M645 de insert en zoeker verwijderen en die dan los voor grof geld verkopen . Je moest eens weten hoeveel een simpele lichtschachtzoeker voor de M645 moet opbrengen . Ik heb wel eens discussie met die van Secondhand camera gehad over een 1000S body zonder insert met je verkoopt ook geen Leica zonder aandrukplaat ..... Zo'n verkoper ben ik dus niet . We hebben wel geduld Maurits . Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2021, 16:51:45 »
Peter, je wordt langs alle kanten gepluimd door tussenpersonen zoals de douane, hier rekenen ze "inklaringskosten" op het totale bedrag, verzending inbegrepen.
Er komen enorm veel pakjes binnen, soms heb je het geluk dat ze jouw pakje niet kontroleren en dan doe je een goede zaak.
Zelf heb ik al eens telefoon gehad van de douane of de prijs wel juist was, dus echt op de hoogte zijn ze niet altijd.
Als ik een lens koop laat ik altijd vermelden "for parts" door de verkoper en vraag hem uitdrukkelijk niet de originele ebay factuur mee te sturen.
Tot nu toe ben ik met dit voorwendsel steeds weggekomen. Als er ook maar enig spoor van ebay te zien is starten ze met opzoeken en ben je eraan voor de moeite.

mvg, Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2021, 17:43:18 »
Rudi , ik werd lekker gemaakt door Ebay dat de prijs inclusief BTW was . En dan presteert FedEx mij twee naheffingen voor inklaring en BTW te sturen terwijl op de Ebay factuur vermeld staat dat de BTW is ingehouden ..... Van DHL heb ik nog niks gehad en van PostNl verwacht ik nog genaaid te worden want het pakketje is bij de douane . Volgens Ebay wordt onder de 150 Euro de BTW direct verrekend en volgens bijgaande link https://www.globalvatcompliance.com/nl/eu-ecommerce-vat-changes-july-2021/ zou dat zo moeten gaan bij kleine aankopen van buiten de EU .  x3 Het zou veel moeten vereenvoudigen maar , veel minder inklaringen bij de douane van kleine waarde pakketten . Maar dat verdienmodel willen ze niet kwijt natuurlijk ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2021, 14:47:05 »
Peter ;  probeer eens om de  set uit elkaar te trekken  en  stuk  per stuk te verkopen ; nu weten we hier ook  dat  een hele set  in één lot verkopen heel plezant is   maar meestal voor geen meter vooruit gaat  en toch zijn de meeste  potentiele  kopers
terughoudend op dat gebied ;  en ook eens  op  2dehands be plaatsen  kan voor  kopers zorgen !

Ik heb vandaag de Pro TL set in zijn geheel verkocht aan een Rotterdammer voor 900 Euro . Wilde natuurlijk toch korting op het laatst en toen heb ik een mooie 210 mm  N bijgedaan om de deal wat zoeter te maken en toch die 900 Euro gevangen . Nu hoop ik dat die 200 mm 1:2.8 APO perfect is als ik kom kijken of die goed is voor mijn Mamiya M 645 1000S .

Ja veel van die prachtige 200 mm APO lenzen leiden een troosteloos  x13 bestaan op een digitale camera   x17 . Nu hoop ik straks een 200 mm APO te redden van dit bestaan en zijn licht op zilver gaat schijnen . Maar eerst zien en dan geloven . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2021, 09:52:35 »

HA HA Wat dacht je wat  x3 , juist te vroeg gejuicht . Vandaag twee naheffingen van FedEx gehad voor twee koopjes van rond de 30 Euro . In Japan al 34 Dollar betaald aan FedEx en FedEX Nederland wil nog eens BTW en verwerkingskosten rond 10 Euro van mij vangen . Ebay had al BTW aan mij door berekend . Van DHL en PostNL verwacht ik het zelfde kunstje te flikken . Dus dubbele BTW te innen .

Dan was je met het oude regime feitelijk goedkoper uit . Ik had gedacht een leuk handeltje aan die goedkope Mamiya 645 telelenzen uit Japan te kunnen hebben . De lenzen zijn echt prachtig maar de potentiële winst van wat tientjes is nu wel aardig verdampt ..... Maar ja ik hou ze nu maar zelf als reserve .

De verkoop van de Pro TL op Marktplaats wil ook niet echt vlotten . Het is een heel complete set en vergeleken met de concurrentie heel redelijk geprijsd en dan nog zeuren met wat ik er minimaal voor wil hebben . Maar ja de Pro TL eet geen brood en die heb ik toen de markt nog heel slap was voor analoog spul samen met 4 N objectieven heel voordelig aangekocht . Maar met een magere WAO kan ik mij niet veroorloven een filantroop te zijn . Ik vraag geen topprijs maar mijn  schoorsteen moet er wel van kunnen roken ...... Vriendelijke groet Peter .
[/quote]

Post.NL heeft het helemaal bond gemaakt met een pakket uit Japan waarvan de BTW door Ebay was ingehouden . De Japanse post was wel snel om het pakket op 11 oktober in Nederland af te leveren . 12 oktober was het pakket bij de douane . Op 19 oktober stuurt Post.NL mij een verlopen betaalverzoek inklaringskosten over een pakket waar de BTW al over betaald is . Op 28 oktober kon ik het pakket na betaling van 16,08 Euro afhalen bij het postagentschap  . De lens koste exclusief BTW 33 Dollar daarbij kwam 13 Dollar BTW en 33 Dollar verzendkosten dan wil Post.NL nog eens 16 Euro ..... Dus dat handeltje van mij is dus vakkundig afgeroomd en loont de doorverkoop zich niet echt meer . Het is een mooie lens dus hou ik hem zelf maar want voor een paar tientjes winst ga ik het niet verkopen .

Positief is dat ik van DHL geen naheffing heb ontvangen en bij FedEx van de naheffing veel lager dan die van Post.NL . Vriendelijke groet Peter .