Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Is er verschil???  (gelezen 247 keer)

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
Is er verschil???
« Gepost op: 17 oktober 2021, 16:17:18 »
is er verschil  in de  Mamiya Sekor  C lenzen  voor  het 6X4.5 formaat ?
Heb al  lenzen gezien  met de  aanvullende letters  : ( Mamiya  Sekor )   C      /  C/N     /  C/S .
Wie  kent daar de ware  toedracht van?

Bedankt bij voorbaat voor de  eventuele  beschrijving.
Mvg
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Is er verschil???
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2021, 18:53:36 »
Hallo Maurits de toevoeging S op 45 en 55 mm staat voor Super voor opvalland verbeterde optische prestaties . De 45 mm zonder S met 77 mm filterdraad is een om te vermijden . De meeste C lenzen zijn optisch het zelfde als N lenzen . Behalve bij de 1:2.8 80 mm en 1:5.6 300 mm . Hierbij is de N uitvoering optisch anders of dure ULD glassoorten toegepast . De N serie objectieven zijn intern een stuk beter gedempt tegen inwendige reflecties en het toegepaste smeermiddel in de helicoid van de N serie is een stuk beter . Waarom Mamiya de 1:2.8 80 mm N en 55 N grotendeels van plastic heeft gemaakt is mij een groot raadsel omdat de andere N lenzen in een mooie metaal vatting zitten met strak gegraveerde afstand en scherptediepte schalen .

Zeker bij de telelenzen zou ik voor de N uitvoering kiezen omdat deze opvallend beter inwendig gedempt zijn tegen reflecties en strooilicht . De contrastweergave is beter . De heilige graal  x4 x6 heb je niet benoemd Maurits . De APO objectieven voor de M645 . Prachtig van optische kwaliteit maar ook niet weer zo perfect dat je met je gewone M645 telelenzen een minderwaardigheidscomplex moet aanmeten . De gewone 210 mm en 300 mm ULD zullen je nooit teleurstellen . De 200 mm APO is nog wel een praktisch bruikbare dikke lens met standaard Mamiya 77 mm filtervatting  , maar bij de 300 mm en 500 mm APO spelen omvang en gewicht een beperkende rol en er zijn geen filters voor zwart wit te koop . De 300 mm APO varieert tussen  de 3500 en 5000 Euro en van de 500 mm APO heb ik alleen de lege doos te koop zien staan . Ik ga eens kijken of de 200 mm APO wat voor mij is nu ik mijn Pro TL goed heb kunnen verkopen . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2021, 10:39:08 »
 Nog een aanvulling over de zoomlenzen en teleconverter . Eigenlijk zijn de zoomlenzen beduidend minder dan de vaste brandpunten . Bij 1:8 en 1:11 wordt het wel goed scherp maar dan nog is een vast brandpunt lens beter . Een vast brandpunt lens heeft een veel ruimer bereik in werkdiafragma's waar het prima kwaliteit kan leveren . De beste zoomlens is de 55 110 mm N zoom .

De Mamiya teleconverter N roomt veel van de optische kwaliteit af van het objectief . Zelfs van een APO objectief dat tienen scoort blijven zes en halfjes over en misschien een zeven in het centrum . Dus alleen een noodhulpmiddel en geen vervanger van een 300 of 500 mm . Die lenzen zijn toch niet duur in aanschaf , dus ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2021, 15:17:33 »
Vandaag heb ik in Belgiƫ een mooi overgebleven dikke 1:2.8 200 mm APO van het geld van mijn zondag verkochte Pro TL set gekocht en ik hield nog royaal geld over . Als ik de Pro TL niet verkocht had was dat niet gegaan . Ja met wat scharrelen krijg je nog wel wat voor elkaar .

Ik denk niet dat APO 200 mm echt veel beter is als de 210 mm . Wel met de lens vol open en met de teleconverter maar bij de werkdiafragma's 1:5.6 tot 16 zal de 210 mm de vergelijking prima doorstaan . Ik ga de APO deze herfst nog eens uitproberen , Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:13:55 »
heel  mooie aanwinst Peter  ; veel  fotoplezier gewenst met deze.
zelf heb ik de  210mm f 1:4 ; mooi lensje  , helemaal ongeschonden  & soepel  draaiend   ; enkele  jaren terug  voor   weinig geld gekocht   van een Hollander , jammer genoeg nog nooit gebruikt  en daar moet dringend verandering in komen.
De  Mamiya  Sekor 45mm F 1:2.8 is  nu  bij Alexander voor een uitgebreide CLA , 'k  weet zeker dat die als nieuw terugkomt

Grpetjes
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 oktober 2021, 16:41:49 »
 x16 Maurits . Maar wat kost dat zo'n CLA bij Alexander ? Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 oktober 2021, 18:28:07 »
Jammer genoeg hebben we hier ook geen glazen bol staan voor  zulke zaken ; de  45mm is onderweg  en binnen de kortste keren  zal  A.  mij een  eerlijke  offerte voorstellen .
en voor zover   ikzelf met de  Sekor C 80mm 1.9 heb ondervonden is die man zijn  centjes meer dan waard.
o a. zijn  gebruikte apparatuur  voor  de lenzen  zal ie  waarschijnlijk  ook niet via  de  rommelmarkt aangeschaft hebben.   x6     x6

Mvg
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 oktober 2021, 19:20:49 »
Tja ik weet wel dat je bij bepaalde objectieven beter een ander goedwerkend exemplaar te kopen in plaats van te repareren . Een 1:1.9 80 mm of 1:2.8 110 mm is wel de moeite waard maar een 150 of 210 mm  zeker niet . Het arbeidsloon is erg hoog vergeleken met de 11,00 Euro bruto per uur waarmee de gewone werkman wordt afgescheept . Daarom heb ik voor mijn M 645 in de goedkope tijd een mooie serie reserve objectieven verzameld . Een 150 mm kon ik voor 70 Euro echt niet laten repareren maar wel kopen . Bij een 1:1.9 80 of 110 mm ligt dit anders wat die kosten altijd meer dan 600 Euro tegenwoordig . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 oktober 2021, 19:39:24 »
Weet  ik ook wel Peter ; de glorietijd   om goedkoop  analoog fotospul te kopen  is over.
Maar  je weet ook wel : mijn  80mm 1.9 is destijds aan gekocht  in een  betaalbare set ; voor  die   naar mij toekwam is die lens   door een of andere  nietwiet mismeestert met het gekende resultaat ;  gelukkig voor  mij is  deze  door een vakman hersteld .
Hetzelfde verhaaltje  met de  45mm lens  ; om te beginnen   draaide  de scherpstel ring  stroef alsof ie met  kaarsvet was gesmeerd en op de koop toe  is  oneindig in de  verste  verte  niet in te stellen .
die  45mm lens is echt in mintstaat ; en als  dat wat gaat  kosten  neem ik het  er  maar voor lief bij ; nu  weet ik wel zeker dat ik een  topexemplaar zal terug krijgen met waarborg !
Heb je ooit al eens geinformeerd wat het zoal kost om  een digitale  lens te  herstellen?  die herstellers  zeggen zelf : gooi ze maar in de container ; een  nieuwe  kost minder dan herstellen !

Mvg
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2021, 09:28:15 »
Ik heb mijn 45 mm S negen jaar geleden door Mamiya Service in Uden in orde laten maken . Ook hier was de helicoid hopeloos vastgelopen . De aluminimum helicoid van de Mamiya 645 blijft een zwak punt , maar ja de objectieven kunnen al 46 jaar oud zijn en een 45 mm S is altijd tussen de 40 tot 35 jaar oud . Dus na zo lange tijd kan je een CLA van de helicoid verwachten . Zo'n 45 mm helicoid met zijn floating elements zou ik toch maar door een vakman een CLA laten geven want de instelling van de floating elements komt erg nauwkeurig . Een 210 mm helicoid is erg simpel en dat zou je zelf kunnen doen . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2021, 10:22:03 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2021, 16:26:49 »
Ik heb trouwens de eerste praktische resultaten van de APO 200 mm die van de opbrengst van mijn verkochte Pro TL  heb verkocht binnen op negatief en beoordeeld . De APO 1:2.8 200 mm is erg mooi maar niet stukken beter dan de gewone 210 mm die al zeer goed  is . Het verschil tussen 8.5 en 10 is niet zo groot . Ik heb de 200 mm APO redelijk voordelig gekocht in BelgiĆ« voor iets meer dan de helft van de normaal gangbare prijs . Vroeger was het een kostbaar objectief . De 1:2.8 300 mm APO kost minstens 4000 Euro  en de 1:5.6 300 mm ULD veel te weinig met maar 125 Euro .....

Maar goed mijn 200 mm APO is ook bij 1:4 al zeer goed met een fraai vloeiend bokeh . Jullie zien later wel eens een paar resultaten van bariet afdrukken . Op Flickr zie je veel heiligschennis  x4 gepleegd worden door de 200 mm APO op zo'n digitale camera te gebruiken  . Mijn 200 mm APO zal alleen zijn licht op zilver laten stralen  x6 x5 ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2021, 19:25:56 »
Fraaie  toeter  die Apo ; mijn gedacht !!
We zien al uit naar de resultaten , tonen maar !!
En je  kan altijd de Apo een camouflagejasje  aanmeten  , als je  in de Limburgse bossen  het wild gaat vereeuwigen .
Wel opletten voor teveel camouflage  , stel dat Dolf  de wolf  ineens achter jou staat ; die  rekels zijn hun  sterren aan 't verdienen  in Hengelhoef , dicht bij je deur !
Als ik  in  Roodkapje  & grootmoemoe  hun plaats was  zou ik  maar op m'n tellen letten !!

Grts
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2021, 09:49:18 »
Maurits ik ben niet bang voor grote boze wolf  x4 in het bos . Voor mensen in het bos heb je vaak meer te duchten dan die ene hongerige wolf  x3 ...... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2021, 17:35:44 »
Nog een aanvulling . De interne demping tegen strooilicht en reflectie in de lenstube is bij de eerste C serie teleobjectieven 150 en 210 mm niet geweldig . Deze C objectieven herken je aan de soms kunststof zonnekap en het driehoekige A-M schuifje . De latere C serie van de jaren 80 met een platte A-M schuifje is al een stuk beter gedempt tegen inwendige reflectie in de lenstube . De N serie is heel mooi diepzwart in de lenstube . Dit bepaald natuurlijk de contrastweergave , vooral bij tegenlicht . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 1 november 2021, 14:10:38 »
Van het weekeinde een 45 plus 150 en 210 mm uit mijn objectieven verzameling uit geprobeerd . Het zijn eigen import lenzen die voor de Japanse markt bedoeld waren . Ze zijn prachtig briljant en scherp . ik verdenk de Jappen  ervan dat ze de beste krenten uit de pap  voor zich zelf gehouden hebben , dat gevoel had ik al met mijn 500 mm uit Japan .

Ja de M645 wekt bij mij sentimentele jeugdherinneringen op  x16  Vriendelijke groet Peter .