Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Schaalverwarmers , waar kan je die kopen ?  (gelezen 200 keer)

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
Re: Schaalverwarmers , waar kan je die kopen ?
« Reactie #15 Gepost op: 17 november 2021, 17:34:21 »
zoals blijkt heeft elkeen  zijn eigen oplossing  ; meestal  heel vindingrijk & doeltreffend .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2021, 14:50:06 »
Nou de experimenten met een 60 watt elektrische deken en 100 watt kussen warmer zijn helemaal geen succes geworden . De 100 watt kussen warmer kwam op stand 6 niet hoger dan 28 graden bij de gloeispiraal . Bij de isolerende bekleding is dit hooguit 22 graden . Na een halfuur was water in een 24x30 schaal op 15 graden hooguit op 16 graden gekomen , dus geen succes . Ik warm de chemie wel met de föhn op wat ik het vorige afdruk seizoen ook deed . Dan is de oplossing van het kluswerk van Maurits nog niet zo gek denk ik .

De gebruiksaanwijzing waarschuwt hysterisch  x4 voor brandwonden maar daar is weinig kans op ...... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2021, 16:18:46 »
Vandaag heb ik twee aquarium thermostaten van 50 watt gekocht . Deze worden in een overmaat ontwikkelschaal gelegd waarin 5 liter lauw water moet om de gloeispiraal in glas onder water te krijgen . In de overmaat schaal komt de 24x30 ontwikkelschaal te drijven op water van 25 graden . Bij een experiment in de frisse doka kwam en bleef het water in de ontwikkelschaal mooi op 20 graden , dat lauw water bad werkt goed .

Ja vroeger zette ik de centrale verwarming aan , maar na een afrekening van 460 kuub gas in januari 2021 heb ik dit afgeleerd . En dan had ik de thermostaat op een zuinige  17,5 graden staan . Het rendement van een CV is zeer laag . De warme lucht stijgt direct van de radiator naar het plafond en zo hoppa door het trapgat richting de vogeltjes op het zolder dak . Dan is zo'n moderne laser petroleum ventilator kachel veel effectiever , in 15 minuten warmt het de kamer zo 5 graden op . Daarvoor moet je de CV uren laten voluit laten stoken . Een CV radiator met ventilator  zoals die van een auto zou een veel hoger rendement opleveren , maar ja huurhuis hé .

De komende week ga ik mijn idee in de praktijk testen . Ik denk dat ik de thermostaat op 25 graden instel . Eens kijken of het goed gaat . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2021, 22:27:21 »
Heel gaaf  & indrukwekkende oplossing  zo te lezen ; hopelijk  evalueert alles in de positieve zin .
We zien  er zeker naar uit , nog een  vraagje  : hoeveel schalen  & van welk formaat kan je tegelijk  verwarmen?
Groetjes 
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 1 december 2021, 11:03:03 »
Maurits voor elke 24x30 schaal heb ik een aquarium thermostaat nodig voor in een 30x40 lauw water schaal . Alles in één grote schaal is niet slim . Ik hou graag een halve meter afstand tussen het stopbad en ontwikkelbad in verband met vervuiling door spatten van het stopbad . Twee schalen fixeer en stopbad in één grote 40x50 lauw water schaal zou wel kunnen . Of ik moet nog een derde thermostaat bijkopen . Want de thermostaat kan een 30x40 bad gemakkelijker op 25 graden houden dan een 50x40 bad . Zo duur zijn de thermostaten ook niet met 15 Euro  x6 Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 2 december 2021, 10:46:03 »
Hoe je het fikst speelt geen rol van belang Peter;
Het doel is  bereikt  volgens mij , en dat  is het  voornaamste .
Peter blij  ,   ikke blij     en  we gaan  allemaal  samen  naar een leuk doka-seizoen !!
Groetjes
Maurits W

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #21 Gepost op: 2 december 2021, 15:00:40 »
Citaat
Want de thermostaat kan een 30x40 bad gemakkelijker op 25 graden houden dan een 50x40 bad.

De warmte capaciteit van een 40x50 bad met water is groter dan 30x40 dus minder fluctuatie's.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 2 december 2021, 16:23:55 »
 x16 Robert voor je tip , ik ben nog niet begonnen . Vriendelijke groet Peter .