Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Wild fotografie met midden formaat .  (gelezen 1423 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Wild fotografie met midden formaat .
« Gepost op: 28 oktober 2016, 11:33:50 »
Ik denk er over om eens "wilde beesten in het bos" te gaan fotograferen met de Mamiya's . In Weert en omgeving zijn er veel Vlaamse wilde zwijnen ......  Ja ik weet het normale mensen gebruiken hiervoor een kleinbeeld camera of digitaal om dan 500 opnames van het zelfde egeltje te maken . Ik heb voor de RB 67 een prachtige KL 350 mm APO met Mamiya 1,4 x converter en Pro SD 4,5x6 magazijn met een perfecte film vlakligging bij alle 15 opnamen . Dan ook nog Berlebach essenhouten statieven . De RB 67 heeft de draaibare achterwand en stille en absoluut trillingsvrije centraalsluiter . Mijn M 645 gaat maar tot 300 mm en daar is geen goede converter voor te koop .

Echte dieren portretten kan je er niet mee maken , maar wel het dier in het landschap vastleggen . Het word weer natuurlijk zwart wit , omdat kleur toch te duur word en je met zwart wit echt iets apart krijgt met een borstelig wild zwijn . Ik denk er over om hiervoor T-max 400 te gaan gebruiken , want Fuji Acros tot 400 iso opwaarderen word nergens aanbevolen .

Heeft iemand van jullie ook ervaring met wildfotografie ? Vriendelijke groet Peter .

Offline elvinhaak

• Ben hier al even.
  • **
  • Lekker Analoog badderen!!
    • Bekijk profiel
    • elvinshoot
Re: Wild fotografie met midden formaat .
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:30:36 »
Wel spannend onderwerp.
Ik weet van iemand anders die een 'afstandsbediening' gemaakt had en zijn MF-camera met gewone lens op die manier van iets van 30 meter afstand af kon laten gaan. Dat deed hij met een voetpedaaltje zodat hij tegelijk met de verrekijker kon kijken naar het 'wilde vee' en zo kon zien of dat al op de juiste positie was aangekomen.
Eerst was dat een luchtslang maar later werd dat toch iets elektrisch met batterijen, lange kabel en een elektromagneet.
Je bent dan zelf buiten de 'gevarenzone' maar het werkt enkel bij bijvoorbeeld voederplaatsen of andere plaatsen waar je de wilde dieren verwacht.

Een extra 'tele-adapter' plaatsen op je toestel helpt misschien ook nog om het bij schuwe dieren mogelijk te maken om 'wat dichter bij te komen' .
Bij echt wilde dieren zou ik ook liever hebben dat ze wat schuw zijn...

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2016, 16:56:33 »
Voor echte wildopnames heb je een lichtsterke tele nodig. Die zijn er wel bij het M645 systeem: Een APO F/2,8-300mm maar onbetaalbaar. Zelfs bij KB is een F/2,8-200mm of 300mm al aan de prijs.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2016, 18:41:31 »
Ja Robert voor de M 645 is er ook nog heel erg zeldzaam een 1:4.5 500 mm APO te koop . Er is ook een gewone 1:5.6 500 mm maar die heeft een behoorlijke kleurschifting . De gewone 1:5.6 300 mm in daarentegen bijzonder goed met een zeer geringe kleurschifting net op een haar na geen APO dus . De RB 67 KL 350 mm APO is vanaf grootste lensopening zeer goed , er is minder zeldzaam als de M 645 500 mm APO ook een 500 mm APO voor de 6x7 Mamiya's voor rond de 1000 Euro op Ebay . 4,5x6 is relatief duurder dan 6x7 tweedehands maar dit heeft alles met de draagbaarheid en digitale toepassingen te maken .

Elvin , Mamiya Webshop heeft nog steeds en niet te duur voor de Mamiya Super en Pro een infrarood afstandbediening . Dit is ideaal met de winder en standaard en liefst groothoek objectieven , met tele objectieven zal je door krappe scherptediepte te veel missers hebben . Auto focus is ook niet alles , want het scherpstelpunt zal wel op de ogen van het dier moeten liggen . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 30 oktober 2016, 11:36:56 »
De Mamiya infrarood afstandbediening heeft drie kanalen en kan dus drie camera's bedienen en heeft een bereik tot 30 meter . Vriendelijke groet Peter .