Sorry Guusje , wat ik weinig gebruik is nog niet overbodig . Ik gebruik de 45 mm vaak bij zomerse wolkenluchten , dan heeft de 55 mm een net te krappe beeldhoek . Voor reportagewerk gebruik ik de 55 mm meer . Je kan de 45 mm S of N met 67 mm filterdraad gemakkelijk vinden voor bedragen tussen de 150 tot 250 Euro , Het eerste type 45 mm met 77 mm filterdraad zou ik laten staan , de 45 mm S of N is optisch veel beter gecorrigeerd .
Als het kan kies dan voor een weinig gebruikte 45 mm N , een 45 mm S met glimmende ring op de afstandring is minstens 35 jaar oud . Dus de helicoid is rap aan een smeerbeurt toe , ik heb mijn 45 mm S ook door Mamiya Service te Uden opnieuw laten smeren in 2013 en draait nu weer netjes . Daarbij komt dat de 45 mm een ingewikkelde dubbele helicoid heeft voor de floating elements die is extra gevoelig voor stoten . Daarom hou ik van simpele objectieven .
Ik koop wel eens bij Secondhand Camera te Amsterdam , dat is een betrouwbaar adres . Verder heb je Foto Delfshaven maar daar heb ik geen ervaring mee en dan is er Marktplaats , E-bay is te duur met hun Pay-Pal fratsen .
Maar als je 55 mm N mooi scherpe negatieven oplevert , zou ik hem gewoon laten schoonmaken en smeren bij Mamiya Service . Ik heb dat ook bij mijn M 645 objectieven laten doen als die optisch prima voldeden , want geen één objectief is het zelfde er is altijd variatie . Mijn eerste 55 mm N van 25 jaar geleden was op oneindig in de hoeken een stuk minder dan de 55 mm S die ik nu heb . Toch zijn de 55 mm S en N optisch exact het zelfde . Daarom heb ik mijn oude 55 mm S toch laten schoonmaken en smeren en heb ik geen andere gekocht . Vriendelijke groet Peter .