Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Een Mamiya-Sekor 210 mm N voor mijn M 645 gescoord op Marktplaats  (gelezen 2118 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Een Mamiya-Sekor 210 mm N voor mijn M 645 gescoord op Marktplaats
« Gepost op: 15 februari 2019, 12:34:51 »
Ja ik ben aan het voorbereiden voor mijn oude dag . Ik denk dat ik de laatste rit maak ,  x4  x6 , met de Mamiya M 645 . Deze is lekker compact en de lenzen zijn ook compact degelijk maar niet te zwaar . Van alle lenzen wil ik een dubbel exemplaar hebben voor het geval dat er ééntje kapot gaat . Ik heb nu de 80 , 110 , 210 en 300 mm dubbel , alleen nog de 55 en 150 mm . De 45 mm gebruik ik erg weinig .

De 210 mm N heeft een betere demping van het strooilicht met diepzwart fluweel op de achterste tubes , hierdoor krijg je een beter contrast bij tegenlicht . Verder is de helicoid met minder toleranties geproduceerd , maar zeker is dit niet Mamiya kan ook kleverig vet voor de N helicoid gebruikt hebben . Hierdoor krijg je ook een strakker gevoel in de helicoid van . Een C helicoid kan je trouwens met goed vet ook spelingsvrij en mooi gedempt laten draaien .

Trouwens is de 210 mm bij werkdiafragma's 8 11 16  een bijzonder fraaie landschapslens die tot in de hoeken scherp tekent . Vol open is de 210 een beetje zacht maar dat is juist fijn als iets romantisch soft weergegeven moet worden . Vriendelijke groet Peter .

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
Re: Een Mamiya-Sekor 210 mm N voor mijn M 645 gescoord op Marktplaats
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2019, 20:48:45 »
Hey Peter,

Is de 45mm ook te koop?

Groet, Evert.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2019, 21:24:45 »
Sorry Guusje , wat ik weinig gebruik is nog niet overbodig . Ik gebruik de 45 mm vaak bij zomerse wolkenluchten , dan heeft de 55 mm een net te krappe beeldhoek . Voor reportagewerk gebruik ik de 55 mm meer . Je kan de 45 mm S of N met 67 mm filterdraad gemakkelijk vinden voor bedragen tussen de 150 tot 250 Euro , Het eerste type 45 mm met 77 mm filterdraad zou ik laten staan , de 45 mm S of N is optisch veel beter gecorrigeerd .

Als het kan kies dan voor een weinig gebruikte 45 mm N , een 45 mm S met glimmende ring op de afstandring is minstens 35 jaar oud . Dus de helicoid is rap aan een smeerbeurt toe , ik heb mijn 45 mm S ook door Mamiya Service te Uden opnieuw laten smeren in 2013 en draait nu weer netjes . Daarbij komt dat de 45 mm een ingewikkelde dubbele helicoid heeft voor de floating elements  die is extra gevoelig voor stoten . Daarom hou ik van simpele objectieven .

Ik koop wel eens bij Secondhand Camera te Amsterdam , dat is een betrouwbaar adres . Verder heb je Foto Delfshaven maar daar heb ik geen ervaring mee en dan is er Marktplaats , E-bay is te duur met hun Pay-Pal fratsen .

Maar als je 55 mm N mooi scherpe negatieven oplevert , zou ik hem gewoon laten schoonmaken en smeren bij Mamiya Service . Ik heb dat ook bij mijn M 645 objectieven laten doen als die optisch prima voldeden , want geen één objectief is het zelfde er is altijd variatie . Mijn eerste 55 mm N van 25 jaar geleden was op oneindig in de hoeken een stuk minder dan de 55 mm S die ik nu heb . Toch zijn de 55 mm S en N optisch exact het zelfde . Daarom heb ik mijn oude 55 mm S toch laten schoonmaken en smeren en heb ik geen andere gekocht . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2019, 21:27:09 door rolfilmrb67 »

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2019, 21:50:17 »
Hey Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik laat miijn 55mm binnenkort sowieso een beurt geven in Uden. Ze hebben me een keurig voorstel gedaan en het is bovenal "mijn lens". Een fantastisch ding.

Groet,

Evert.