Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Geluksbig heeft op Marktplaats een Mamiya 645 Pro TL en veel nieuw spul gescoord  (gelezen 3988 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ongelofelijk dat een setje van een Mamiya 645 Pro TL met lichtschachtzoeker en AE prisma , twee magazijnen , 45 mm , 80 mm , 150 mm , 210 mm alle vier van het N type , handgreep , elektrische draadontspanner voor 625 Euro al twee weken op Marktplaats stond te wachten .

Ik had nog wat geld over van mijn verkochte brommers dus leek mij dit setje een waardige vervanger voor een buikschuiver brommer . De Pro TL is met de AE zoeker en 80 mm N  plus twee magazijnen licht gebruikt . De 45 mm N , 150 mm N en 210 mm N zijn gewoon als nieuw . Gelukkig vond de eigenaar Mamiya een tweede keus camera want hij heeft nu een mooie Hasselblad en kreeg ik het setje mee voor 600 Euro  x5 x7 x6 .

Ja ik heb de lenzen al , van sommige al drie stuks .... Maar reserve voorraad is nooit weg en ik kan er een paar verkopen  en als het dan meezit met de handel heb ik de Pro TL voor niks . Ik laat het maar eerst even betijen , Voor de toekomst draait het er toch op uit dat ik verder ga met 4,5x6 en een beetje kleinbeeld . Grotere formaten worden mij te zwaar , maar zolang het nog kan geniet ik ervan  x6

Leden die een objectief voor hun Mamiya 645 zoeken mogen altijd contact met mij opnemen . Vriendelijke groet Peter .

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
Re: Geluksbig heeft op Marktplaats een Mamiya 645 Pro TL en veel nieuw spul gescoord
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2019, 17:59:41 »
T'is veel geld, maar totaal niet duur. Goed geregeld en veel plezier ermee.

Als je nog een keer een 150mm kwijt wil uit deze verzameling, laat maar eens weten.

Groet, Guusje.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: Geluksbig heeft op Marktplaats een Mamiya 645 Pro TL en veel nieuw spul gescoord
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2019, 18:54:05 »
Dank je wel Guusje . Zoals ik als geschreven heb ik wil het eerst even laten betijen . Als ik al iets verkoop zal het niet de cosmetisch mooiste 150 mm zijn . Natuurlijk is het spul wel in orde . Vriendelijke groet Peter .

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2019, 18:58:40 »
ik hoor het wel een keertje, maar ik heb er nu hopelijk de knaken voor, vandaar.

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2019, 13:21:45 »
Ja; dat  mag zeker een goede koop genoemd worden; LuckyhandPeter  , het moet je maar meezitten  om  zo een verkoper te  treffen.
Inderdaad  , begin  jaren  2000- 2008   zijn hele voorraden  analoge spullen   afgevoerd voor een prikje  naar   landen in Azie  & Afrika.  Die  kerels  zijn daarmee nu  foto's aan  't maken  en wij maar  op ons tandvlees bijten.     8) ::) :P

Groetjes  en nog veel  fotoplezier met je  nieuwe spulletjes
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2019, 16:05:28 »
Ja Maurits de eerste eigenaar had het Pro TL setje in 2006 nieuw aangeschaft maar werd in de loop van 2007 naar de kast verbannen door zo'n digitaal kreng , nou ja daar heb ik nou geluk mee  x6 . Als je zoekt op Ebay naar een Mamiya 645 Pro TL heb ik het setje relatief erg voordelig gekocht . Het is een kwestie van geduld hebben en dan snel toeslaan . Ik heb gebeld en was anderhalf uur later daar in Zuid Limburg . Zo kans krijg je niet vaak . Vroeger koste dit setje vele duizenden Euro en nu voor 10 % ...... Werden meetzoekercamera's van Mamiya zo goedkoop  ...... Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2019, 12:01:58 door rolfilmrb67 »

Offline michiel

• Net binnen.
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2019, 21:54:05 »
Werden meetzoekercamera's van Mamiya zo goedkoop  ......

Een Mamiya Chrome Six is toch niet zo duur ... ;)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #7 Gepost op: 20 augustus 2019, 10:33:01 »
Ja Michiel ik heb zo'n klapcamera Mamiya 6 in mijn verzameling mechanisch en optisch in een heel mooie staat alleen is het mengbeeld van de meetzoeker vervaagd . Ik heb ook een grote hoeveelheid Mamiya Press . Die meetzoekers zijn al een paar honderd Euro duurder dan een Mamiya reflex , maar om ze te hanteren moet je een doorzetter zijn . De dure Mamiya 6 en 7 zijn optisch perfect maar mechanisch zwakjes vergeleken met RB67 , M645 , C330 of Press .

Het oude M 645 bakjes camera van mij klappert wel hard als hij afgaat , maar is mechanisch ook een hard en betrouwbaar werkpaard . Mijn nieuwe Pro TL is teerder gebouwd , die had tijdens het spelen al weer streken met sluiter spannen en tramsport die gelukkig weer zijn opgelost . Je moet beslist de sluiter spannen met één vlotte regelmatige slinger . Met de oude M 645 mag je de camera spannen met korte draaien van de transportknop . Als je dit mijn Pro TL doet veert de sluiter soms terug , als het helemaal tot het begin terug veert heb je een probleem . Ik ook dus , ik dacht dat word toch een dure Pro TL met reparatie en haalde alvast de batterij eruit . Toen ik weer de transportslinger probeerde deed de Pro TL weer normaal en met de batterij in de camera werkte alles weer normaal  x6 . Toch ga ik Tijn Geurts van Mamiya Service in Uden vragen of dit normale bekende nukken zijn . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2019, 09:05:00 »
Hallo  Peter  in Weert;
Is er ondertussen  al wat gebeurt met de  nieuwe aanwinst?   is er al   een  Fomapan-netje  doorheen gegaan ?

We  worden ondertussen   ook al een beetje benieuwd  naar het resultaat ; een  leuk  testverslag  zou ik ook  fijn vinden . x5

Groetjes     vanuit  Zele
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2019, 12:25:30 »
Nee Maurits , ik heb alleen maar gespeeld met mijn aanwinst en alles werkt nu zoals het hoort na wat werk . Uit Spanje komen een stel 3D printjes van de spiegel opvang haakjes van de Super / Pro / Pro TL . Dit is een berucht onderdeel van de plastic 645 Mamiya's dat wel eens wil afbreken . Als dat gebeurt stelt de camera niet meer goed scherp . Bij de Super en Pro is dit haakje met stelschroef verend opgehangen . Bij mijn late Pro TL van 2005 is het haakje het zelfde maar is dan stevig gefixeerd in het soiegelhuis , de kans op breuk is nu wel minder .

Als iemand van het forum ooit problemen krijgt met de Super / Pro TL op dit punt van de spiegelopvang , mag gerust contact opgenomen worden met mij . Ik zou er één 3D printje kunnen missen .

Ik zit nu weer eens in een RB 67 periode . Achter op de fiets in de kist met luchtvering voor de dikke tas merk ik geen verschil , maar als je de dikke Ronde Bertha 67 uit de tas haalt heb ik echt mijn handen vol . Op statief als alles opgebouwd is is de RB 67 een prachtige camera om mee te werken . Alles werkt soepel en spelingsvrij met een grote precisie .

Nu gaat er Ilford Delta Delta 100 Pro in mijn camera's . Het is straks afwachten hoe de Fuji Acros II gaat bevallen in prestaties en prijs . De goedkope rolfilms als Fomapan 100 kunnen wat betreft toonschaal heel fraai zijn , maar de scherpte is 30 / 40 % van een Tgrain 100 ISO film . Een 4.5x6 Acros afdruk is sowieso veel scherper als een Fomapan 100 6x7 afdruk . Wil je met Fomapan 100 de scherpte van een Acros 4,5x6 afdruk evenaren heb je minstens een 4x5 inch of 13x18 cm negatief nodig ..... Vandaar dat de 4,5x6 middenformaat camera's nog zijn door ontwikkeld in digitale varianten tot het 36x48 mm formaat , maar dat spul is stinkend duur in aanschaf . Analoog is 4,5x6 een koopje . Vriendelijke groet Peter .