Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Horseman 970 6x9 / 6x7 fieldcamera . Is dat iets voor mij ?  (gelezen 237 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Horseman 970 6x9 / 6x7 fieldcamera . Is dat iets voor mij ?
« Gepost op: 25 mei 2022, 19:48:16 »
Ik wist al langer van het bestaan van de Horseman middenformaat fieldcamera . Ik heb zelf iets voor mijn RB67 objectieven gemaakt . Het werkte wel maar door de zware objectieven werd het veel te lomp en te zwaar voor mij . Nu kwam ik de Horseman weer eens tegen in deze video en toen op Ebay gekeken en daar vind je ze vanaf voor de helft van een Mamiya M645 . Ook de Topcor objectieven zijn ook goedkoper dan de M645 . De compacte camera weegt met een groothoek , standaard en tele minder als de RB67 met één lens .

Maar twijfel twijfel twijfel . Ik ga eerst maar eens oefenen met een mooi helder matglas die achter de Mamiya Press onder een zwarte doek . Een zwart t-shirt XXXL met wat elastiek in de hals waardoor je het halsstuk om de camera kan spannen is ook een heel bruikbaar idee denk ik . Met een paar plus 3 Action leesbrillen zou ik een plus 9 bril kunnen knutselen om met mijn mollen ogen goed op het matglas te kunnen scherpstellen  . Als dat mij lukt ga ik denken aan de aanschaf van zo'n miniatuur fieldcamera . Veel kijk plezier en vriendelijke groet Peter .

https://youtu.be/5nweHwkz_Dw
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2022, 19:51:42 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: Horseman 970 6x9 / 6x7 fieldcamera . Is dat iets voor mij ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2022, 23:09:20 »
Zo de verkoop van een deel van mijn Mamiya Press uitrusting en een Canon AV-1 en M645 ULD zoomlens hebben genoeg opgebracht om op Ebay Japan een leuk Horseman setje met een 75 , 105 en 180 mm Topcor te bestellen . Zo'n Horseman 985 is echt een camera voor zeer bedachtzame fotografie . Alleen zit bij deze set voor alle lenzen een aparte meetzoeker kam bij die je moet verwisselen als je een andere lens gaat gebruiken . Nu kan ik ook redelijk vlot met deze fieldcamera werken . Meestal zijn altijd de meetzoeker kammen kwijt als je een Horseman camera of lens koopt . En die meetzoeker kammetjes zijn heel duur met 75 Euro voor een metalen plaatje . Zonder die meetzoeker kam is de afstandmeter vleugellam .

Ik denk de Horseman toch meer als fieldcamera voor kleine natuur details te gaan gebruiken en dan de scherptediepte te optimaliseren . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2022, 19:03:17 »
Nou de Horseman 985 is vandaag binnen gekomen . Het is een plaatje , maar iets groter als de Mamiya Press , maar wel een stuk verfijnder afgewerkt als de werkpaard Mamiya Press . Toch is niet alles Hosanna . De zoeker van de Mamiya Press is veel mooier en duidelijker met zijn  aparte kaders voor de 100 , 150 en 250 mm . Bij de Horseman zie je alle kaders van de 90 , 105 , 120 , 150 en 180 mm ter gelijker tijd . Dit zoekt letterlijk zeer onrustig . Gelukkig heb ik nog de revolver zoekers van de Kiev en Contax . de 75 mm is op 6x9 een 35 mm op kleinbeeld , de 105 is ongeveer 50 mm en de 180 is ongeveer 85 mm . De afstandmeter werkt goed ook bij de 180 mm . Er zit helaas alleen een 6x9 magazijn bij de Horseman . Ik heb liever 6x7 maar de RB67 magazijnen passen helaas niet op de Horseman . 6x9 en kleinbeeld zijn vervelende formaten om in de doka af te drukken . Je hebt veel verlies van het papier formaat . Daarom is 6x7 zo ideaal in de doka als je op 20,3 x 25,4 afdrukt .

Maar het is een plaatje , koste minder dan een mooie Mamiya M645 met zeg een 55mm . Dan zitten er ook nog 3 objectieven met de praktisch onmisbare afstandmeter kammetjes erbij . Het lijkt me een fijne compacte groot middenformaat als je met zeg 4 objectieven een trektocht wilt maken . De objectieven zijn zeer compact en erg licht van gewicht . Met deze set heb ik voor de 3 lenzen een bruikbare afstandmeter dus is redelijk vlot fotograferen goed te doen . Zonder de meetzoeker kammetjes heb je een zeer trage camera voor uitsluitend bedachtzame fotografie . Het zal een lange leercurve voor mij worden voor ik deze camera helemaal kan lezen en schrijven . Voor vlot werk is zelfs de lompste Mamiya toch een stuk handiger . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2022, 15:58:33 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2022, 10:22:16 »
Er bestaat ook een Fujinon T 300mm voor mijn Horseman . Maar dat wordt dan met een zwart T shirt over de camera en hoofd scherpstellen , maar dat staat toch nog minder idioot dan buiten met een mondkapje op  x4 x5 x6

Voor de aankoop van de Fujinon T 300mm moet er eerst weer wat verkocht worden wat tot nu toe succesvol gegaan is . Geduld is een schone zaak . Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2022, 11:03:06 »
Camera ziet er nog goed uit Peter, lijkt veel op een Linhof technika 6x9. Je gaat er vast veel plezier aan beleven.

mvg, Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2022, 14:23:03 »
 x16 Rudi . Ik heb het Horseman 985 setje voor een Mamiya M645 / 80mm prijs gekocht van een Japanner . Dat was dus erg voordelig voor een perfect schone camera set die nog als nieuw ruikt . Ik kan deze verkoper echt aanbevelen . Deze Horseman is nog helemaal van metaal en alles draait strak maar soepel zonder speling . Ook het voorpaneel staat als een huis als de stelknopjes handvast aangedraaid zijn . Dus heel wat anders dan het 4x5 of 8x10 3D print waaibomen spul wat je op You Tube vindt . Daar zie je hoe alles doorzakt en wiebelt en dan is het nog windstil ook ....

Ik heb van morgen droog de verstellingen van het voorpaneel geoefend . Vooral met de lichtsterke 105 mm ging dat heel gemakkelijk . Maar ook met de 1:5.6 75 mm liet zich goed verstellen en scherpstellen op het heldere Horseman matglas . Maar er komt toch een 65 mm met meetzoeker kam omdat ik toch liever op 6x7 werk dus een 6x7 Horseman magazijn komt er ook . Een Horseman en Mamiya Press en RB67 gebruiken een Graflok achterwand , maar helaas past niks over en weer . Zelfs een RB67 ProSD magazijn past niet op een Mamiya Press G adapter terwijl de ProS magazijnen wel passen . Maar dat lossen we wel op . Alleen jammer van de RB67 magazijnen en Horseman . De Horseman magazijnen zijn zeker goed maar de RB67 ProSD magazijnen zijn een klasse apart . Vooral dat rode vlaggetje voor een belichte opname bij de RB67 magazijnen mis ik op de Horseman . Dat wordt dus extra opletten en dus pas vlak voor de opname film transporteren , dan gaat het meestal wel goed .

Ik moet nog op film gaan fotograferen met de Horseman , maar ik heb wel vertrouwen in de Topcor objectieven en deze prachtige camera . Als ik Mamiya wil gaan zou ik ook een goedkope Mamiya Press of zelfs C 330 objectief op een Horseman paneeltje kunnen plaatsen . Helaas kan je de lensdelen van een Mamiya Seiko 0 niet overzetten in de Horsemal Seiko SLV sluiter . De Japanse verkoper van deze Horseman had dit al voor mij geprobeerd of dit kon maar dat ging niet . Anders had ik het knikker glas uit de Mamiya Press 65 mm vervangen voor de Topcor Horseman 65 mm . Nu heb ik voor de Press 65 mm een prachtige 75 mm Polaroid  .

Ik ga nu wel verder met mijn infrarood project met de Mamiya Press . Trouwens de dikke 1:5 250 mm is in infrarood heel mooi scherp , maar dat zaal vast komen door dat infrarood filter die het hele zichtbare spectrum weg filtert . Je hebt dan meteen geen last van chromatische lensfouten , waar de 1:5 250 mm normaal wel last heeft .

Wel trek ik de grens bij 6x9 ook al past er een 4x5 inch adapter achterop de Horseman . Het wordt echt geen paard van Troje dat voorspel ik je nu al  x4 x5 x6 Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 19 juni 2022, 17:39:53 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2022, 22:13:21 »
Ondertussen heb ik bij mijn Horseman setje ook een als nieuw 65mm gekocht als echte groothoek en verder een 6x7 magazijn voor mijn Horseman 985 . Met het 6x7 magazijn denk ik meer optimaal van de lenzen gebruik te kunnen maken . Met 6x7 heb ik een stukje meer verstelmogelijkheden dan 6x9 en verder is 6x9 een zeer onvoordelig opname formaat dat niet goed past bij mijn 20,3x25,4 afdrukformaat en dan twee opnamen minder op een film telt ook flink mee . Daar komt ook bij dat de 6,5x9 difuserbox voor mijn Magnifax 4A een veel lager contrast geeft dan mijn 6x7 difuserbox en dat is zeer hinderlijk met het afdrukken . Hoe dat komt , het zal wel te maken hebben dat de 6,5x9 lichtkamer veel groter is dan de krappe 6x7 en daardoor het licht veel minder gericht wordt . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2022, 19:16:48 »
De Horseman 6x7 magazijn is nu ook binnen . Het is simpel maar fraai afgewerkt . Alleen jammer dat het niet op Mamiya past . Beiden gebruiken het Graflok systeem maar de magazijnen passen niet over en weer helaas . Alleen de Horseman met draaibare achterwand , daarop zouden wel RB67 magazijnen passen . Maar ja binnenkort de Horseman 985 met het 6x7 magazijn proberen . Als je de techniek van deze camera goed beheerst kan je er heel mooie foto's mee maken heb ik op het net gezien . Vriendelijke groet Peter .