Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: GRATIS !! Een partijtje XXXXXXX en Fomadon Excel  (gelezen 655 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
GRATIS !! Een partijtje XXXXXXX en Fomadon Excel
« Gepost op: 6 juni 2022, 18:04:46 »
Vandaag de tweede keer voor Jan met de Korte een Rollei Superpan 200 belicht en toen ontwikkeld in verse Foma Excel met een zwarte film als gevolg . De dekking is erg zwaar en daar is dus geen fatsoenlijke afdruk van te maken . De combo is dus niet betrouwbaar . Eerst lukte het wel prima met een verpakking Excel en Superpan 200 van het zelfde batch nummer . Toen kreeg ik een mooi mild contrast waar mee te werken valt . Nu dit extreme verschil met de zelfde verdunning en tijd  . Ik heb een hekel aan onbetrouwbaar materiaal . Dus wie zich het eerste meld .....

Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2022, 19:57:36 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: GRATIS !! Een partijtje Rollei Superpan 200 en Fomadon Excel
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2022, 18:19:41 »
De bijgaande foto laat een enorm verschil in dekking zien ten opzichte van normaal contrast tot bikkelhard ingebrand . Nee zelfde lichtmeet methode , het zelfde batch nummer film en ontwikkelaar . Deze Rollei films laten zich niet goed ontwikkelen in Rodinal , daarin wordt het contrast ook veel te hoog . Dus niet ergeren , weg ermee . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: GRATIS !! Een partijtje XXXXXXX en Fomadon Excel
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2022, 20:32:08 »
Zo ik heb na mijn eerste woede uitbarsting een Superpan 200 opgemaakt en ontwikkeld in Rodinal 1+100 gedurende 24 minuten ontwikkeld . Het resultaat is minder hard dan verwacht , maar nog steeds een hoog contrast bij een gedempte grijze verlichting . Ik denk dat waarderen tot 100 ISO en dan 20 minuten in 1+100 Rodinal ontwikkelen tot een normaal contrast zal leiden . De Fomadon Excel mag gratis weg . Laat maar weten .

Zo nu heb ik ook nu mijn 3000 bijdragen jubileum op ons forum gehaald na 8 jaar dat wel . Dus zo'n kletsmajoor  x4 ben ik ook weer niet ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2022, 10:47:13 »
Gisteren heb ik een tweede Superpan 200 in Rodinal 1+100 ontwikkeld . Het is een lange zit van 24 minuten van opletten om op het juiste moment te kiepen , ik viel bijna in slaap  x12 x4 . Maar het resultaat mag er nu wel zijn , zo ongeveer contrastrijk als Ilford Delta 100 in Rodinal 1+50 .

De pakjes Foma Excel mogen dus echt gratis weg . Ik moet tegenwoordig met vaak veel pijn aan de gang als ik wil fotograferen en dan kan ik het echt niet hebben dat de ontwikkelaar streken gaat leveren . Het wordt dus weer Rodinal 1+100 . Trouwens de scherpte is met Rodinal echt veel hoger dan met de fijnkorrel ontwikkelaar Excel . Nu is de korrel te vergelijken met die van de Delta 100 . Vriendelijke groet Peter .

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig!
    • Galerij
« Reactie #4 Gepost op: 8 juni 2022, 14:46:28 »
Ik wil ze wel proberen, Peter.
Passen ze in een brievenbuspakje?
Ook aanwezig op: Lomography... , Flickr en Mijn Galerij

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #5 Gepost op: 8 juni 2022, 15:27:08 »
Eric ik denk het wel . Stuur mij maar een persoonlijk bericht met je adres . Ik ga toch weer verder met de Rodinal die nog de hoogste betrouwbaarheid heeft . Ja ik heb ook wel eens pech gehad met Rodinal maar nooit zo extreem als in dit topic . Weet ik veel wat er fout gegaan is in deze batch Excel , de eerste verpakkingen gaven constante resultaten . Misschien is er met verpakken iets fout gegaan . Met het aanzetten lijkt me sterk . In ieder geval eerst veel geluk ermee en dan komt het plezier daarvan later wel .

Ik heb gezien dat de batch van 2022 10 gram zwaarder is dan de batch 2023 , dus Foma heeft iets aan de samenstelling veranderd ? De 2023 batch bewaar ik voor een test als dat ook probleempjes maakt gaat die ook weg . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #6 Gepost op: 8 juni 2022, 15:37:02 »
Foma Exel is zeker geen slechte filmontwikkelaar  maar toch doen wij hier een stap terug  naar de jaren  80  vorige eeuw :   Ilford ID11  en Ilford Perceptol    samen met films:  Ilford FP4+ en  Fomapan  100 / 200 .)
Ilford   heeft  voor mij altijd de  beste combinatie geweest ( film  en  filmontwikkelaar )   x19
Natuurlijk  gaan  we  tussendoor ook de  Foma Exel  & Fomadon P op souperen  met  Fomapan  films
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2022, 15:39:31 door eMWee »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2022, 19:30:39 »
Ach Maurits als er pech uit te delen valt sta ik altijd vooraan in de rij  x4 . De meeste mensen hebben nooit problemen met een product en dan ik toevallig weer wel ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig!
    • Galerij
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2022, 23:26:34 »
De twee pakjes zijn vandaag binnengekomen, dank, Peter.

Omdat ik niet veel films volschiet ga ik geen stockvoorraad laten staan, maar verdeel ik het over 10 flesjea van 100ml, wat het minimum is voor een rolletje.
Dat per film verdunnen tot 300ml en de tijden aanpassen. Dus eenmalig gebruik. Zo deed ik het vroeger met de oude Promicrol.
De Excel schijnt zich als Xtol te verdragen dus verdunnen kan volgens deze post van de uitvinders van Xtol:

Citaat
Reply to (titrisol) from Dick Dickerson and Silvia Zawadzki (inventors of Xtol) of Kodak on the question of extending development times with increased dilution of developers.

Your comments about a rule of thumb got us to exploring some old data - some very extensive with Xtol, limited with D-76 and Microdol-X. There is a pattern of sorts. Diluting 1:1 typically adds 40% to the time. 1:2 adds 80% (relative to the undiluted time). 1:3 adds 120% - like tack on 40% for each successive dilution. There is noise around these generalizations, more so as dilution increases, but they would be useful figures to get a person in the ballpark. On the other hand, these generalizations fail miserably with T-Max developer, so it doesn't seem there is any broadly applicable rule of thumb that's safe.

Interesting question all the same. Thanks for sharing!

Dick & Silvia
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2022, 23:29:28 door sterremuur »
Ook aanwezig op: Lomography... , Flickr en Mijn Galerij

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2022, 09:41:04 »
Eric als je Excel gebruikt als 1+2 ging de scherpte in mijn geval met Rollei Superpan 200 er behoorlijk onder lijden . Het wordt wollig . 1+1 is al veel beter .

Nu ben ik ook weer helemaal blij met de Superpan 200 in 1+100 Rodinal . Wat een prachtige toonschaal op het negatief en Rodinal scherp . Wel een lange zit van 24 minuten . Als ik er 24 afgestreept heb ben ik vrij  x4 , en dan nog een stopbad en 4 minuten fixeren . Hierna volgt de Ilford spoel methode voor films . Na 45 minuten zie ik eindelijk de film . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #10 Gepost op: 11 juli 2022, 16:13:22 »
Het was toch een goede beslissing om de Foma Excel af te schrijven . Mijn infrarood afdrukken van mijn Mamiya Press negatieven zijn klaar . De Rodinal 1+100 negatieven hebben een prachtige doortekening in de hoge lichten waar infrarood het juist moet van hebben . De Foma Excel films gaven vlakke hoge lichten zonder veel doortekening . Dus na twee proef afdrukken alle Foma Excel films afgeschreven . Want bariet papier is erg duur om het te verbrassen aan matige resultaten . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 11 juli 2022, 18:39:37 door rolfilmrb67 »

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #11 Gepost op: 11 juli 2022, 17:47:15 »
Groot gelijk Peter ;   Fomadon Exel staat  bij ons ook op een zijspoor zoals eerder gemeld.
Wat nog over is  word gebruikt  om onbelangrijke  films te ontwikkelen.
zoals   films  opgenomen  met de  Zeiss Ikon  6X 9 van  onze kleinzoon ( ,die blijkt  nog goed te werken  na een grondige poetsbeurt )