Ik heb een Leitz A36 infrarood filter passend gemaakt voor mijn 35,5 mm filter van de AGFA Ambi Silette . De lenzen voor de AGFA zijn volgens huidige maatstaven van zeer goede kwaliteit . Een meetzoeker is een goede keuze voor infrarood en de 35 en 50 mm "Tessar" objectieven van de AGFA hebben een uitstekende kleur correctie waarbij het infrarood instelpunt binnen de diepte scherpte van 1:4 valt .
Alleen nog een infrarood film vinden met een fijne korrel , dit vind ik voor kleinbeeld toch belangrijk . De Rollei R 80 S heeft zeker een fijne korrel , maar er zal wel erg weinig ISO overblijven met het infrarood filter . Verder is de drager van de R 80 S is voor kleinbeeld te dun , je moet de film goed op spanning houden anders ligt de film niet vlak in de camera . De Rollei R 400 S is meer voor rolfilm vind ik . De meest recente Rollei infrarood film heb ik nooit gebruikt om er een oordeel over te hebben .
Wie heeft er nog tips over het gebruik van infrarood ? Ja een stevig statief heb ik al . Vriendelijke groet Peter .