Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: voorstelrondje  (gelezen 252 keer)

Offline Janmac

• Net binnen.
  • *
    • janmac.nl
voorstelrondje
« Gepost op: 12 januari 2023, 11:28:40 »
Ik ben Janmac en dan weet je wel waar ik naast fotograferen gek op ben. De Mac heeft bij mij het analoge fotograferen al jaren geleden verdrongen en daarom hoop ik hier iemand te vinden die mijn vergroter/reprocamera Durst laborator wil hebben om zelf mee te werken. Niet voor de handel dus. Ook heb ik nog een Leitz halfautomaat kleinbeeldvergoter staan. Mag je allemaal gratis op komen ophalen.
Mijn eerste camera was een Bilora Bella, 4 x 4 cm. Daarna kwam een Canonet kleinbeeld en vervolgens heb ik een aantal Miranda camera's gehad met alle mogelijke lenzen. Analoog ging het verder met Rolleicord, Rolleiflex, Rolleiflex tele. Met de Durst vergroter kon ik vooral met de 6 x 6 negatieven goed uit de voeten. 4 x 5 inch past er overigens ook in en zelfs kleinbeeld. Omdat ik de Durst ook gebruikte als reprocamera voor het maken van zeefdrukfilms heb ik er verschillende rasters bij. Heb uitsluitend in zwart-wit gewerkt en daarvoor alle magentafilters liggen. Ook heb ik met mijn brugklasleerlingen jarenlang pinholecameraatjes gebouwd, wat een groot succes was. Om de Durst van zolder te halen zijn er wel twee sterke kerels nodig, want toen ik die in mijn alleentje de zoldertrap op kreeg, was ik veertig jaar jonger. Hopelijk heeft iemand hier nog jaren plezier van.

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig!
    • Galerij
Re: voorstelrondje
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2023, 12:33:59 »
Dag Jan,

Wat is je locatie i.v.m. transport voor geïnteresseerden.
Ook aanwezig op: Lomography... , Flickr en Mijn Galerij

Offline Janmac

• Net binnen.
  • *
    • janmac.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2023, 12:44:46 »
Locatie Gaanderen bij Doetinchem

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2023, 13:51:24 »
Ja Jan die Durst 4x5 inch vergroter lijkt me een ruggenmoordenaar als die verplaats moet worden . Mooi dat je hem op ons forum aanbied . Ik hoop dat je een liefhebber hier blij mee kan maken . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2023, 18:24:17 »
Mooie  geste  doe je !!  Het zou mij verwonderen als je geen  Nederlander vind om  gratis  op te halen !
Verder nog een leuke dag   en bedankt voor je fraaie intro !   x6 x6

Mvg
Maurits W

Offline Janmac

• Net binnen.
  • *
    • janmac.nl
Durst
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2023, 21:28:20 »
Qua ruggenmoordenaar valt die Durst geweldig mee. Hij kan uit elkaar: de kop, de zuil en het vacuumbord kunnen van elkaar worden losgekoppeld. Ook de vacuummotor is apart te verplaatsen. Gezien de heropleving van analoog hoop ik echt iemand te vinden die ermee kan werken. Ooit heb ik hem overgenomen van een oom die fotolithograaf was in Haarlem.
Ik herinner me als de dag van gisteren nog de avond dat ik in mijn doka foto's zat te vergroten toen in China een bloedige opstand plaatsvond waarvan via de radio een verslag werd uitgezonden. Met het maken van een grote foto was ik soms wel meer dan een uur bezig: tegenhouden met een zwart schijfje aan een dun draadje, doordrukken met hulp van uitgeknipte proefstukjes, alles noteren en dan de definitieve belichting met het uiteindelijke resultaat. Bleef spannend. Tegenwoordig een kwartiertje alle trucs uit de kast in Photoshop en zo kan het ook, maar niet zo'n mooie plaat op chamois papier. En dan al die experimenten met het ontwikkelen van Kodak T-max voor een optimaal resultaat wat de korrel betreft of met Ilford. Ik heb bij mijn Rolleiflex een achterwand waarin je losse platen kon stoppen en die in een speciaal tankje een voor een kon ontwikkelen voor het mooiste resultaat. iPhone gaat veel sneller en gemakkelijker, maar ik zou dit absoluut nooit hebben wilen missen. Ooit haalde ik het in mijn hoofd om als (amateur)zeefdrukker foto's full color te gaan zeefdrukken, allemaal ver vóór het tijdperk van grote kleurenprinters. Daarvoor had ik een draairaster om de verschillende kleuren in CMYK op te nemen. Moest heel precies gebeuren om moiré te voorkomen. Alle voorbereidingen en proeven haarfijn genoteerd en toch was het steeds weer verrassend wat er uiteindelijk uitkwam, want dat zag je pas na de laatste drukgang.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2023, 22:28:27 »
Ja ik vind een album met bariet afdrukken echt iets speciaals hebben . De beleving van het karton dikke papier en de gloed van het beeldzilver is voor mij een bijzondere beleving . Analoge fotografie  is weer helemaal in . Maar of de negatieven dan ook echt allemaal in de doka worden afgedrukt betwijfel ik zeer . En dat is eigenlijk een gemis . Ja het duurt langer dan effe vlot scannen en op de computer zetten maar de sensatie van het opkomend beeld in de ontwikkelaar is eigenlijk essentie van de analoge fotografie . Maar ja dat is mijn mening . Vriendelijke groet Peter .

Offline Janmac

• Net binnen.
  • *
    • janmac.nl
Durst Laborator
« Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2023, 21:09:15 »
Het loopt nog niet storm met het ophalen van mijn Durst en Leitz vergroters. Jammer, want het zijn mooie apparaten en ik ben - dat gaat helemaal vanzelf - inmiddels 75.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2023, 09:57:42 »
Tja Janmac het is typisch Nederlands van ik weet niet en moet er nog over nadenken , Ik heb zelf maar vijf vergroters en een tiental top vergrotingslenzen in mijn doka staan dus ben wel voorzien dacht ik zo . Ik heb wel interesse voor de Phillips dokatimer die op de foto staat als die het goed doet voor de strategische reserve  x6 zeg maar . Maar ja ik woon minstens 120 kilometer van je vandaan en dat zou opsturen worden . Ik hoor het wel . Vriendelijke groet Peter .

Offline Janmac

• Net binnen.
  • *
    • janmac.nl
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2023, 23:38:08 »
Hallo analogen, analogici, enfin iedereen die nog met zilverpapier werkt,

Inmiddels heb ik mijn vier Rolleicamera's aan mijn oudste zoon gegeven en hij is ermee aan de slag gegaan. Blijkt zelfs interesse te hebben in zelf zw-wit afdrukken. Ik trek daarom mijn aanbieding van de gratis Durst-vergroter in. Ben blij dat er binnenkort eindelijk weer mee gewerkt wordt, én ik kan hem alles leren. Mooi toch.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2023, 09:48:30 »
Prachtig Janmac dat je jouw oude Rollei's door je zoon weer gebruikt ziet worden en ook nog zin heeft om in de doka te gaan afdrukken . Zo zie je alles heeft zijn bedoeling en nu ook nog een mooie uitkomst  x6

Ja ik druk graag in de doka af . Maar ik heb een gebrek aan mijn rug dus heb ik de doka zo ingericht dat ik zoveel mogelijk zittend kan doen . Op het einde van de sessie bij het nat opplakken van het bariet papier op glasplaten om langzaam aan de lucht strak vlak op te drogen ben ik echt helemaal gaar . Maar het is nog steeds de moeite waard  x6 Vriendelijke groet Peter .