Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Eindelijk ik heb hem , de Meograde kop voor mijn Magnifax 4A .  (gelezen 5066 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Eindelijk ik heb hem , de Meograde kop voor mijn Magnifax 4A .
« Gepost op: 26 november 2014, 14:09:19 »
Ik was vanmorgen op Marktplaats tussen de doka toebehoren aan het struinen en daar vond ik hem , de Meograde kop voor zwart wit multigrade papier . Het was ook nog dichtbij Weert in Geldrop . In ieder geval compleet met trafo en Opemus 6 en andere bijvangstjes . De Meograde kom je maar weinig tegen . Maar het werkt een stukje vlotter en gemakkelijker dan de Meocolor 3 met zijn Y en M instellingen . Alleen geen gebruiksaanwijzing , maar heb ik dat echt nodig , dat zal de harde praktijk rap uitwijzen .                                             

De verkoper was in ieder geval een hartstochtelijk analoog fotograaf die zelf nog in de doka afdrukte . Dus heb ik hem gelijk attent gemaakt op ons mooie forum , wie weet krijgen we weer een lid erbij .                                         

In ieder geval heb ik mijn Magnifax 4A nu helemaal compleet met de condensor , Meograde en Meocolor kop . Dat word dus de komende tijd lekker comfortabel foto's afdrukken . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 26 november 2014, 18:57:35 door rolfilmrb67 »

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
Re: Eindelijk ik heb hem de Meograde kop voor mijn Magnifax 4A .
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2014, 14:24:01 »
Veel geluk ermee Peter;

Eigenlijk  dacht ik steeds  als je met een  kleurkop of multigrade kop werkte  , je ook een  diffusor  nodig had. x12
Zal wel een dwaalgedachte   zijn?
Grts
Maurits W

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2014, 15:16:32 »
Citaat
Eigenlijk  dacht ik steeds  als je met een  kleurkop of multigrade kop werkte  , je ook een  diffusor  nodig had.

Dat klopt. Volgens mij zit bij de Meograde kop een diffusbox maar voor een Magnifax moet dat wel een 6x9cm type zijn.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2014, 17:22:32 »
De Meograde  kop past op de Opemus 6 en 7 , de laatste serie Axomat en de Maxifax 4A . De 6x7 en 6x9 diffusbox passen niet in de Opemus 6 . In de Opemus 7 passen alle maten diffusbox t/m 6x7 . Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Magnifax 4A die echt professioneel afgewerkt is , hierbij werkt en draait alles licht en zonder speling . De onderdelen uit de Meocolor 3 en Meograde zijn verregaand uitwisselbaar inclusief de diffusbox . Alleen heb ik nu al ontdekt dat de Meograde alleen op halve gradatie waarden instelbaar is ...... de Meocolor 3 kun je wel fijnslijpen op een paar procentjes harder of zachter .                                                                               

Ik heb ook een condensor kop voor de Magnifax 4A en een prachtige jaren zestig Magnifax 2A met een enorme dubbele condensor . De 2A geeft een mooier condensor licht dan de 4A die zuinige condensors heeft . Bij negatieven met een lager contrast is de condensor echt in het voordeel , maar jullie weten het wel dat ik niet van slappe drukjes hou . In ieder geval heb ik weer reserve spullen voor mijn Magnifax zoals een tweede 12 volt trafo voor Meograde en Meocolor en dat is nooit weg .                                                                                         

Alleen heb ik het ouwe rodinal vermoeden dat de filter waarden zoals aangegeven op de schaal van de Meograde wat optimistisch zijn . Filter 5 haal je echt niet , van alle waarden kun je gerust één filterfactor aftrekken . Dat moet ik nog even uitzoeken de komende tijd . Vriendelijke groet Peter .

Offline Jos

• Net binnen.
  • *
Re: Eindelijk ik heb hem , de Meograde kop voor mijn Magnifax 4A .
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2014, 20:54:33 »
Ik beschik, zoals Peter en vele anderen op dit forum, ook over een vergroter met kleurenkop maar werk toch het liefst gewoon met Ilford contrastfilters onder de vergrotingslens.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2014, 23:18:49 »
Ik leg de filters gewoon bovenop de negatiefhouder als ik een filter waarde te kort kom , ik vind dit beter dan onder de vergrotingslens . Verder heb ik in de rubriek doka weetjes meerdere omreken tabellen voor Meopta en Durst Y/M waarden naar Ilford Multigrade filter waarden gepubliceerd . Heel interessant om te lezen , en als deze raadgevingen opvolgt ben je in één keer van die , net te , flauwe kleurenkop vergrotingen af . Bij de Meograde ga ik nu al vanuit dat zijn filter 3 een filter 2 Ilford Multigrade filter is . Maar inderdaad de Ilford filters zijn het betrouwbaarste en filter 3 staat ook echt voor normaal contrast negatief en afdruk . De Ilford filters zijn gemaakt voor gebruik met een condensor vergroter en daarom gaat het zo fout met de omrekening naar de Y/M waarden van de kleurenkop . Maar lees dat topic van mij maar eens door .                                                                                           

Het sterke punt van een multigrade/kleurenkop  is de betere doortekening van de hoge lichten , de condensor vergroter geeft de hoogste d-max en briljance aan een foto . Je kan niet alles hebben in één vergroter type en daarom heb ik ze allebei . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 27 november 2014, 09:05:09 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #6 Gepost op: 27 november 2014, 09:57:43 »
Ik ga de Meograde met een selenium belichtingsmeter bij de filter waarden doormeten en met de Densiteit instelling ervoor zorgen dat je bij een gradatie wisseling ongeveer de zelfde belichtingstijd houdt . Dit heb ik ook succesvol met de Meocolor 3 gedaan , dus alleen filteren met M of dan wel Y waarden en met de D verstelling tot een ongeveer de zelfde licht doorlating te komen .                                                                                                 

Hoe doe je dat nu ? Je begint bij gradatie "5" of de M waarde die daar voor staat , de D stel je in op 0 . Nu hou je de meetcel vlak voor de lensvatting , je stelt de gradatie nu in op "4,5" of de M waarde . Hierna draai je aan de D verstelling tot dat de naald van de meetcel samen valt met de volgnaald , deze D waarde noteer je dan bij de filterwaarde die bij 4,5 hoort . Dit doe je dan voor alle andere filterwaarden . Waarom zo'n ouwe selenium belichtingsmeter ? Omdat deze niet een gelijkmatige spectrale gevoeligheid heeft en niet overgevoelig is voor een bepaalde kleur . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2014, 17:33:13 »
Citaat
Je kan niet alles hebben in één vergroter type en daarom heb ik ze allebei .

Je hebt ook vergroters met een diffuusbox en een condensor. o.a. van Dunco, Kaiser en Kienzle. Dan heb je de voordelen van beide systemen en eigenlijk geen nadelen meer. Dat is ontwikkeld begin, midden jaren 90 dus het gaat hier over relatief recente type vergroters.

Ik werk zelf met een Dunco II 67 120 pro met Split Grade. Een diffuusbox met condensor, 120cm zuil met dwarszuil en tot formaat 6x7cm rolfilm. De 100W HLX (Osram)  lamp wordt ook van achteren ingestraald, dus minder warmte ontwikkeling en is gekoeld met koelvinnen.

http://www.fotohuisrovo.nl/documentatie/DUNCO_enlargers_manual.pdf

Deze dus. Ik heb er ook nog een CVC module bij, Color + VC in één kop ingebouwd. Ook dat was destijds vrij uniek. De Heiland Split Grade is er later bij gekocht. Die was er nog niet in 1998.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2014, 18:00:28 »
Wie weet bouw ik de Maxifax 4A condensor eenheid om . Het lamphuis bestaat uit twee delen in plaatst van verlichtingsgedeelte zou je nu een Meograde/Meocolor boven het condensor huis kunnen monteren/aanpassen . Ik kan ook nog een simpele oplossing kunnen doorvoeren door een opaalglaasje in de filterlade te leggen . Trouwens de diffuusbox van Meopta heeft ook een soort plastic condensor van "opaal" . Verder word het licht harder naarmate de diffuusbox voor een kleiner formaat gekozen , de 6x9 box geeft een zachter licht dan de 6x6 box . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2014, 16:55:56 »
Ik heb vandaag de Meograde op de Maxifax 4A gebruikt . De drukken vanaf 6x7 Fomapan 100 op Fomabrom Variant 111 zien er prachtig doortekend  uit . Je kan echt zien dat Meopta en Foma precies bij elkaar passen . Alleen om een Ilford filter wat betreft gradatie te evenaren moet je echt een volle gradatie stop harder filteren op de Meograde . Je mag dus blij zijn dat je een magere gradatie 4 haalt in plaats van de beloofde 5 . Moet het echt hard gefilterd worden dan leg ik een Ilford Multigrade filter boven op de negatief houder . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2014, 17:29:01 »
Bij het vergroten van "zachte" negatieven met de Meograde ben ik er achter gekomen dat de opgegeven filterwaarden op de Meograde nogal aan de optimistische kant zijn . De afdrukken van de Landdag in Altweert zijn wel prachtig geworden , maar de negatieven hebben een stevig contrast . Fuji Acros negatieven zijn altijd aan de zachte kant in Rodinal 1+50 en dat is een probleem met de Meograde . Met de Color 3 gaat het wel goed , daar is magenta bij filter "4" zo op het oog veel intenser dan bij de Meograde ingesteld op filter "4" . Kan best zijn dat de filter instelling van de Meograde ontregeld is .                                                                                                   

Voor mijn Opemus 6 en Magnifax 4 heb ik ook een matglas voor in de filterlade daarmee krijg ik ook een zachtere verlichting met de condensors . De Ilford filterset werkt in de praktijk toch gemakkelijker en je hebt een veel groter gradatie bereik , vooral aan de harde kant . Ook het wit en zwart word met een condensor intenser weergegeven . Ik denk dat ik de difuus koppen Color 3 en Meograde alleen ga gebruiken voor harde probleem negatieven en de rest afdruk met de condensor plus matglas . Het is ook altijd wat als je zoveel keuze hebt x3  x6 . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2014, 18:57:02 »
Vroeger werkte ik  altijd  met de Ilford  gradatie-filters  & een  Z/W vergroter Durst 305 met   NIkkor 2,8- 50mm obj.
 altijd alles  manueel instellen , proefstroken maken en heel de  ruttemetut.
 Wat je zelf doet  doe je altijd beter!!!  ( citaat  ven  Roger  v.d. BRICO ) x7

Nu heb ik een  Durst 605 Color ; dus  normaliter  heb ik de  Ilford  filters  niet  nodig,  ik ben benieuwd  als ik aan MG papier begin!
Gelukkig heb  ik de instellingen  voor gradatie ( met Durst )  in de oude  fotoblaadjes van  Foto & Doka ( 1979-1988 ) x3

Groetjes
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2014, 22:08:50 »
Ja Maurits ik druk nog steeds op een ambachtelijke manier af . De proefbelichtingsstroken worden eerst met een föhn gedroogd en dan pas beoordeeld . Verder beperk ik mij voor een periode tot één film en druk deze in serie af . Het liefste druk ik Fuji Acros af  , deze film is wel een paar euro duurder maar geeft wel het minste uitval met het afdrukken . Een vel 24x30,5 bariet kost minstens 1,30 euro en dan is het leuk als je kan vertrouwen op een betrouwbare film en vergroter .                                                                                                                       

Verder staat er van mijn hand een omrekentabel van Y/M waarden naar Ilford Multigrade filterwaarden in de rubriek "Diverse doka weetjes" . De Ilford filters zijn bedoeld voor gebruik in CONDENSOR vergroters en die hebben een briljantere verlichting dan een vergroter met een diffuse verlichting van een kleurenkop . Als je de aanbevelingen in mijn omrekentabellen opvolgt krijg je een vergelijkbaar contrast als Ilford Multigrade filters met een condensor vergroter . Met een kleurenkop haal je hoogstens een effect van een Ilford 3.5 tot 4 . Het werkt nu wel gemakkelijker want een normaal negatief = filter 3 geeft met de aangepaste Y/M waarden ook het effect van een filter 3 . Effectiever is het om alleen met Y of M waarden te werken en als de kleurenkop een D instelling heeft de totale lichtdoorlating over een groot deel van  het gradatie bereik gelijk te houden . Je kan dan bij gradatie wisseling ongeveer de zelfde tijd aan houden . Is ook beschreven hoe dit te doen in mijn topic .Vriendelijke groet Peter .

Offline elvinhaak

• Ben hier al even.
  • **
  • Lekker Analoog badderen!!
    • elvinshoot
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2014, 07:16:56 »

. Met een kleurenkop haal je hoogstens een effect van een Ilford 3.5 tot 4 . Het werkt nu wel gemakkelijker want een normaal negatief = filter 3 geeft met de aangepaste Y/M waarden ook het effect van een filter 3 . Effectiever is het om alleen met Y of M waarden te werken en als de kleurenkop een D instelling heeft de totale lichtdoorlating over een groot deel van  het gradatie bereik gelijk te houden . Je kan dan bij gradatie wisseling ongeveer de zelfde tijd aan houden . Is ook beschreven hoe dit te doen in mijn topic .Vriendelijke groet Peter .
Ik zit er nog steeds aan te denken - er is een kleurenkop voor mij bij een forumlid van het AFF en dat brengt hij een keer langs - omdat het toch een stuk makkelijker zou moeten werken (ik gebruik ook Opemus) dan met de losse filters.
Ik kan een kleurenkop in mijn DoKa niet gebruiken om wat grotere afdrukken te maken (daarvoor is het dak te dichtbij t.o.v. de vloer in de DoKa) maar voor normale afdrukken (tot 13x18 ongeveer) zou het moeten passen.

Maar hoe gaat dat met bijv. Split-grade ? Dat doe ik nu regelmatig met de losse filters met gradatie 5 en 00.
Wordt het met kleurenkop dan nog hard genoeg of kan je alsnog een filter met de hand toevoegen voor een hogere gradatie?

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2014, 10:03:05 »
Dat hangt van de kleurenkop af. Veel systemen komen niet verder dan gradatie 4.