Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Eindelijk ik heb hem , de Meograde kop voor mijn Magnifax 4A .  (gelezen 5065 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Eindelijk ik heb hem , de Meograde kop voor mijn Magnifax 4A .
« Reactie #15 Gepost op: 19 december 2014, 16:41:35 »
Eigenlijk is het simpel , als je met gradatie 4 geen briljante afdruk kan maken heb je gewoon je film niet goed ontwikkeld . Ideaal is als je de film met gradatie 2,5 tot 3,5 kan afdrukken . Met een condensor vergroter zonder matglas in de filterlade haal je op Foma papier op zijn sloffen gradatie 5 . Mijn Color 3 voor mijn Magnifax 4 / Opemus 6 haalt het effect van een Ilford Multigrade filter 4 , mijn Meograde haalt hoogstens filter 3,5 . Als je op zacht of speciaal = filter 1 of 2 moet werken is een condensor vergroter met een matglas in de filterlade toch in het voordeel ten opzichte van een vergroter met een diffuusbox  . De condensor plus matglas geeft toch bij zacht filteren toch een briljant beeld , een diffuusbox geeft met zachte filtering een futloos beeld . De één vind dat prachtig maar ik niet , bij mij moet het beeld sprankelen . Maar jullie kennen mijn manier van afdrukken wel op dit forum . Vriendelijke groet Peter .

Offline elvinhaak

• Ben hier al even.
  • **
  • Lekker Analoog badderen!!
    • elvinshoot
« Reactie #16 Gepost op: 19 december 2014, 22:36:12 »
Ik gebruik de split-grade methode momenteel (bijna) alleen om CN200 film op multigrade-papier af te drukken.
Zonder split-grade levert dit geen mooie resultaten op. Die film is dus zowel als ZW als kleurenfilm te gebruiken.
Verder gebruik ik altijd al een condensor-vergroter en daarom hou ik toch van gemiddeld wat zachtere negatieven. Bij te harde negatieven gebruik ik dan wel eens mijn hardheid 2 en 1 papier maar meestal blijf ik bij hardheid 3, soms 4. Maar meestal op 1 film zowel hard als zacht, afhankelijk van de verschillende onderwerpen die erop staan. Bij de meeste ZW-films blijven m'n afdrukken op papier tussen 2 en 3,5.
Af en toe verdient ook een ZW-negatief  een split-grade-behandeling voor de mooiste afdruk en dan gebruik ik dus ook MC-papier met zowel harde als zachte filters. Soms ook lokaal toegepaste filters trouwens om een bepaald deel van de afdruk 'hard' te maken. Bijvoorbeeld een lucht nog eens doorgedrukt met een filter 5 in de lade of een filter bewegen boven de afdruk .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #17 Gepost op: 20 december 2014, 13:45:42 »
Elvin misschien is het een leuk idee om in een nieuw topic hier eens te beschrijven hoe jij dat doet met dat Split Grade met een los filter 5 en 00 in je Opemus . Op deze manier is Split Grade afdrukken zeer betaalbaar . Ik ben wel benieuwd . Vriendelijke groet Peter .

Offline elvinhaak

• Ben hier al even.
  • **
  • Lekker Analoog badderen!!
    • elvinshoot
« Reactie #18 Gepost op: 22 december 2014, 08:56:44 »
Elvin misschien is het een leuk idee om in een nieuw topic hier eens te beschrijven hoe jij dat doet met dat Split Grade met een los filter 5 en 00 in je Opemus . Op deze manier is Split Grade afdrukken zeer betaalbaar . Ik ben wel benieuwd . Vriendelijke groet Peter .
Ok, ik zal een nieuw topic maken - wellicht krijg ik ook nog bruikbare tips!