Op Marktplaats heb ik een 300 mm voor mijn M 645 gekocht . Zoiets heb ik vroeger ook met heel veel plezier gebruikt en nu voor 100 Euro kon ik hem niet laten gaan . De filtermaat is 58 mm en die heeft de 55 , 70 , 80 , 110 , 150 , en 210 mm ook , dus dat komt goed uit . Het objectief kan goed 35 jaar oud zijn want de N serie stamt van 1984 . Het zou kunnen dat ik de helicoid moet reinigen en opnieuw invetten , maar dit karweitje is bij de 210 en 1:5.6 300 mm gemakkelijk zelf te doen . Alle andere objectieven zijn minder gemakkelijk zelf opnieuw te smeren .
In de loop van de week zal ik hem binnenkrijgen . Ja een 500 mm zou ook wat zijn , maar dan kom je voor topkwaliteit alleen bij de Apo 1:4.5 500 mm uit en dat is zoiets als de Jackpot van de Staatskloterij...... word "nooit" aangeboden . De standaard 1:5.6 500 mm is zichtbaar minder goed met veel kleurschifting . Er is ook nog ZEER ZELDZAAM een spiegelobjectief 1:8 500 mm , ja vroeger heb ik die eens gehad maar ik had geen AE prisma voor een nauwkeurige belichting van mijn dia's . Dus weer verkocht ....... slimmerik !
Vriendelijke groet Peter .