Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Mamiya Sekor C 1:5.6 300 mm  (gelezen 1651 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Mamiya Sekor C 1:5.6 300 mm
« Gepost op: 11 oktober 2016, 16:44:27 »
Op Marktplaats heb ik een 300 mm voor mijn M 645 gekocht . Zoiets heb ik vroeger ook met heel veel plezier gebruikt en nu voor 100 Euro kon ik hem niet laten gaan . De filtermaat is 58 mm en die heeft de 55 , 70 , 80 , 110 , 150 , en 210 mm ook , dus dat komt goed uit . Het objectief kan goed 35 jaar oud zijn want de N serie stamt van 1984 . Het zou kunnen dat ik de helicoid moet reinigen en opnieuw invetten , maar dit karweitje is bij de 210 en 1:5.6 300 mm gemakkelijk zelf te doen . Alle andere objectieven zijn minder gemakkelijk zelf opnieuw te smeren .

In de loop van de week zal ik hem binnenkrijgen . Ja een 500 mm zou ook wat zijn , maar dan kom je voor topkwaliteit alleen bij de Apo 1:4.5 500 mm uit en dat is zoiets als de Jackpot van de Staatskloterij...... word "nooit" aangeboden . De standaard 1:5.6 500 mm is zichtbaar minder goed met veel kleurschifting . Er is ook nog ZEER ZELDZAAM een spiegelobjectief 1:8 500 mm , ja vroeger heb ik die eens gehad maar ik had geen AE prisma voor een nauwkeurige belichting van mijn dia's . Dus weer verkocht ....... slimmerik !

Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2016, 16:50:57 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: Mamiya Sekor C 1:5.6 300 mm
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2016, 15:53:58 »
Vandaag is de 300 mm voor de M 645 binnengekomen . Het is er één nog van de jaren 77 tot 80 dus bijna 40 jaar oud ! Je kan dit zien aan het A/M schuifje op het Mamiya-Sekor C M 645 objectief , als het een driehoek is dan stamt het objectief uit 1975 tot 1981 dus minstens 35 jaar oud . De helicoid draait nog mooi regelmatig rond zonder veel speling , maar ik hoor dat het vet verouderd is . Dit moet nog vervangen worden door mij of Mamiya Service Uden . Ja een paar papstalen kruiskop schroefjes zijn me aan het pesten , dat zachte papstaal draai je zo kapot als je niet uitkijkt . De 300 mm was niet zo duur met 100 Euro en dan kan een smeerbeurt door Mamiya Service er ook wel vanaf .

Het valt mij altijd op dat de Mamiya M 645 objectieven van binnen kraakhelder schoon zijn , haze heb ik bij deze objectieven nooit meegemaakt hoe oud ze ook zijn . Haze is bij hun centraalsluiter objectieven een enkele keer een probleem , maar je vind bij centraalsluiter objectieven altijd inwendige vervuiling door slijtstof van de centraalsluiter . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
Re: Mamiya Sekor C 1:5.6 300 mm
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2017, 21:32:33 »
Tja de papstalen schroefjes lieten zich niet lossen , de kruiskopjes werden afgedraaid en de Phillips schroevendraaier pakte niet meer . Dus heb ik het objectief achterom gedemonteerd en de helicoid schoongemaakt en opnieuw ingevet . De helicoid draait nu weer geruisloos en spelingsvrij voor de komende tig jaren . Het is jammer dat de Mamiya 645 helicoid helemaal van aluminium is gemaakt bij de meeste objectieven heb ik het 30 plus jaren oude vet moeten vervangen . De helicoid loopt altijd vast op de fijne draad van de schroefgang bij de diafragma ring , de grove draad voor de uitrek van de afstandinstelling heeft te veel speling om vast te lopen . Het vet wat ik gebruik gaat diep in de ruwe poriën van het aluminium zitten en is wat kleverig . De afstandinstelling draait nu gedempt en geruisloos omdat de de aluminium schroefdraden geen contact meer met elkaar maken . Het probleem is dus wel altijd op te lossen met dit kleverige vet .

Een messing helicoid is beter maar zwaar , alleen zeer dure meetzoeker objectieven hebben een messing helicoid . Budget lenzen van Leica hebben ook een aluminium helicoid . Het beste is nog altijd de tandbeugel afstand instelling van Mamiya , stof en een paar zandkorreltjes doen hem niks . Maar je hebt dan wel je handen vol met een gewichtige camera . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 1 oktober 2017, 12:05:35 door rolfilmrb67 »