Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Goedkope filters .  (gelezen 403 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Goedkope filters .
« Gepost op: 17 juli 2021, 22:43:33 »
Voor mijn nieuwste aanwinst die heel goed voldoet de 500 mm voor mijn Mamiya 645 zocht ik een paar filters . Ik had een paar vermoedelijk Chinese patrijspoort filters besteld . Nou bagger die een onregelmatige "scherpte" van de mooie 500 mm overliet . Het matglasbeeld was al zo beroerd dat ik er geen film heb aan besteed . Ik heb de filter "glaasjes" uit de filterring gehaald en ja hoor plastic ! Toen een paar Russische filters laten komen nu wel 3 mm dik glas . Maar wat denk je ? Het glas is niet planparalel maar een heel lichte negatieve voorzetlens . Om op oneindig te komen moet ik de 500 mm op 50 meter instellen .

De 77 mm Mamiya filters in een step-down 105 77 mm adapter zijn wel perfect en geven prima scherpe negatieven . Alleen verlies ik een halve stop lichtsterkte schat ik zo . Ik zal dus gaan kijken voor een Mamiya 105 mm geel en oranje filter . Als iemand van jullie die heeft en ze wel wil verkopen stuur mij maar een bericht .

Tja met een 500 mm gaan de geringste optische afwijkingen in een filter direct opvallen . Bij deze weten jullie dat de goedkope Chinese filters op telelenzen vies tegen kunnen vallen en je beter op zijn minst  made in Japan glazen filters kan gebruiken ...... Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
Re: Goedkope filters .
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2021, 11:42:16 »
Tegenwoordig zijn er rechthoekige of vierkante filters, speciaal ontwikkelt voor groothoeklenzen op KB-camera's, ze zijn redelijk groot. Kan je misschien toch voor die 500mm houden of monteren.
Heeft de lens misschien een filterslot achter in de vatting? Kan je er gelatinefilters in schuiven.

mvg, Rudi

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2021, 11:55:11 »
Nog een idee Peter, een oude 105mm filter waarvan het glas op zijn plaats gehouden wordt door een ringveer, circlips...zou je eventueel een gelatine folie kunnen in monteren...
Ik herinner me nog dat vroeger vaak gelatinefilters gebruikt werden vlak voor de lens, vooral bij 4x5". Voor zover ik mij dat herinner was er dan van vertekening geen sprake.

mvg, Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 juli 2021, 13:25:16 »
 x16 Rudi voor je tips . Met plastic filters als Cokin heb ik slechte ervaringen . Ik ga toch zoeken naar Mamiya 105 mm geel en oranje filter en ondertussen behelp ik mij wel met de Mamiya 77 mm filters in een step down adapter . B&W en Helioplan 105 mm filters zijn erg duur . De Mamiya 500 mm heeft geen mogelijkheid om kleine filters achter in het objectief te plaatsen .

Het is jammer dat de fotografica beurzen nu dood zijn , daar had je 105 mm filters zo gevonden voor een schappelijke prijs . Ebay en Marktplaats worden ook steeds duurder naarmate de analoge vijver opdroogt . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2021, 13:54:22 »
Tegenwoordig zijn filters voor zwart wit dun gezaaid , 95 % van het aanbod is UV . De 105 mm filters geel en oranje moeten er wel ver wegstopt in kasten of op zolder wel zijn . Maar die goedkope Chinese filters zijn voor mij niks . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2021, 12:25:47 »
De grootste Mamiya filter in mijn bezit is een UV filter  voor de   2.8 / 45mm Sekor C; kan je jammer genoeg niet helpen & de  degelijke  grote  filtermaten zijn wel redelijk aan de prijs

Mvg
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 juli 2021, 23:58:13 »
Ja Maurits voor mijn M 645 heb ik in de kleine maatjes een mooi setje filters van B&W die waren toen op de fotografica beurs niet erg duur . Maar helaas zijn er geen fotografica beurzen meer en of ze ooit terug komen betwijfel ik zeer . Een tijd geleden heb ik op Ebay Japan een mooi setje Mamiya 105 mm geel en oranje filters gezien , maar ja toen had ik geen 500 mm . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2021, 14:12:00 »
Na een paar test films met mijn nieuwe 500 mm ben ik er achter dat het gebruik van de step down 105 - 77 mm adapter de contrastweergave en scherpte iets verhoogd van de 500 mm . Van afscherming in de hoeken op het negatief is geen sprake . Wel verlies ik een halve stop aan lichtsterkte . Zonder step down adapter tekent de 500 mm bij 1:5.6 mooi fluweel scherp . Mijn zwanen foto's met 1:5.6 gemaakt zijn erg mooi geworden met de donzige zwanenjongen . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2021, 22:36:11 »
Helaas heb ik met mijn M 645 300 mm N ULD met een bekend Duits merk oranje 58 mm filter ook een slechte ervaring opgedaan . Eerst door het dolle heen van mijn prachtige 300 mm is onscherp !

Voor mijn gemoedsrust had ik al de negatieven weggegooid  x3 en vandaag ontdekt dat het oranje filter onscherpte veroorzaakt die het scherpstellen erg moeizaam maakt . En ja dat zie je terug op het negatief helaas . Het kan zijn dat de filterring te strak is aangedraaid wat spanning in het glas veroorzaakt . Die goedkope Japanse Izumar filters laten wel de beste contrastweergave en scherpte zien . Ja telelenzen zijn zeer kritisch als het op filters aankomt , het beste filter is geen ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2022, 12:03:19 »
Zo vandaag is er alweer uit Japan een Mamiya Y2 105 mm geel filter binnen gekomen . Het zal nog drie maanden duren voor ik weer ga fotograferen met de 500 mm maar ik heb het filter wel getest op de 500 mm . Het zoekerbeeld bleef zowel met filter als zonder filter mooi strak scherp . Dat was met de goedkope Chinese en Russische filter echt anders . Het Mamiya filter is zeer degelijk afgewerkt en als je door het schuin gekantelde filter heenkijkt vervormt het beeld niet  x6 Nu maar eens zoeken naar een Mamiya oranje 105 mm filter . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2022, 19:24:26 door rolfilmrb67 »

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2022, 20:03:45 »
Ik heb alle filters van Heliopan/Rodenstock.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2022, 14:32:59 »
Toen   we  onze eerste  Mamiya 645  aanschaften  waren daar 4 extra  Izumar filters bij : Pola - geel- rood  & oranje ;  en  die  blijken  nog goed te voldoen ook ( gekocht via MP van een  Nederlander )

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2022, 15:51:51 »
Die Japanse Izumar filters zijn optisch prima . Ik heb er nooit problemen mee gehad en gebruik ze nog steeds naast mijn B en W en Mamiya filters . Maar toch moet je kritisch blijven met filters , die goedkope van tegenwoordig kunnen de optische kwaliteit van je objectieven helemaal vernielen . Vriendelijke groet Peter .