Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Rodinal  (gelezen 1786 keer)

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
Rodinal
« Gepost op: 19 januari 2019, 13:44:21 »
Is het  aan te raden  om  bvb Rodinal   een langere bewaartijd te geven  , het  flesje   na afname   terug bijvullen met  glazen knikkers ?
tot nu toe  had ik de Rodinal   overgegoten in kleine  flesjes  gevuld tot de  nok.

Groetjes
M

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Rodinal
« Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2019, 14:10:28 »
Het kan geen kwaad om een halflege flacon Rodinal in een kleinere flacon te gieten . Met het aanvullen met knikkers zie ik het gevaar dat als je heel precies die 10 cc Rodinal wilt afmeten een heel zooi knikkers uit de flacon knikkert . Ik denk dat dan de rapen gaar zijn in mijn doka ......

Rodinal blijft wel 3 tot 4 jaar goed , maar een klein restje van 50 cc bederft wel binnen een paar maanden in een 500 cc flacon . Dus op tijd een nieuwe flacon kopen en dat restje aanvullen in een kleine 125 cc flacon . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2019, 14:19:22 »
Het kan geen kwaad om een halflege flacon Rodinal in een kleinere flacon te gieten . Met het aanvullen met knikkers zie ik het gevaar dat als je heel precies die 10 cc Rodinal wilt afmeten een heel zooi knikkers uit de flacon knikkert . Ik denk dat dan de rapen gaar zijn in mijn doka ......

Rodinal blijft wel 3 tot 4 jaar goed , maar een klein restje van 50 cc bederft wel binnen een paar maanden in een 500 cc flacon . Dus op tijd een nieuwe flacon kopen en dat restje aanvullen in een kleine 125 cc flacon . Vriendelijke groet Peter .

Als ik uit een  klein  ( of groot) flesje  wat  geconcentreerde   ontwikkelaar wil  halen  doe ik dat met een  injektiespuit  met maataanduiding.
daar kan  heel nauwkeurig mee gewerkt  worden   zonder te  morsen.

Groetjes
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2019, 14:35:09 »
Ja ik heb ook van die injectie spuiten , maar ze zijn te kort om onderin uit de flacon Rodinal te trekken . Verder moet je de spuit na gebruik reinigen , want er blijft altijd een beetje ontwikkelaar achter en dat bederft . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2019, 19:09:11 »
Net zoals lange spuiten heb je ook lange 10ml maatcylinders. Met beide gaat het gemakkelijk met R09/Rodinal. Heb je bv. HC-110 dan is een spuit gemakkelijker omdat het spul erg visceus is.
Naderhand moet je de spuit goed uitspoelen.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2019, 22:04:02 »
Ik gebruik een glazen lange 25 cc maatcylinder made in Eindhoven  x6 . Zeer precies tot 1/5 cc nauwkeurig afleesbaar . Zo bereik ik een grote herhalingsnauwkeurigheid met het ontwikkelen . Vriendelijke groet Peter .