Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Rodinal heeft dus niet het eeuwige leven .....  (gelezen 1976 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Rodinal heeft dus niet het eeuwige leven .....
« Gepost op: 26 juni 2018, 14:33:21 »
Vandaag een T-max 100 in het laatste restje Rodinal 1+50 gedurende 15 minuten ontwikkeld . Anders ging het heel goed met een fraaie dekking en toonschaal op de T-max 100  tot en met de voorlaatste film . Deze film is erg dun uit de ontwikkelaar gekomen  , jammer want er zitten mooie opnamen tussen . Ik denk dat er niks te redden valt aan zo'n dun gedekte film .

Het laatste restje 30 cc Rodinal zal wel bedorven zijn in de 500 cc flacon . De rest heb ik maar weggegooid . Dat weten we weer voor de volgende keer , de laatste opnamen kan ik vanavond nog wel overmaken met het zelfde licht . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
Re: Rodinal heeft dus niet het eeuwige leven .....
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 15:30:34 »
Je kan je volgende  fles  Rodinal  toch   verdelen   in  5 kleine flesjes  v 100cc , gevuld tot de  rand  en    zonder lucht erin gaat het toch veel langer mee  ,  zo doe ik het al  lang met zelfaangemaakte   Ilford ontwikkelaar.

Ook nog een vraagje:    wie heeft ervaring ( positief of negatief ) met filmontwikkelaar Tetenal Neofin Blue ;   en Amaloco AM 74 ?
het   grootste vraagteken   is de  verhoudingen  en de  ontw.tijden

Groetjes
Maurits W

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 18:29:53 »
Het orginele Agfa Rodinal had een langere levensduur dan de aktuele produktie die door Tetenal wordt gedaan.

Tetenal Neofin Blau is een Pyrocatechine ontwikkelaar en AM74 heeft een broertje: Rollei Supergrain waar de hoeveelheid Hydrochinon (een kanker verwekkende stof in hoge concntratie) sterk is verminderd.

"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2018, 21:39:51 »
Dat   zal   wel waar zijn wat je schrijft  maar daarmee heb ik nog geen antwoord op  mijn vraag

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2018, 22:14:04 »
Mijn ervaring met natuurfotografie is dat AM75 een matige doortekening heeft in de schaduw , die komt er altijd onderbelicht uit . Voor T grain films werkt AM 74 1+9 en 1+15 behoorlijk hard . Ilford Pan F en  FP4  doen het ook niet bijzonder in AM 74 . Fomapan 100 en 400 doen het wel fraai in AM 74 1+19 Ik vind het geen goede ontwikkelaar voor motieven met een hoger contrast en die lege schaduwen zijn irritant . Verder worden de hoge lichten genivelleerd richting midden tonen . AM 74 doet het beter met motieven in laag contrast verlichting .

Dan is Rodinal een echte toonschaal ontwikkelaar met goede schaduw doortekening en fraaie scheiding tussen hoge lichten en midden tonen . En ja die korrel daar heb je met rolfilm minder last van .

Met Tetenal Neofin Blau heb ik geen ervaring . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2018, 22:22:36 »
AM74 is een semi-nivellerende ontwikkelaar met wel een breed toepassingsgebied. Je moet een niet te hoge licht contrast situatie hebben met AM74. De Fomapan films gaan goed in deze ontwikkelaar en de vergelijkbare Rollei Supergrain.

Bij Tetenal Neofin Blau moet je exact belichten, geeft weinig (belichtings-) speelruimte maar erg scherpe negatieven en een zeer lichte stain (verkleuring van het negatief) AM50 was exact vergelijkbaar. Je zou zelf ook de Windisch Pyrocatechine ontwikkelaar kunnen  proberen, de recepturen zijn vrijwel gelijk. Hier een vb. van AM50 1+29 met de OrWo NP15 / Rollei Pan 25 versie I vanaf 2005 t/m 2007.

Leica M7 + Summicron F/2,0-50mm.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 19:09:09 door Fotohuis »