Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Rodinal op lagere temperatuur dan 20 graden gebruiken , bijvoorbeeld 16 graden .  (gelezen 2766 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ik heb hierna gezocht op internet of je Rodinal op lagere temperatuur kan gebruiken . Het kan en je krijgt een betere doortekening in de schaduw partijen mee en de korrel wordt fijner . Met 18 graden moet je 1.3 keer verlengen en zijn de effecten in door tekening en korrel subtiel zichtbaar . Bij 16 graden moet je 1.6 keer verlengen daarbij verbeterd de doortekening in de schaduw duidelijk zichtbaar en de korrel is fijn . Bij 16 graden word de ISO vermeld op de verpakking ook echt gehaald volgens de ervaringen op internet . Ik denk dat ik die paar Fomapan 100 aan een test ga onderwerpen op 16 graden Rodinal 1+50 . Op 20 graden moet je de Fomapan 100 in Rodinal 1+50 7 minuten 30 seconden ontwikkelen . Bij 16 graden moet ik 1.6 keer verlengen en dan kom ik op 12 minuten uit . Word vervolgd met mijn praktijk ervaring . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2019, 14:40:59 door rolfilmrb67 »

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
Re: Rodinal op lagere temperatuur dan 20 graden gebruiken .
« Reactie #1 Gepost op: 16 oktober 2018, 15:50:34 »
Dit is  zeker  een  experiment dat moet opgevolgd worden, zeker nu het koudere weer   aankomt.
Is er ook een  dergelijke  mogelijkheid voor andere ontwikkelaars   met de  1.3 en 1.6  methode?
 x17
Grts
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16 oktober 2018, 19:11:23 »
Dat gaat wel bij sommige andere ontwikkelaars , maar of de bijwerkingen het zelfde zijn als bij Rodinal is mij niet bekend . Rodinal is wel een bijzondere ontwikkelaar waarmee je het ontwikkelresultaat aanmerkelijk kan sturen , korrel , contrast en toonschaal . Verder blijft de fijnere korrel bij 16 graden ontwikkelen naar wat ik gelezen heb contour scherp , bij (ultra) fijnkorrel ontwikkelaars gaat de contour scherpte achteruit .

Trouwens Engelse films Ilford FP4 HP5 en Rollei RPX 100 400 doen het niet echt goed in de Rodinal . De korrel wordt bij 20 graden ontwikkelen "iets aan de grove kant" ...... De toonschaal wordt op zich wel mooi . Hier zou je ook kunnen uitproberen of ontwikkelen op 16 graden Rodinal een verbetering geeft . Ik ga nog eens aan de slag met de Fomapan 100 . Het resultaat zal ik hier melden , ik ben zelf ook wel benieuwd . Maar ik ga de huid niet verkopen voor ik de beer geschoten heb , dus eerst zelf zien en dan geloven . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2018, 23:28:11 »
Ik heb vandaag een Fomapan 100 Professional als 100 ISO belicht  en dan ontwikkeld in Rodinal 1+50 op 16 graden gedurende 12 minuten . Bij 20 graden is het bij 1+50 Rodinal 7 minuten 30 seconden .

De 16 graden korrel is een tandje fijner dan die van 20 graden , maar niet echt overtuigend fijner . De 100 ISO gevoeligheid wordt nu wel ruimschoots gehaald het is eerder 125 ISO . Ook de doortekening in de schaduwen is bij 16 graden ontwikkelen zichtbaar beter dan bij 20 graden ontwikkelen .

De winst van ontwikkelen van Fomapan 100 in 16 graden Rodinal zit meer in een betere schaduw doortekening en een echte 100 ISO dan een zichtbaar fijnere korrel . Op zich is mijn experiment voor groot deel geslaagd . Het mooiste resultaat  met Fomapan 100 heb ik toch met Amaloco AM 74 1+19 gedurende 7 minuten bereikt . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2018, 20:05:39 »
Met de RB 67 heb ik nog een tweede Fomapan 100 opgenomen en ontwikkeld in Rodinal 1+50 op 16 graden . Nu ook weer het zelfde resultaat van een mooie toonschaal en doortekende schaduwen . De 100 ISO wordt ruim gehaald eerder iets plus .

Ik kan op 16 graden ontwikkelen van klassieke films voor een betere gevoeligheid benutting en schaduw doortekening wel aanbevelen . Voor films als T-max 100 en Fuji Acros heeft dit weinig zin .

Wel moet ik na het ontwikkelen de tank weer vullen met 16 graden water , spoelen en leeggieten . Dan opnieuw vullen met 16 graden water en nu langzaam op doka temperatuur brengen met 20 graden water . De film mag niet "schrikken" door te snel op temperatuur te komen anders krijg je over de hele film haarscheurtjes . Hierna fixeren .  Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2018, 13:41:16 »
Tijdens het testen van de Fomapan 100 professional is mij gebleken dat het toch een iets andere film is dan de gewone Fomapan 100 . De Fomapan 100 Professional heeft een extra retouche laag aan de beeldzijde hierdoor krult de film in tegenstelling tot de Fomapan 100 wel . De Professional heeft een iets grijziger drager . Verder is de Professional uit het midden van de rol gesneden waardoor de kans op gietfouten een stuk minder is . De gewone Fomapan 100 heeft mij wel eens een enkele keer gietfouten en een enkel slingerend haarlijntje bezorgd .

Alleen vreemd dat de Fomapan 100 Professional niet apart op de Foma website wordt beschreven en aanbevolen ??? Alleen een foto op de hun web winkel . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 6 november 2018, 17:51:37 »
Ik heb vandaag een Fomapan 100 Professional als 100 ISO belicht  en dan ontwikkeld in Rodinal 1+50 op 16 graden gedurende 12 minuten . Bij 20 graden is het bij 1+50 Rodinal 7 minuten 30 seconden .

De 16 graden korrel is een tandje fijner dan die van 20 graden , maar niet echt overtuigend fijner . De 100 ISO gevoeligheid wordt nu wel ruimschoots gehaald het is eerder 125 ISO . Ook de doortekening in de schaduwen is bij 16 graden ontwikkelen zichtbaar beter dan bij 20 graden ontwikkelen .

De winst van ontwikkelen van Fomapan 100 in 16 graden Rodinal zit meer in een betere schaduw doortekening en een echte 100 ISO dan een zichtbaar fijnere korrel . Op zich is mijn experiment voor groot deel geslaagd . Het mooiste resultaat  met Fomapan 100 heb ik toch met Amaloco AM 74 1+19 gedurende 7 minuten bereikt . Vriendelijke groet Peter .

Vandaag een experiment gedaan met AM 74 1+19 ontwikkeltijd 7 minuten . Vroeger kreeg ik met Fomapan 100 mooie resultaten met AM 74 1+19 met doortekende schaduwen . Ja vroeger ..... Nu is er geen doortekening in de schaduwen dus knalharde negatieven . De flacon AM 74 was nog niet open geweest . Ja de ontwikkelaar was helder . Ik heb de rest 475 cc direct weg gekieperd , weer de hele middag voor Jan met de Korte Achternaam met de zware uitrusting gesjouwd .

Ja morgen ga ik terug en dan gaat de film hoe dan ook in de Rodinal 1+50 op 16 graden . Toch maar vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2018, 13:58:53 »
Zo vanmorgen heb ik de mislukte opnamen over gemaakt en een paar nieuwe extra gemaakt . Gelukkig is het rustig herfstweer met niet al te veel wind dus het herfst loof was er niet van af gewaaid . Het 4,5x6 filmpje is nog niet vol , dat geeft weer tijd om na te denken of ik de ontwikkeltijd van de op 16 graden ontwikkeling in Rodinal ga aanpassen . Nu is de schaduw doortekening op de natte donkere boomstammen best goed . Ik krijg dan op de afdruk een doortekend donkergrijze boomstam op de afdruk , bij de vorige AM 74 film van gisteren worden het zwarte pilaren in het bos .....

Zo na de inproductieve loei hete en gortdroge zomer is de herfst weer zoals gewoonlijk erg productief . Dat geeft weer genoeg afdruk werk in de doka waar ik ook dat Ilford FB Warmtone papier wat ik van Robert heb overgenomen soldaat ga maken . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2018, 16:26:10 »
Zo ik heb net de overgemaakte opnamen op Fomapan 100 ontwikkeld . Nu deze keer in Rodinal 1+75 op 16 graden maar nu gedurende 18 minuten . Ja het is een lange zit en om de ontwikkelaar op temperatuur te houden heb ik de ontwikkeldoos in een 16 graden waterbak gezet . Na de ontwikkeling heb ik de ontwikkeldoos met 16 graden spoelwater gevuld . Hierna heb ik langzaam doka temperatuur water van 20 graden bijgeschonken  . Hierna het spoelwater weggegooid en de 20 graden fixeer ingeschonken . Dit doe ik om haarscheurtjes op het negatief te voorkomen .

Het resultaat van Fomapan 100 ontwikkeld in 1+75 Rodinal op 16 graden mag er zijn . Met wat fijn slijpen zou je in de buurt van de toonschaal van Acros kunnen komen en dat wil wel wat zeggen  x6 De schaduw doortekening is echt zichtbaar veel beter dan met Rodinal 1+50 op 20 graden of AM 74 1+19 op 20 graden .

Je kan natuurlijk 16 graden Rodinal toepassen op andere merken klassieke zwart wit films om een iets fijnere korrel en betere schaduw doortekening plus de opgegeven ISO gevoeligheid te halen . Maar je zal er wel meer werk en tijd aan hebben als de standaard 20 graden ontwikkeling maar het is de moeite waard om het eens te proberen . Nu moet ik alleen nog de negatieven afdrukken . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 11 november 2018, 13:12:54 door rolfilmrb67 »

Offline eMWee

• Erg leuk hier.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 november 2018, 12:05:38 »
heel fraai  Peter,  dat ga ik  toch ook proberen , zeker en vast haalbaar   nu  die extreme temperaturen van de baan zijn.

Groetjes
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11 november 2018, 13:10:10 »
Tja in de zomer als het weer eens loei heet is zou je een paar twee liter flessen in de koelkast kunnen zetten en dan het water op 16 graden verwarmen . Zeker met een warme doka moet je de ontwikkeldoos tijdens het ontwikkelen in een grote bak water van 16 graden zetten . Dat werkt prima . Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2018, 21:35:25 »
Dat lijkt mij ook interessant Peter, ga ik eens proberen met HC110.
Heb je ervaring met die Ilford grafiek over tijd en temperatuur?
Het zou mooi zijn als je een bepaalde ontwikkelcombinatie enkel afhankelijk kan maken van de temperatuur.
Je meet de temperatuur en past de verlenging of verkorting toe volgens die Ilford grafiek zou handig zijn toch?

mvg, Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 12 november 2018, 12:11:26 »
Rudi het heeft met name met de chemische samenstelling van Rodinal te maken dat koud ontwikkelen deze gunstige resultaten oplevert . "Snelle" hydrochinon ontwikkelaars zijn ontworpen voor 20 graden en geven alleen een goede dekking in de hoge lichten en lichte midden tonen , de schaduw doortekening is op zijn best matig ...... 18 graden zou nog gaan , maar 16 graden is twijfelachtig . Maar ik zou het maar eens proberen met HC110 .

Volgens Foma moet je met 16 graden 1,45 keer verlengen en met 18 graden 1,2 keer verlengen . Als je met Google zoekt naar "Rodinal 16 grad" kom je op een Duits ervaringsbericht uit dat bij Rodinal een verlengingsfactor van 1,13 geldt voor iedere graad koeler ontwikkelen . Naar boven afgerond kom je bij 18 graden op 1,3 keer uit en 16 graden 1,6 keer verlengen uit . Ik denk dat iedere ontwikkelaar / film combinatie een eigen verlengingsfactor nodig heeft . Verder zijn er films als Fuji Acros die gewoon standaard ontwikkeld een perfect resultaat oplevert . Maar helaas is Fuji Acros er niet meer . Daarom ben ik eigenlijk uit wanhoop aan het experimenteren gegaan . De nieuwe Kodak T-max 100 reageert niet zo briljant op Rodinal 1+50 15 minuten als de oude T-max 100 voor het schutblad drama ???? De huidige T-max 100 120 film reageert flauwer op Rodinal , ik moet dus met een harde gradatie afdrukken en dat is niet gunstig voor belichtingsspeelruimte van het papier . Met 5 % verschil zit je met een harde gradatie filter meteen er flink naast het optimale resultaat afdruk .

Het grootste effect met koud ontwikkelen krijg je met zilverrijke films , die hebben genoeg zilverreserves om krap belichte schaduw partijen doortekend op te halen . Foma films zijn rijker bedeeld met zilver dan moderne films met ontwikkel versnellers in de emulsie . Kodak T-max heeft wel ongeveer het minste zilver in de emulsie , Fuji Acros al een stuk meer . Dit kan ik zien aan de dekking in de hoge lichten en schaduwen van mijn Acros negatieven . Ik weet niet hoeveel zilver Ilford in zijn films doet , maar ik denk dat FP4 en HP5 aan de plus kant van het zilvergehalte zit vergeleken met het overige filmprogramma van Ilford .

Ja er valt genoeg uit te proberen met analoog zwart wit fotografie  x6 . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 15:14:59 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 6 december 2018, 12:47:25 »
Zo ik heb al 5 rolfilms Fomapan 100 ontwikkeld in Rodinal 1+50 op 16 graden afgedrukt . De bariet afdrukken zijn mooi geworden . De negatieven laten zelfs met de Magnifax 2 A condensor vergroter heel gemakkelijk afdrukken op gradatie 2 of 1,5 . Op zachte gradatie afdrukken geeft een grotere speelruimte in de belichting . Fuji Acros of Kodak T-max 100 is ook prachtig maar die moet je harder afdrukken op 3 of 3,5 en dan is een belichtingstijd verschil van 5% al kritisch .

Morgen ga ik met de serie van Rodinal 1+75 beginnen . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 9 december 2018, 16:14:20 »
Met afdrukken van de Fomapan 100 Professional ontwikkeld op 16 graden 1+75 Rodinal heb ik gemerkt dat deze iets te hard wordt bij 18 minuten ontwikkelen . De 1+50 optie geeft beter afdrukbare negatieven . Waarschijnlijk heeft dit te maken dat in de kortere ontwikkeltijd de ontwikkelaar koel blijft op 16 graden . Warme handen en doka temperatuur verwarmen de ontwikkelaar in de doos .....

Volgend jaar ga ik eens proberen met een iets kortere ontwikkeltijd . Met op 16 graden in Rodinal ontwikkelde Fomapan heeft mij zeer fraaie bariet afdrukken opgeleverd zonder veel papier uitval en grote verschillen in negatief contrast en afdruk belichtingstijden . Dat was met standaard op 20 graden in Rodinal ontwikkelde Fomapan 100 vaak "iets" *&^%^()&&*!!! anders ...... Vriendelijke groet Peter .