Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)  (gelezen 345 keer)

Offline elvinhaak

  • Ben hier al even.
  • **
  • Berichten: 221
  • Lekker Analoog badderen!!
    • Bekijk profiel
    • elvinshoot
'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Gepost op: 22 december 2014, 09:45:17 »
Op verzoek een korte uitleg hoe ik 'split-grade' werk in de DoKa.
Ik heb zowel een Opemus-vergroter (voor 6x6 of KB) en een Axomat (KB) vergroter die ik op dezelfde zuil monteer en met dezelfde lampkap gebruik: de standaard lampkap met opaallamp.
Met de moer aan de zuil kan ik eenvoudig wisselen van formaat. De filterlades zijn ook hetzelfde.
Omdat ik een paar van deze vergroters heb 'samengebouwd' met de beste onderdelen, heb ik in totaal 3 filterlades, wel zo handig bij het snel wisselen van filter.

Verder heb ik een meetklok van Philips die het werk wat makkelijker maakt, maar in feite werkt met een beetje inzicht het gewoon werken met  proefstrookjes net zo makkelijk.

In ZW zijn de meeste onderwerpen wel af te drukken op vaste gradatie papier, no problem.
Maar sommige negatieven vragen gewoon om iets meer.
Bij CN200 film is met normaal vast gradatie-papier of met enkel een filter met multi-contrast papier geen mooi resultaat te krijgen (tenminste, dat vind ik).
Na tips van Robert ben ik met 'split-grade' gaan werken.

Mijn 'workflow' daarbij:
- uitzoeken wat de normale belichtingstijd is voor een gemiddeld deel. Met de meetklok is dat vrij eenvoudig, alleen natuurlijk zoeken naar wat 'gemiddeld' ongeveer is. Dat kan dus ook met een proefstrookje.
Bijvoorbeeld 3x gediafragmeerd op 4 seconden. Voor proefstrook gebruik ik liefst hardheid 4 (vast-contrast velletje).
De meetklok gaat dan automatisch naar een verlengde tijd dus opletten dat die op '3' blijft staan of 2,5 want anders wordt het met MC-papier een verkeerde tijd.
Om in te stellen gebruik ik een filterlade zonder filter. Als ik met MC-papier 'meet', leg ik voor de proefstrook even een filter '4' in de lade en moet ik 2x op de belichtingsknop op de klok drukken (MC-papier vanaf '4' heeft een dubbele tijd nodig).
Dit is zeker van toepassing bij de CN-200 film want op '3' wordt de afdruk nogal grauw en dat is moeilijk een tijd te bepalen met proefstrook.
Afhankelijk van het formaat en negatief komt de 'standaard tijd' bijvoorbeeld op 4 seconden (8 seconden belicht met filter 4 en MC-papier).

In een andere lade (markering 'Z' aan de buitenkant) heb ik filter 00 en in de derde lade filter '5' (markering 'H').
Dan gaat een beetje ervaring meespelen om te kijken wat mooi is en wat  ik wil hebben op de afdruk.
Bijvoorbeeld niet al te zacht, maar ook een lekker stevige bite.

Dan zit ik bijvoorbeeld op 1x op 'Z' en 4x op 'H'.
Dat wil zeggen 1 x 4 seconden met de 'zachte lade' (filter 00) en 4x4 seconden met de 'harde lade'.
Met CN-200 film zit ik ook regelmatig op '2xZ,6xH', afhankelijk dus van het onderwerp.
Ik zou de klok kunnen verstellen of tijdelijk een andere klok gebruiken (dat laatste overweeg ik nog, met wissel-schakelaar) want de belichtingstijd neemt natuurlijk snel toe.
Tot nu toe plaats ik eerst filter 'Z' in vergroter (ik hoef dus geen filters in en uit de lades te pakken), druk dan 2 keer achter elkaar op de belichtingsknop en daarna... meestal zet ik het diafragma 1 stop meer open en druk bij '4x H' dus 2x achter elkaar op de belichtingsknop.

Dit levert een 'proefafdruk' op die goed aangeeft of het goed gegaan is of dat ik bijvoorbeeld nog wat meer '00' of '5' wil hebben. De zachte gedeeltes gaan vrij snel, de harde delen moet de belichtingstijd vaak flink worden aangepast: voor wat extra zwarting is snel 2x zoveel licht en dus belichtingstijd nodig.

Dit formaat is een vrij kleine afdruk, prima om te testen en ook niet zo duur in proefstroken of een afdruk-vel maar de verhoudingen blijven (redelijk) gelijk als ik besluit om bijvoorbeeld op 24x24 cm af te gaan drukken.
Ik hoef dan dus alleen maar de vergroter omhoog te draaien, gemiddeld gebied te meten (evt. proefstrook) voor de tijd en met de nieuwe tijd (bijvoorbeeld 12 seconden als basis-tijd) hetzelfde aantal keer op de belichtingsknop te drukken.
Bij '2Z,4H' is dat dus 2x met de 'Z'-lade (totaal 24 seconden) en 2x met opener diafragma met de 'H'-lade (totaal 24 seconden). Dus een totale belichtingstijd van 48 seconden. Een enkele keer is '1Z' nog te veel en dan is het mogelijk om het diafragma nog een stop verder te sluiten en dan krijg ik dus '1/2Z' .
Of: ik werk met filter '1' ipv. '00'.
Voor mij is dit makkelijk werken omdat ik alleen hoef bij te houden hoeveel keer ik op de belichtingsknop moet drukken met welke filterlade geplaatst en niet telkens de belichtingstijd hoef om te rekenen.

Enkel: bij lange belichtingstijden is het wel eens lastig tellen en lang wachten en kan het dus prettig zijn om de tijd over te zetten met een andere klok. Ik zou bijvoorbeeld met een wissel-schakelaar de 2e klok kunnen inschakelen voor de harde filter en 48 seconden instellen inplaats van diafragma terug en 2x 24 seconden, zeker als ik wat meer scherptediepte nodig heb zoals bij het rechttrekken van schuine lijnen. Dan kan ik rustig iets anders doen in de tussentijd.
Natuurlijk niet veel bewegen  want ik wil geen bewegingsstrepen op de afdruk....

Doordrukken met een hardere belichting is ook mogelijk natuurlijk. Dan gewoon bijvoorbeeld velletje papier boven de 'zachte delen' houden/bewegen en bijvoorbeeld de wolkenlucht met 'H' in de filterlade 2x extra geven. Het leuke van het werken op deze manier is dat het contrast van de lucht wel toeneemt maar de lucht zelf niet extra donker overkomt op de afdruk zoals je wel met 'normaal doordrukken' met dezelfde hardheid snel kan hebben.

Oja, de instelschroeven van de vergroter staan behoorlijk strak aangespannen zodat bij het wisselen van de filterlade de vergroter niet versteld wordt. Bij de vergroters van Meopta is dat heel makkelijk in te stellen door het spanplaatje bij de knoppen strakker te zetten (plat schroevendraaiertje).


Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #1 Gepost op: 22 december 2014, 09:49:19 »
Ik heb hier wat v.b. van de Rollei CN200 pro gemaakt met Split Grade. Zowel in kleur afgedrukt, alsmede met z/w Multi Grade papier.

http://gallery.fotohuisrovo.nl/thumbnails.php?album=6

"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2014, 10:37:00 »
Bedankt voor de uitleg Elvin , maar ik denk dat je met deze manier van Split Grade afdrukken meer proefstroken en of foto's nodig hebt voor je een goede afdruk hebt als bij de normale manier van afdrukken op multigrade papier . Om het werkbaar te houden zal je echt wel moeten beperken tot één , film , ontwikkelaar , opname en afdruk formaat en papier ontwikkelaar . Dan kan je redelijk vlot werken met een beperkt verlies aan proefstroken . Dan word deze manier van Split Grade afdrukken eventueel voor mij een betaalbaar alternatief . Robert werkt met een geautomatiseerd  Heiland Split Grade systeem , maar de prijs van dat spul is voor mij een brug te ver . Ik zal wel een keer met werkwijze van Elvin aan de slag gaan om met Split Grade af te drukken .                                                                                                                                                                     

Maar ja met mijn manier van werken kom ik ook taaie rakkers van negatieven tegen die maar moeilijk af te drukken zijn , dus die schrijf ik maar af ...... Nu weer de doka in . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2014, 14:23:28 »
Het Split Grade systeem is er vanaf Eur. 840,- althans nog voor dit jaar.

http://shop.fotohuisrovo.nl/product_info.php?cPath=44&products_id=491&language=ne

In deze versie voor alle systemen toepasbaar.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline elvinhaak

  • Ben hier al even.
  • **
  • Berichten: 221
  • Lekker Analoog badderen!!
    • Bekijk profiel
    • elvinshoot
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2014, 17:14:55 »
Bedankt voor de uitleg Elvin , maar ik denk dat je met deze manier van Split Grade afdrukken meer proefstroken en of foto's nodig hebt voor je een goede afdruk hebt als bij de normale manier van afdrukken op multigrade papier . Om het werkbaar te houden zal je echt wel moeten beperken tot één , film , ontwikkelaar , opname en afdruk formaat en papier ontwikkelaar . Dan kan je redelijk vlot werken met een beperkt verlies aan proefstroken . Dan word deze manier van Split Grade afdrukken eventueel voor mij een betaalbaar alternatief . Robert werkt met een geautomatiseerd  Heiland Split Grade systeem , maar de prijs van dat spul is voor mij een brug te ver . Ik zal wel een keer met werkwijze van Elvin aan de slag gaan om met Split Grade af te drukken .                                                                                                                                                                     

Maar ja met mijn manier van werken kom ik ook taaie rakkers van negatieven tegen die maar moeilijk af te drukken zijn , dus die schrijf ik maar af ...... Nu weer de doka in . Vriendelijke groet Peter .

Juist bij wat moeilijker negatieven werkt het systeem wat makkelijker dan met verschillende gradaties en lokaal doordrukken, tegenhouden etc.
Maar daarvoor heb je natuurlijk ook snel veel proefstrookjes nodig.
Doordat ik op klein formaat (bijvoorbeeld 12,5x12,5 cm of zelfs 10x10) de hele foto eerst proef-afdruk heb ik vrij snel de juiste tijden en verhoudingen te pakken, daarna de nieuwe gemiddelde tijd bepalen op groot formaat (bijvoorbeeld 30x30) en de verhoudingen blijven gelijk.

Ik werk zelf ook met een beperkt aantal type films en ontwikkelaars.

Het 'Echte splitgrade systeem'  vind ik nog steeds een grote uitgave maar als je er veel mee gaat doen denk ik dat je het vrij snel terug-wint, al is het maar in het gemak. Voordat ik de kostprijs van de proefstroken eruit ga halen ben ik waarschijnlijk met pensioen: bij het versnijden van rechthoekig papier naar 4kant heb ik al een flinke proefstrook. Bijvoorbeeld een vel 24x30 cm wordt 24x24 + 6x30 cm voor proefstroken.
Bij 12,5x12,5 proef-afdruk is dat dus een groot deel. Met wat ervaring heb ik aan 1 zo'n 'afsnijstrook' meer dan genoeg om de werkelijke tijd en verhoudingen te bepalen.
Technisch kan er denk ik met de analyzer nog veel beter resultaat behaald worden en natuurlijk met minder moeite. Maareh... wat doe je dan met al die 'afsnijstroken'?

De manier die ik gebruik is een beetje een leuke tussenweg.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2014, 17:35:40 door elvinhaak »

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2014, 21:17:29 »
Ik vind een droge proefbelichtingsstrook nog altijd een zeer betrouwbare indicatie voor de uiteindelijke afdruk want je houd rekening met variatie van de werkzaamheid van de gebruikte chemie . Een dure analyser of Split grade systeem gaat uit van pas aangezette verse chemie en houdt dus geen rekening met verouderende chemie in de loop van de ontwikkeldag(en) . Sommige ontwikkelaar verouderd vrij snel in een open schaal , daarom gebruik ik Adotol Konstant . Deze ontwikkelaar blijft ook in de schaal meerdere ontwikkeldagen goed en betrouwbaar in de open schaal , met p.e. papier minstens drie dagen met bariet korter omdat bariet meer ontwikkelaar opzuigt . Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

  • Ben hier al even.
  • **
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2014, 21:25:59 »
Hier even mijn manier van split printen:
-Ik let er op dat ik steeds de onbelichte rand van het negatief mee vergroot (het kan nodig zijn de negatiefhouder wat groter te vijlen om zeker de onbelichte rand mee te hebben)
-De proefstrook wordt belicht met filter 5 in de houder.
-Na ontwikkelen en drogen (met haarfohn) kies ik de tijd overeenkomstig het deel dat net geen diepzwart geeft van de onbelichte negatiefrand.
-Er wordt een nieuwe strook belicht met de zojuist bepaalde tijd en filter 5.
-Dan leg ik filter 0 in de houder en belicht de strook stapsgewijs opnieuw.
-Strook wordt ontwikkeld en ik kijk hoe de hoge lichten het doen.
-Aan de hand van die keuze druk ik nu een proefstrook van een groter negatiefdeel af.
-Gauw krijg je in de vingers hoeveel langer of korter je dient te belichten met filter 0 of 5.
-Als ik een 24x30 wil afdrukken gebruik ik ongeveer de helft als proefdruk.
-Belangrijk is dat je een constante hebt in je negatieven, eens je die hebt gaat het enorm snel in de doka.(zoals Peter al liet horen).

Maar elke manier van werken is goed als je resultaten bekomt waar je tevreden mee bent.

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #7 Gepost op: 24 december 2014, 14:21:40 »
Ja Rudi er zijn gelukkig meerdere werkwijzen naar een prima afdruk . Ik heb op dit forum genoeg voorbeelden geplaatst dat je met de "normale methode" met één gradatie filter prima afdrukken kan maken met een eenvoudige vergroter . Fuji Acros ontwikkeld in Rodinal 1+50 gedurende 12 minuten is een zeer betrouwbare combinatie die zich heel gemakkelijk laat afdrukken . Vaak is 1/6 deel van een 24x30,5 als proefbelichtingsstrook al voldoende voor een fraaie vergroting . Ik hou van films met een heldere drager anders kun je als het zo moet zijn diepzwart wel vergeten . Diepzwart kun je wel ontspannen zien wat echt diep zwart komt in de werkelijkheid niet vaak voor , alleen roet op een stoomloc en zwart haar is echt diepzwart een autoband is vaak donkergrijs . Verder pas ik mijn vergroter aan aan het negatief . Bij harde en normale negatieven plaats ik het verstrooingsmatglas in de filterlade  , bij zachte negatieven verwijder ik het matglas . Zo kan ik ongeveer met het zelfde filter blijven werken . Het voordeel van een condensor/opaallamp vergroter is toch wel dat je een zacht negatief niet zo snoeihard moet filteren als met een kleuren/multigrade kop . De verlichting is dan wel veel zachter maar het licht is spectraal veel harder waarmee het papier belicht word . Bij een condensor/opaallamp is de verlichting harder maar het licht is spectraal veel zachter , je krijgt dan een briljante foto met een wat langere toonschaal door het spectraal zachtere licht .                                                                                                 

Een kleuren/multigrade kop vereist een briljant/hard negatief dus langer , 20% , ontwikkelen , of kiezen voor een hardere film als Pan F , Rollei R 80/400 S en Fomapan 100 . De condensor/opaallamp  vereist een normaal contrast negatief . Zachte films als Fuji Acros en Kodak T-max 100 zijn hiervoor aan te raden .                                       

Verder is voor het Split Grade afdrukken van belang om te weten dat de nominale filter 5 van een kleuren/multigrade kop het contrast effect heeft van een Ilford Multigrade filter 3,5 tot krap aan 4 in een condensor/opaallamp . Het manuele Split Grade afdrukken gaat eigenlijk alleen goed met losse 00 en 5 filters in een condensor vergroter . Als je een kleuren/multigrade kop door de firma Heiland laat aanpassen voor het Split Grade afdruksysteem zal dit euvel wel verbeterd worden met het aanpassen van de verlichting of filters . Als iemand het idee heeft om zijn Opemus 6 of 7 of Magnifax 4 aan te passen voor het Heiland Split Grade systeem mag met mij wel contact opnemen voor de overname van een kleuren/multigrade kop plus trafo mocht je die niet hebben . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #8 Gepost op: 24 december 2014, 17:20:04 »
Goed om te weten Peter, want de aanpassing van de  Meopta vergroters is in verhouding de goedkoopste versie van aan te passen vergroterkoppen.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline elvinhaak

  • Ben hier al even.
  • **
  • Berichten: 221
  • Lekker Analoog badderen!!
    • Bekijk profiel
    • elvinshoot
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2014, 22:05:34 »
Ik vraag me - net weer met CN200 film een paar leuke afdrukken gemaakt met split-grade - af of het ook goed mogelijk is op een dergelijke manier met 'normale kleurenfilm' goede afdrukken te maken.

Ik had KB-film Rollei CN200, basistijd 14 seconden, 4x met filter 4 en 1x met filter 1 voor een mooi contrast met genoeg basis-zwart daarbij (dus filter 4 56 seconden, filter 1 4 seconden). op 10,5 x 15 cm.
Op vergelijkbare wijze een 800 ASA kleurenfilm geprobeert, 22 seconden als basistijd en dezelfde waarden als test, maar dat geeft een duidelijke 'korrelstructuur' in de afdruk.
De zwarting is dan wel redelijk goed maar dat korrelige is niet mooi.
Suggesties? Het lijkt me leuk om gewone kleurenfilm ook beter af te kunnen drukken op normaal MC-papier.

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2014, 22:24:50 »
Jammer maar helaas want daarvoor heb je Panalure papier nodig en dat wordt door geen enkele fabrikant nog gemaakt.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2014, 10:50:05 »
Technisch zou een afdrukcentrale wel een kleuren negatief op kleurpapier zwart wit kunnen afdrukken . De negatieven worden daar eerst rap gescand en dan met een laserprinter op doka papier afgedrukt . Met één druk op de knop zouden ze het kleurenbeeld kunnen omzetten in zwart wit . Maar of dat mogelijk of zelfs mooi word betwijfel ik . Ik heb genoeg kleuren afdrukken gezien van kleinbeeld uit de centrale om dit mooi zijn zwaar te betwijfelen , zo slecht zijn mijn Pentax objectieven nog niet misschien niet zoals de centrale liet zien .                                             

 Volgens mij is de Rollei film maskerloos om  x12 zwart wit printen na het scannen  x12  gemakkelijker te maken . Gewoon MG papier reageert op de complementaire kleuren vaak veel te hard of zacht , en met het geel/oranje masker word het helemaal hopeloos . Je krijgt met filter 4 tot 5 wel aparte resultaten die soms mooi kunnen uitvallen als het onderwerp in werkelijkheid ook min of meer zwart wit is . De Kodak C 41 zwart wit film met zijn oranje masker is zelfs met een condensor vergroter niet fatsoenlijk af te drukken , de Ilford XP 2 is ook met de condensor alleen met filter 3,5 plus af te drukken . Ik ga hierbij uit van een motief met een normaal/pittig contrast en briljant objectief voor de film .                                                                                             

Met Split Grade zullen de C 41 zwart wit films wel nog fatsoenlijk kunnen worden afgedrukt . Veel succes ermee en vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 10:58:16 door rolfilmrb67 »

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2014, 12:19:15 »
De conclusie is eigenlijk wel duidelijk:

Ilford XP2 of Rollei CN200 pro. De Kodak C-41 z/w film wordt al een half jaar niet meer geproduceerd. Beide films kun je gebruiken tussen iso 100-400. Bij de geclaimde iso 800 voor XP2 moet je langer gaan ontwikkelen, dwz. de C-41 ontwikkeltijd verlengen met 30-40S.

Zowel de XP2 als de Rollei Digibase CN200 pro zijn het beste rond iso 200. XP2 zou je ook nog met een z/w ontwikkelaar kunnen behandelen maar het resultaat is altijd slechter dan met een gewone C-41 ontwikkeling. De negatieven zijn altijd aan de zachte kant.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline elvinhaak

  • Ben hier al even.
  • **
  • Berichten: 221
  • Lekker Analoog badderen!!
    • Bekijk profiel
    • elvinshoot
Re: 'Split grade' met losse filters (Meopta-vergroters)
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2014, 16:01:42 »
                                     
 Volgens mij is de Rollei film maskerloos om  x12 zwart wit printen na het scannen  x12  gemakkelijker te maken .
Dit kan ook natuurlijk maar voor een scanner maakt de oranje drager niet zoveel uit want anders zou je ook geen goede kleuren-afdrukken van dezelfde film kunnen maken.
(Overigens is mij niet echt duidelijk waarom een kleurenfilm dat oranje uberhaubt heeft.)
Maar met CN-200 film is heel goed split-grade ZW af te drukken.
Natuurlijk, een onderwerp wat ZW niet goed past is ook niet mooi om ZW af te drukken vanaf die film...

Voorbeelden nu afgedrukt gisteren ben ik nu aan het scannen. CN200 film, 14 seconden basis-belichting, eerst als voorbeeld op normaal papier, (vaste gradatie) hardheid 4 voor het 'gemiddeld grijs' als controle van de belichting (gemeten met de philips-meetklok).



Daarna op MC-papier met 4x op H, 1x op Z.


Zelfde film, niet opnieuw gemeten, zelfde tijden

Overigens kleinbeeld, afdrukken met de Axomat-vergroter, 50mm lens, 3 stops gesloten.

(afbeeldingen zijn niet echt representatief voor wat hier ligt... er blijft na scannen niet al te veel van over)
« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 16:17:00 door elvinhaak »