Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .  (gelezen 433 keer)

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ik heb een zeer simpele doka met een Magnifax , EL Nikkor 105 , 80 en 50 mm en een betrouwbare timer . Verder een duidelijke keukenklok en een rood doka peertje uit Eindhoven . En natuurlijk de ontwikkelschalen waarvan ik de 24x30 schalen al 20 jaar gebruik . Verder maak ik mij het gemakkelijk door op alleen 24x30,5 af te drukken  en mijn motieven altijd formaatvullend op neem en dus nooit uitvergrotingen maak .4,5x6 en 6x7 films worden in serie's afgedrukt nooit door elkaar hoewel 6x6 wel in de 6x7 serie mee kan want 6x6 druk ik in het vierkant af . Mensen denken dan aan de scherpe vergrotingen te zien dat ik een Hasselblad heb....... ;D geintje . Dan kies ik voor één type/merk film , film ontwikkelaar en ontwikkelmethode en natuurlijk een vaste papierkeuze en papierontwikkelaar . Alles vers en alles het zelfde houden saai maar zeker de snelste weg naar een prima vergroting . Op den duur kom je van zelf tot een standaard belichtingstijd waarvan je bij de eerste proefbelichting strook kan uitgaan .   De proefbelichting strook laat je over de belangrijkste beeldpartijen van de vergroting vallen . Dus de schaduw , midden toon en het hoge licht op één proefbelichting strook . De stroken moet je niet te zuinig knippen , 5 cm breed mag wel voor een 24x30,5 . Aan de hand van de strook kun je zien of de gekozen gradatie en belichtingstijd goed is en verder of de ontwikkelaar nog te gebruiken is . De proefbelichting strook moet je EERST DROGEN voor je deze beoordeeld . Als het gradatie filter wel past bij het contrast van het negatief en de strook is slapjes van contrast dan direct verse ontwikkelaar aanmaken , verder gaan is gewoon duur papier verbrassen . Is de proefbelichting strook bijna goed , moet je gaan corrigeren met 5 , 10 of 20 % van de belichtingstijd , je kan een correctie van 5 % al goed zien als je filter 2,5 tot en met 3,5 gebruikt . Die proefstrook methode met de verdubbeling van de belichtingstijd is veel te grof  .                                               

Als je mijn methode wil gaan toepassen moet je kiezen voor één type film en deze op de zelfde manier belichten en dan ontwikkelen volgens exact het zelfde kiepritme , tijd , verdunning en temperatuur. De herhalingsnauwkeurigheid is het belangrijkste , daarom is Rodinal zo'n fijne film ontwikkelaar . De gedachte van die ontwikkel afwijking trek ik wel recht met het afdrukken gaat je altijd onnodig veel verbrast papier kosten . Gebrek aan herhalingsnauwkeurigheid bij het ontwikkelen van de film is vaak ook de hoofdoorzaak dat men de doka maar opbergt , of denkt het met de computer veel beter gaat .  Daarom ben ik twintig geleden begonnen met een C 41 film Ilford XP 2 en daarmee leren werken en afdrukken , altijd het zelfde resultaat .                                                                                                                       

Er is een systeem die je de proefstroken bespaart , maar werkt dan wel optimaal als je een ontwikkel machine gebruikt . Het Heiland Split Grade systeem kost wel een paar pakjes papier en voordat je de uitgespaarde proefstrookjes terug verdient heb ben je een paar jaartjes verder . Maar ja dit is de zelfde vergelijking tussen Leica-M 7 en een Fed 4 met beiden kun je heel mooie foto's maken op weg naar Rome ........ ;) Vriendelijke groet Peter .   
« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 12:36:43 door rolfilmrb67 »

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2014, 13:41:12 »
Peter, ik heb zo jarenlang gewerkt, tot ik in 1999 een eerste doka computer kreeg. Handig als je wisselt van formaat en soort papier. De reden dat je bariet/fiber helemaal droog moet zijn is dat dit soort papier inzinkt: Het donkert na.

Een Split Grade heb ik sinds 2005. En een FEM CFL-4012 (color analyzer) sinds 2002. Het hele gebeuren met proefstroken en handfilteren (zelfs met een Meopta Opemus en losse kleuren filters) heb ik begin jaren 90 geleerd met RA-4 wat toen net op de markt kwam. MG (z/w) papier en filters gebruik ik al langer, ergens begin jaren 80.

Als je dit niet hebt gedaan of geleerd snap je niets van een doka computer/analyser of Split Grade. Met de laatste niet zo heel erg want daarmee kan iedereen werken omdat de zaak al netjes in de software is gecalibreerd. En de software kun je ook nog (gratis) upgraden.

De Jobo CPA-2 (met lift) heb ik ook pas een aantal jaren, sinds ik commerciële C-41 filmontwikkeling ben gaan doen (2009 of zo). Echter het C-41 kleuren-film aanbod is en blijft vrij laag. Het apparaat, made in  "federal Republic of Germany" , dus voor 1990, heeft al een complete nieuwe lift en re-circulatie motor pomp en modificatie's gehad (voor een paar honderd euro met wat nieuwe 2502 spiralen enz. , ook nog zelf uitgevoerd). Dus ik kan me best voorstellen dat een dure C-41 ontwikkelmachine al helemaal niet meer loont voor een paar C-41 films per maand voor een fotozaak.
De Heiland TAS heb ik mee helpen te ontwikkelen en een prototype heb ik heel goedkoop van Heiland (in 2004) kunnen kopen. Die is inmiddels weer verkocht aan iemand in Duitsland en van een oude Fotohuis klant heb ik voor weinig geld een nieuwer model twee jaar geleden teruggekocht.

Ja, je hebt mensen die kopen een TAS met een nieuwe Rolleiflex FX 2 -oog en komen er dan achter dat het toch allemaal iets meer inhoud dan op een knopje drukken en semi-automatisch iets te gaan ontwikkelen. Jammer genoeg heb ik de Nikon ED9000 scanner gemist want die was zo weg voor Eur. 1500,-. De Rollei ook voor eenzelfde bedrag. Dus ook met analoge fotografie kun je snel veel geld afschrijven, afhankelijk wat je in een vlaag van interesse hebt gekocht.  ???

Nou, ik ga even lekker in de doka knutselen want ik heb nog 8 z/w films voor iemand te doen.

Groetjes,

Robert
« Laatst bewerkt op: 30 mei 2014, 13:44:26 door Fotohuis »
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2014, 15:16:32 »
Robert , het droog bekijken van de proefstrook geld ook voor pe papier ook dit donkert na als het droog word . Bij Agfa MCP moest je dit zeker doen , in mijn begintijd heb ik heel wat Agfa MCP over gemaakt omdat ze de volgende dag toch veel te donker uitvielen terwijl ze nat precies goed waren . Het beste is om de droge proefstrook onder normale bekijk omstandigheden te beoordelen . Het na donkeren verschilt ook nog van merk/soort papier Fomabrom Variant heeft hier veel minder last van als het oude Agfa MCC . Maar ja ik hou van ambachtelijk werken in de doka ik heb niet zoveel met computers , maar ik kan het mij voorstellen dat je het Heiland Split Grade systeem niet zou kunnen missen . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2014, 15:28:44 »
Dat nadonkeren is meegenomen in de Split Grade software dus met elk ingesteld papier heb je de optimale sensiometrische gegevens.
Dus het wisselen van papier, formaat, kort of lang belichten maakt niet uit ook omdat de aan- en af-gloeitijd van de lamp/LED  geen rol meer speelt bij het Split Grade systeem. Je aantal variabelen wordt dus tot 0 gereduceerd. En daarom kun je meteen beginnen met doordrukken en/of tegenhouden als dat, al dan niet in Split Grade, nodig mocht zijn.

Je kunt je dus volledig op het motief concentreren en de rest gaat eigenlijk, bijna van zelf. Afgezien natuurlijk van de besparing van MG fotopapier, wat tegenwoordig ook best wel duur geworden is.

Een foutje met een 40x50cm vergroting of meer kost meteen 4-5 euro dus dat tikt toch wel aan.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline Andreas Krale

  • Hebt het naar mijn zin.
  • ***
  • Berichten: 656
  • De doka geeft mij rust.
    • Bekijk profiel
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2014, 18:59:58 »
Ander half jaar geleden heb ik mij een AnalyserPro aangeschaft en heb na wat opstart problemen heb ik mijn papier verbruik behoorlijk verminderd.
De opstart problemen lagen vooral in het inleren van de Analyser t.o.v. het papier maar dat heb ik nu goed onder de knie en wil het apparaat niet meer missen.
Andreas

„Ziele sind wichtiger als Erinnerungen“  Hans Kammerlander

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2014, 19:42:15 »
Ja, de analyser pro (RH) is samen met FEM-Kunze ( bv. een SWA-2000)  de betere analysers. Voordeel is dat je ze kunt meenemen naar een volgende vergroter en dat wordt bij een Split Grade systeem een beetje duurder omdat je dan een nieuwe filter module moet aanschaffen.
Het nadeel van alle analysers is dat je ze zelf moet calibreren en dat hoef je dus niet meer te doen met een Split Grade systeem van Heiland.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2014, 11:33:49 »
Ik heb op de Heiland website gezien dat er ook een handmatig Split Grade belichtingssysteem is . Je moet dan wel handmatig zelf de filters 00 en 5 verwisselen . Het kan dus ook met een simpele Opemus 3 , 4 of 5 en zo'n Heiland Split Grade regelkastje . Het zal dus wel zeker vele honderden euro's schelen als je het verder eenvoudig houd , zolang het vergrotingsobjectief van uitstekende kwaliteit is en de vergroter goed gejusteerd is en alles recht staat , en dan niet vergeten verse chemie . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 8 juni 2014, 09:25:33 door rolfilmrb67 »

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #7 Gepost op: 11 juni 2014, 22:47:07 »
Peter, een filter-module voor een Meopta is slechts twee honderd Euro. De grootste kostenpost zit in de Console met software. Aan de Console kun je ook nog de Comfort-module toevoegen. Met een Console kun je ook meerdere filter-modules aansturen.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

zenzabronicus

  • Gast
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2014, 13:46:52 »
Prachtige verhalen, maar ik heb nog steeds moeite met het ,op ambachtelijke manier, bepalen van de papier gradatie. Belichtingstijd bepalen met proefstroken  prima, Maar dan ? Meer magenta voor hardere resultaten, weer proefstroken maken om de tijd te bepalen. Kost veel tijd. Is er een andere methode, zonder Split Heiland enz.? Wat ik dus zoek is een tabel voor een durst vergroter en Foma papier, zodat de belichtingstijd gelijk blijft bij een vast diafragma. Bestaat dat eigenlijk wel?

Ron

Offline Andreas Krale

  • Hebt het naar mijn zin.
  • ***
  • Berichten: 656
  • De doka geeft mij rust.
    • Bekijk profiel
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2014, 14:55:36 »
Hallo Ron,

Ik heb veel baat bij de volgende topic http://fotoendokaforum.org/index.php/topic,108.0.html

Terwijl ik een AnalyserPro en toch werk ik ook met de tabel van Peter.

En ik gebruik alleen maar Foma papier met de maten 10x15 tot 108 x 145cm
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2014, 14:58:01 door Andreas Krale »
Andreas

„Ziele sind wichtiger als Erinnerungen“  Hans Kammerlander

Offline rolfilmrb67

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 2180
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2014, 17:08:20 »
Prachtige verhalen, maar ik heb nog steeds moeite met het ,op ambachtelijke manier, bepalen van de papier gradatie. Belichtingstijd bepalen met proefstroken  prima, Maar dan ? Meer magenta voor hardere resultaten, weer proefstroken maken om de tijd te bepalen. Kost veel tijd. Is er een andere methode, zonder Split Heiland enz.? Wat ik dus zoek is een tabel voor een durst vergroter en Foma papier, zodat de belichtingstijd gelijk blijft bij een vast diafragma. Bestaat dat eigenlijk wel?

Ron
Ron ik heb jouw vraag in de verwijzing van Andreas beantwoord . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

  • Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • *****
  • Berichten: 1430
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
Re: Op een ambachtelijke manier de belichtingstijd en gradatie bepalen .
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2014, 16:18:09 »
Voor mensen die een Leitz V35 A.F. kleinbeeld vergroter hebben is er ook goed nieuws:
De niet meer verkrijgbare lamp Philips 13139 75W HLX kan worden vervangen door een LED koudlicht module. Die schuif je zo op de plaats van de C of VC module en je prikt het voetje van de halogeenlamp op de stekker van de LED module.

Er zijn twee uitvoeringen:
Met potentiometers (zie foto) en
voor het Heiland Split Grade systeem.

http://shop.fotohuisrovo.nl/product_info.php?cPath=44&products_id=506&language=ne

"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info