Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Japo Jet dryer  (gelezen 117 keer)

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Bekijk profiel
    • Flickr
Japo Jet dryer
« Gepost op: 3 januari 2019, 14:27:07 »

Bij mij in de buurt staat zo'n bariet droger te koop. Heeft iemand er ervaring mee?

Mvg, Johan

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Japo Jet dryer
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2019, 15:37:43 »
Johan bariet papier door verhitting drogen heeft het nadeel dat het het wit op de foto zichtbaar vergeeld , dus die witte molen toont niet zo fris als op een koud gedroogde bariet foto . Verder gaan geforceerd gedroogde bariet foto's toch weer golven en krullen .

Vochtig op glasplaten gedroogde bariet afdrukken blijven strak en vlak . Wel meer werk en geduld . Eerst afnemen , op de glasplaat leggen en dan met licht bevochtigde aquarel plakstroken vastplakken . Dan 12 uur laten drogen , hierna los snijden en eventueel met smal lang afbreekmesje VOORZICHTIG onderlangs de randen los van de glasplaat snijden . Daarom moet je aquarel plakstroken licht bevochtigen ander kruipt de lijm onder de foto en dat wil je niet hebben .... Hierna moet je plakstroken met een afsteekmesje verwijderen .

Ja dan is het even vlot een paar drukken door een bariet droger halen vlotter , maar niet al je een sessie van 15 20x25 afdrukken hebt . Dan moet er een paar uur erbij blijven . Vriendelijke groet Peter.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2019, 16:48:56 door rolfilmrb67 »

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2019, 17:14:27 »
Johan bariet papier door verhitting drogen heeft het nadeel dat het het wit op de foto zichtbaar vergeeld , dus die witte molen toont niet zo fris als op een koud gedroogde bariet foto . Verder gaan geforceerd gedroogde bariet foto's toch weer golven en krullen .

Vochtig op glasplaten gedroogde bariet afdrukken blijven strak en vlak . Wel meer werk en geduld . Eerst afnemen , op de glasplaat leggen en dan met licht bevochtigde aquarel plakstroken vastplakken . Dan 12 uur laten drogen , hierna los snijden en eventueel met smal lang afbreekmesje VOORZICHTIG onderlangs de randen los van de glasplaat snijden . Daarom moet je aquarel plakstroken licht bevochtigen ander kruipt de lijm onder de foto en dat wil je niet hebben .... Hierna moet je plakstroken met een afsteekmesje verwijderen .

Ja dan is het even vlot een paar drukken door een bariet droger halen vlotter , maar niet al je een sessie van 15 20x25 afdrukken hebt . Dan moet er een paar uur erbij blijven . Vriendelijke groet Peter.

Peter, in principe druk ik alles op RC papier af met een Thermaphot doorloopmachine en een IR-droger, maar dit leek me toch wel een leuk apparaat om weer eens een  barietje  af te drukken en in schaaltjes te ontwikkelen.
Dat drogen op glasplaten is me echt veel te omslachtig.
Ik neem aan dat de mate van vergeling ook af hangt van de temperatuur van de metalen drum en de kwaliteit van het papier. Vroeger (ca. 40 jaar geleden) kreeg ik op m’n eenvoudige glanspersje toch wel aardige resultaten.
Een experiment met de kosten van een paar tientjes voor de Japo en idem voor klein pakje Ilford FB multigrade glanspapier lijkt me wel geinig.

Bedankt voor de info, een gewaarschuwd mens telt voor twee.... x16
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2019, 20:01:07 door JoRoBo »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2019, 19:17:47 »
Johan , mijn ervaring met vergelen van het papier door een glanspers is met Fomabrom Variant 111 . Dit papier is gevoelig voor verhitting . Met koud drogen krijg ik de ruimste toonschaal met als het negatief het toelaat echt sprankelijk wit . Verder krijg je bij het koud droegen op een glasplaat bij alle glanzende papieren de mooiste eiglans . Bij het drogen met met beeldzijde tegen het doek van de glanspers krijg je een ruw glanzend oppervlak . Als je hoogglans wilt hebben moet de chroomplaat echt smetteloos schoon en vlak zijn . Al het water moet met een roller tussen beeldzijde van de afdruk en chroomplaat weg geperst worden anders krijg je matte "vlekken" tussen de hoogglans . Mij is het nooit gelukt een vlekkeloze hoogglans afdruk te maken en het hoeft ook niet voor mij want het lijkt dan veel te veel op een plastic PE prentje  x6 .

Verder moet je wel uitkijken met het doek van zo'n oude glanspers die chemisch vervuild kan zijn met fixeer resten of iets dergelijks . Meestal is de linnen doek afneembaar om uitgewassen te worden .

Ik kan je nog deze waarschuwing geven over bariet , als je de kunst van bariet drukken eenmaal goed beheerst wil je niet anders . Ik ben in 1995 begonnen met bariet papier , prachtig maar ja koudwatervrees en ik beheerste toen niet de vaardigheid om het papier blijvend vlak te laten drogen . Eigenlijk had ik na het heengaan van AGFA direct op Fomabrom Variant moeten gaan drukken , maar ja toen geen internet en fotohandel had niks met Oostblok producten dus je wist dan niet beter . In ieder geval veel succes met je bariet experiment . Vriendelijke groet Peter .