In mijn zoektocht naar een waardige vervanger voor de Fuji Acros heb ik een paar rolfilms Ilford Delta 100 plus gekocht . 23 jaar geleden heb ik ook wel eens Delta 100 gebruikt maar die werden door de centrale ontwikkeld . Het contrast was door de lege schaduwen aan de forse kant . Er werd mij al verteld dat je de Delta films exact moet belichten , op zich geen probleem maar is ook een indicatie voor een contrastrijke film .
De Kodak T-max 100 is een laag tot mild contrast film die je gerust fors mag ontwikkelen , voor 120 film is Rodinal 1+25 7,5 minuten mooi . Dat is wel 2 minuten langer dan dat er op de flacon RO 9 Rodinal wordt aangegeven . Maar dat verrast mij niet , MACO zit er vaker naast met hun adviezen .
Wie weet hoe je de Ilford Delta 100 pro ontwikkeld tot een mild contrast zodat je de negatieven op gradatie 2,5 / 3 kan afdrukken ?
Ik heb wel een andere methode optimaliseert voor toonschaal maar dat betekend een andere afdrukstijl en voor de scherpte moet ik dan weer met mijn zwaar geschut de RB67 gaan sjouwen .... Vriendelijke groet Peter