Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Wie heeft ervaring met Ilford Delta 100 plus .  (gelezen 1237 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Wie heeft ervaring met Ilford Delta 100 plus .
« Gepost op: 15 januari 2019, 12:31:02 »
In mijn zoektocht naar een waardige vervanger voor de Fuji Acros heb ik een paar rolfilms Ilford Delta 100 plus gekocht . 23 jaar geleden heb ik ook wel eens Delta 100 gebruikt maar die werden door de centrale ontwikkeld . Het contrast was door de lege schaduwen aan de forse kant . Er werd mij al verteld dat je de Delta films exact moet belichten , op zich geen probleem maar is ook een indicatie voor een contrastrijke film .

De Kodak T-max 100 is een laag tot mild contrast film die je gerust fors mag ontwikkelen , voor 120 film is Rodinal 1+25 7,5 minuten mooi . Dat is wel 2 minuten langer dan dat er op de flacon RO 9 Rodinal wordt aangegeven . Maar dat verrast mij niet , MACO zit er vaker naast met hun adviezen .

Wie weet hoe je de Ilford Delta 100 pro ontwikkeld tot een mild contrast zodat je de negatieven op gradatie 2,5 / 3 kan afdrukken ?

Ik heb wel een andere methode optimaliseert voor toonschaal maar dat betekend een andere afdrukstijl en voor de scherpte moet ik dan weer met mijn zwaar geschut de RB67 gaan sjouwen .... Vriendelijke groet Peter

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Bekijk profiel
    • Flickr
Re: Wie heeft ervaring met Ilford Delta 100 plus .
« Reactie #1 Gepost op: 16 januari 2019, 17:14:13 »
Peter, ik ontwikkel m’n zwartwit films altijd in Ilford ID-11 , dus ook Delta 100. Altijd verhouding 1:1 bij 20° C en in het rotatieproces met een Jobo CPP+lift. Voor de continue agitatie bij het rotatieproces reduceer ik de aanbevolen ontwikkeltijd met 15%, anders wordt het contrast te hoog. Mits goed belicht zit ik meestal wel rond gradatie 2 á 3 bij deze methode.
Bovenstaande methode zal niet altijd optimaal zijn, maar de experimenteerfase heb ik inmiddels achter mij gelaten.

Mvg, Johan

« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 17:17:28 door JoRoBo »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2019, 20:16:47 »
Ja Johan , ik heb thuis Kodak D 76 wat ongeveer het zelfde werkt als Ilford ID-11 . Ik heb die zak D 76 voor 1 Gallon = 3,8 liter in een soort verstandsverbijstering gekocht . Maar ja om die zak D 76 aan te maken voor die twee Ilford Delta 100 ISO filmpjes ..... De houdbaarheid van de éénmaal aangemaakte poeder ontwikkelaar houd vaak niet over , dus die 3,8 liter D 76 wordt nooit in zijn geheel benut .

Ik denk erover om die D 76 in een glazen fles te doen en dan met intensief schudden het poeder goed te mengen en dan het poeder voor 1 liter ontwikkelaar af te wegen . Maar ja die Delta 100 is toch de duurste zwart wit film en wordt vast na de Brexit nog duurder . Dus de kans is niet groot dat deze film tot vervanger van mijn geliefde Acros wordt . Ik heb nog een paar andere testfilm's besteld . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2020, 19:33:07 »
Ondertussen heb ik in de zomer en herfst veel met de Ilford Delta 100  kleinbeeld en 6x7 gefotografeerd . De Delta 100 heb ik volgens aanbevelingen van Ilford in 1+50 Rodinal ontwikkeld gedurende 14 minuten . Ik kiep de eerste minuut doorlopend en dan één rustige kiep per minuut . De afdrukken vanaf kleinbeeld hebben jullie al kunnen zien maar 6x7 wordt toch heel fraai . Vooral soft focus met de 150 mm , daar krijg ik een fraaie gloed in de hoge lichten zonder dat het uitgevreten wordt . Ook opnamen met normale objectieven zijn goed doortekend . Wel moet ik een volle gradatie stop zachter filteren op 2 / 2.5 dan Acros .

Als Acros beduidend duurder dan de andere A merk films gaat worden dan blijf ik maar bij deze Delta 100 op 4,5x6 / 6x7 werken . Kleinbeeld is wat anders , ik denk daar met een fijnere korrel dan die van Delta meer vloeiender resultaten te krijgen als ik de Kiev objectieven met grote lensopening ga gebruiken . Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2020, 16:01:41 »
Hallo Peter,

In Atomal49 1+1 haal ik goede resultaten en ook goed stuurbaar.
Tien minuten, 1ste minuut constant dan om de dertig seconden één keer kiepen. Bij 21°.
Die van acht minuten of twaalf minuten zijn ook nog redelijk goed afdrukbaar.
Koudlichtkop en split grade afgedrukt.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2020, 22:33:24 »
Ja Rudi , ik heb ook een paar jaar met Atomal 49 1+1 ontwikkeld . De Rollei R 80 en 400 S ging heel goed evenals Fomapan 100 . Fuji Acros ging beroerd samen met Atomal 49 . Ilford Delta 100 is een volle gradatie harder dan Acros en daarom zal de Delta 100 beter bevallen in de Atoma 49 .

Ik druk nu af met een Meopta Meocolor 3 kop die een volledig diffuus verlichting heeft . De afdrukken die ik nu van de Delta 100 krijg lijken op die van op 16 graden in Rodinal ontwikkelde Fomapan 100 , alleen zijn de Delta 100 afdrukken 2,5 keer zo scherp dan de Fomapan 100 afdrukken . En ja dan die fraaie gloed in de hoge lichten van de Delta 100 mag er zijn . Ik hou niet van FP4 en HP5 want die worden in de Rodinal erg hard met lege schaduwen .

img099 by Peter H. A. Salden, auf Flickr

Opname gemaakt op kleinbeeld Delta 100 met Kiev 4 en Jupiter 12 van 1951 . Ja de oudjes doen het nog best . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2020, 22:36:50 door rolfilmrb67 »

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2020, 23:39:40 »
Mooi Peter, ik heb je foto eens bekeken op Flickr dan wordt hij 30x40 ongeveer.
Ik zie bij die vergroting nog steeds geen korrel, dat is een hele prestatie voor een KB negatief.
En zoals je zelf al aangeeft, ook de optiek van 1951 doet het goed.  x6

mvg, Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2020, 10:19:56 »
 x16 Rudi , ja ik mag niet klagen met deze afdruk . Het Delta 100 negatief was iets krap belicht daarom minder korrel ? Bij egale vlakken ga je de korrel wel zien . Maar toch wordt Delta 100 in Rodinal 1+50 á 14 minuten ontwikkeld een gemakkelijk af te drukken film . Ik ben nu met 6x7 bezig , hier heb ik heel weinig proefbelichting stroken nodig en geen uitval . Dit is een indicatie voor een goede combinatie film / ontwikkelaar . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2020, 10:37:55 »
Zo ik ben bijna klaar met het afdrukken van mijn Ilford Delta 100 films , alleen nog een paar kleinbeeld negatieven een tweede kans geven . Wel denk ik dit jaar de 120 film Delta 100 één of twee minuten korter dan de 14 minuten in 1+50 Rodinal te ontwikkelen . Maar dan wel meteen  afdrukken en niet het hele jaar zo doorgaan en dan aan het einde van het jaar grommen en brommen in de doka . Kleinbeeld ontwikkeltijd verander ik niet vanwege de contrastverlagende grijze drager die de schaduwen op het negatie opvult met een grijstoon .

Nu zat ik bij de 120 film vaak op filterwaarde 1.5 tot 2.25 , 2.5 was zelden nodig . Ja ik kan mijn Meopta Color3 kleurenkop op een 1/8 gradatie stop nauwkeurig instellen . Die subtiele verschillen zie je op de afdrukken naast elkaar . De afdrukken zijn best mooi geworden met een aparte gloed . De komende tijd zal ik hier wel wat resultaten tonen in uit de doka . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2020, 18:24:41 »
Heel  mooi Peter ;
Hier wordt al reikhalzend   toegezien in afwachting van .. !!

Grts
Maurits W