Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: De toon van warmtoon papier varieert sterk met de aard van verlichting .  (gelezen 84 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ik heb naast een afdruk op Fomabrom Variant 111 van het zelfde negatief een afdruk op Ilford Multigrage FB warmtoon gemaakt . Op zich zijn beide papiertjes zeer fraai waarvan Fomabrom nog iets dikker papier heeft dan Ilford .

Onder kunstlicht heeft Ilford warmtone een stevige warmtone ten opzichte van Foma . Bij gereflecteerd licht van een blauwe hemel tonen beide afdrukken koel . Maar bij gereflecteerd zonlicht is Ilford warmtoon een tandje meer geel dan Foma , het verschil in toon is bij zonlicht veel minder dan bij kunstlicht . Alleen het wit op de afdruk wordt bij Ilford een tandje donkerder weergegeven . Maar wit is bij warmtoon papier nooit zo helder als neutraaltoon papier .

Nou weet ik dat je de toon van het papier moet beoordelen onder het normale bekijk licht . De verlichting van een zilverbeeld is sowieso heel belangrijk , onder blauw hemellicht dooft de foto helemaal uit en onder gereflecteerd zonlicht gaat de zelfde afdruk sprankelen .

Ik denk dat de toon van het Ilford warmtoon bariet papier erg gevoelig is voor de kleurtemperatuur van de verlichting . Verder is het gewoon een uitstekend papier net zo goed als Foma  x6 . Vriendelijke groet Peter .

Offline michiel

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
Re: De toon van warmtoon papier varieert sterk met de aard van verlichting .
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2019, 16:54:02 »
Laatst had ik een vergelijkbaar effect met Fomatone papier.  Die had ik ontwikkeld in een neutrale (Amaloco 6006) en warmtoon (Agfa 120/123)-ontwikkelaar.   In de doka vergeleek ik de prints telkens onder kunstlicht, en was een beetje teleurgesteld dat van de 'warme' toon eigenlijk niets te zien was.  Pas toen ik de doka aan het opruimen was en de prints in zonlicht bekeek viel me op dat de warmtoon prints veel meer kleur hadden.

Later die avond binnen onder een lamp: bijna geen verschil te zien.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2019, 17:37:54 »
Michiel ik vergelijk warmtoon bariet van Ilford  met een afdruk van het zelfde motief op Fomabrom Variant . Beide papieren zijn glanzend .

Onder kunstlicht onderscheid warmtoon Ilford zich heel duidelijk van Fomabrom Variant met een sterke warmtoon . En onder daglicht is het verschil tussen beide papieren marginaal  , beide papieren tonen normaal van toon . Eigenlijk had ik van het Ilford warmtoon papier ook een duidelijke warmtoon verwacht onder daglicht verlichting . Schijnbaar heeft Ilford het papier optimaal voor tentoonstelling omstandigheden aangepast , daar worden foto's meestal verlicht met kunstlicht .... En ja onder kunstlicht geeft dit mooie Ilford papier een vette warmtoon .

Warmtoon papier heeft ook een groot nadeel dat witte onderwerpen op de foto niet als bijna wit worden weer gegeven maar als een grijstoon . Als je mooi helder wit op je afdruk wilt is warmtoon ongeschikt . Verder films als Fomapan 100 of Ilford FP 4 en andere klassieke films geven witte motieven het mooiste weer op fotopapier . T-grain films behalve Fuji Acros , die helaas RIP is , geven wit als een grijstoon weer . Dit zijn mijn ervaringen . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2019, 18:54:59 »
Je geeft zelf het antwoord al: Tentoonstelling onder kunstlicht.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info