Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Zo krijg je binnen 24 uur de krullende Rollei R80/400S rolfilm redelijk vlak .  (gelezen 113 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ik heb weer eens de Rollei R80S rolfilm gebruikt , met de goede ontwikkelaar krijg je er mooie negatieven mee . Maar dat extreme krullen &^&((*&%$##!!! , het geklooi om het fatsoenlijk in de filmhouder van de vergroter te krijgen . Voor dit probleem heb ik een snellere oplossing gevonden dan de film 3 maanden onder dikke stapel boeken te bewaren .

Het is eigenlijk te simpel om waar te zijn . Gewoon verkeerd om op een 120 spoel oprollen en 24 uur laten staan . In mijn geval had ik de film al in strookjes geknipt en strookje voor strookje tegen de krul in op het schutblad gelegd en opgewonden . Met een hele krullende rolfilm kan het ook maar wel moeilijker . Probeer het maar eens uit , het werkt echt . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2019, 13:42:15 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Zo het experiment om de extreem krullende rolfilm Rollei R80S tegen de krul in op het schutblad te leggen en strak op te rollen is naar 36 uur volledig geslaagd . De 120 filmstroken komen nu bijna vlak vanaf  de rol , ik kan het dus iedereen aanbevelen . Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
Hallo Peter,

Dat doe je dan als hij droog is? Kan je hem niet tegen de krul opspoelen en dan ontwikkelen?

mvg,
Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Rudi , ik doe dat als de film droog is . Tegen de krul opspoelen voor de ontwikkeling heeft geen zin want polyester wordt niet week in water . Dat krullen van R80S wordt ook veroorzaakt door een éénzijdige emulsie laag , Fomapan 120 film is ook polyester maar dat krult niet of veel minder .

Dat omkrullen moet je dus doen nadat de R80S ontwikkeld is . Gewoon strak oprollen tegen het schutblad en dat minstens 36 uur laten staan . De film wil door het "geheugen" van de polyester film wel iets gaan bollen maar het extreme krullen is voorbij . Als je het nog vlakker wilt moet je de film wat langer dan 36 uur laten rusten . Gewoon uitproberen wat je het beste bevalt Rudi , maar het werkt echt goed . Vriendelijke groet Peter .

Offline F6

• Ben hier al even.
  • **
    • Bekijk profiel
@ Peter,

Ik heb eens een proef gedaan met een KB film 80s.
Een grote inox/chromé kookpot had ik vol water verwarmd tot zo'n 60 graden.
De film er rond gedaan tegen de krul in (blinkende kant tegen de kookpot) en zo vast geplakt met tape.
Veel effect had het niet, ik denk dat rond een redelijk dunne buis wikkelen beter zou gaan.
Zo'n verchroomde tafelpoot ofzo, die je dan met een fohn langs binnen kan opwarmen.
Of misschien een PVC buis, die zijn ook glad afgewerkt en bekrassen de film niet.
Enfin, ik ga jouw systeem eens proberen.
Stel dat je een ontwikkelde film na het spoelen op de spiraal laat zitten en dan even onderdompelt in warm water, ook eens te proberen.

mvg,
Rudi

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Rudi , het valt me nog mee dat de emulsie bij 60 graden nog op de film is blijven zitten . Maar je kan een kleinbeeld R80S film ook tegen de krul in op het schutblad leggen en strak op de 120 spoel spoelen  . En dan een paar dagen laten rusten . Veel succes ermee . Vriendelijke groet Peter .