Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Overstraalde negatieven met de Zorki 6 en Hektor 13,5 cm .  (gelezen 309 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Overstraalde negatieven met de Zorki 6 en Hektor 13,5 cm .
« Gepost op: 20 februari 2019, 12:12:15 »
Eergisteren heb ik met de Zorki 6 testopnamen gemaakt met de Hektor 13,5 cm en Elmar 9 cm . De motieven waren briljant verlicht door de felle zon . De negatieven gemaakt met de lens op volle opening waren extreem overstraald met licht dat achter het filmkader omboog en vreemde licht vlekken op het negatief . Als de sluiter zou haperen krijg je rechte afscheidingen .

Door de ellende heenkijkend kon ik wel zien dat de Zorki 6 met zijn lange 67 mm meetbasis een 135 mm in het landschap wel goed kan scherpstellen  . Ik ben er ook achter gekomen wat de extreme overstraling veroorzaakt . Als ik de Zorki 6 op B zet en dan van achteren door het filmvenster kijk zie ik de filmvenster randen glimmen als een spiegel en de onderzijde van de afstandmeter aftaster licht nogal fel op in het lamplicht . Dit moet wel grote overstraling problemen geven op de film . Ik zal de onderkant van de meetzoeker kam en de randen reflectievrij moeten maken . Ja door de grote beeldcirkel van de Hektor en Elmar 9 cm vang je veel hemellicht en dus strooilicht en als dit dan valt op een glimmende onderzijde van de meetzoeker kam is het meteen kassa . Naarmate je verder diafragmeerd wordt het strooilicht minder intens .

Wel heb ik na vele testopnamen met de Leica Hektor en Elmar het vermoeden dat een goed gebouwde Jupiter kopie van een Carl Zeiss Jena Sonnar een beter resultaat geeft dan een Hektor 13,5 cm , Elmar 3,5  5 en 9 cm en Summaron 3,5 cm . Het contrast van de Hektor en Elmar 9 cm is erg laag maar de Elmar 9 cm is wel rand en hoek scherp . Ik heb mijn AGFA Solinar , Telenar en Ambion lenzen setje van mijn Ambi Silette ook eens getest maar die zijn randscherp en hebben een veel beter contrast dan de eenvoudige Leica triplet lenzen van die tijd . Dus die AGFA Ambi Silette verdient echt de naam van een poor mans Leica !

Ik ga de Leitz Hektor en Elmar vervangen voor een goede Jupiter variant . Ik heb al op E bay een Nederlandse Jupiter 11 gevonden en op geboden , een Marktplaats Jupiter 8 met daaraan een vroege Zorki 4 is ook onderweg . Die Zorki 4 is goed gebruikt dus zal dan wel ook een hele tijd goed gewerkt hebben . Mint Zorki's of Kiev's zijn toendertijd  al nieuw kapot in doos afgeleverd ....... x3 Vriendelijke groet Peter .

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig...
    • Bekijk profiel
    • EbenauFoto
Re: Overstraalde negatieven met de Zorki 6 en Hektor 13,5 cm .
« Reactie #1 Gepost op: 20 februari 2019, 15:53:17 »
Ja, die Agfa is erg goed. Ik heb hem ook. ;)
Ook aanwezig op: Lomography... en Flickr

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 februari 2019, 19:04:37 »
Ja Eric die AGFA Ambi Silette draagt met recht de eretitel Poor mans Leica .

Deze opname met de Color Ambion 1:4 35 mm en geelfilter op T-max 100 en afgedrukt op Fomabrom Variant 111 . Heel mooi briljant en gelijkmatig scherp , dit zie ik een Jupiter 12 35 mm of Leica Elmar 35 mm niet na doen ....

Afbeelding 281 by Peter H. A. Salden, auf Flickr

Ik heb een grote voorraad objectieven , proximeters en half werkende camera body's van die Ambi Silette  . Deze leuke camera doe ik nooit meer weg . Vriendelijke groet Peter .

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig...
    • Bekijk profiel
    • EbenauFoto
« Reactie #3 Gepost op: 20 februari 2019, 20:24:07 »
Ik heb 2 Proximeters, met tasjes, de 35, 50, 90 en 135 mm met zoeker.

Links mijn avatar selfie met Proximeter I op de 50mm, in 1967.
Ook aanwezig op: Lomography... en Flickr

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2019, 10:10:29 »
Om  x14 te gaan heb ik gezien dat de lange metalen meetzoeker tong in de Hektor 13,5 cm  ook behoorlijk glanst in het strijklicht en plus het glimmen van de meetzoeker kam in de Zorki 6 moet wel strooilicht problemen geven op de film . Zwart fluweel papier zou de beste oplossing zijn , maar wie heeft het te koop ? Ik heb het wel eens gezien . Als ik dit reflectie probleem in de camera en lenzen heb opgelost zal het contrast van de negatieven flink verbeteren . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2019, 13:22:09 »
In  elke  iet of wat  merceriewinkel   raak je toch  aan   diverse soorten  fluweel  & zeker  zwart.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2019, 13:49:12 »
Maurits ik zoek naar papier met zwarte haartjes op verlijmd . Ik heb ook zwarte fluwelen stof , maar dat is te dik en pluist gauw . En die plukken wil je niet op je film zien of nog erger het mechanisme van je camera blokkeren .

Ik ga straks kijken of ik dat fluweel papier kan kopen in zo'n hobby winkel . Vriendelijke groet Peter .