Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Instelling van filtering bij Durst 605 C  (gelezen 165 keer)

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
Instelling van filtering bij Durst 605 C
« Gepost op: 17 maart 2019, 15:17:09 »
Kan iemand  mij helpen: ik ben op zoek  naar de instelling  v.d. kleurenkop   v Durst 605 C voor   gradatie instelling  bij  Ilford  & Foma  Z/W
fotopapier.
Hier  heb ik  verschillende tabellen  om deze in te stellen  , jammer genoeg allemaal verschillende   uit de  70 & 80 tiger  jaren  en waarschijnlijk momenteel met de huidige papiersoorten  niet meer te gebruiken.

In elk geval bedankt bij voorbaat

Vriendelijke groetjes

Maurits W    x16

Offline michiel

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
Re: Instelling van filtering bij Durst 605 C
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2019, 16:49:56 »
Ilford heeft een datasheet waar instellingen voor Durst, Leitz en Meopta-vergroters instaan, zie hier

Foma heeft eenzelfde PDF, iets minder uitgebreid, hier

In beide gevallen zijn het datasheets voor hun recente RC-papieren, dus ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat ze redelijk kloppen.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2019, 17:48:20 »
Maurits , in de rubriek Doka weetjes op pagina twee vind je van mij een topic over de instelling van de filtering voor zwart wit multigrade papier . Ja de filter instelling adviezen zijn stevig hard filteren  maar zo werk ik al jaren lang met veel succes . Probeer het maar uit Maurits , het werkt echt goed . Wel niet helemaal misschien 1 op 1 door mogelijke afwijkingen in je kleurenkop . Het mooie is dat je zo het contrast heel fijngevoelig kan sturen wat bij de halve stap Ilford Multigrade filterset nooit lukt . Succes ermee  , vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2019, 18:53:15 »
Ik houd het voorlopig op mijn Split Grade: 0,1 gradatie stappen.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2019, 20:39:30 »
Met mijn Meocolor kop van mijn Magnifax 4 A kan ik met wat rekenwerk tot een 1/8 gradatiestop het contrast bijsturen . Ik heb de kop met een selenium belichtingsmeter door gemeten over het hele gradatie bereik . Ik gebruik alleen of M instelling voor normale en zachte negatieven  en Y voor de bijna hopeloze gevallen van knalharde negatieven . Veranderingen aan de M instelling compenseer ik met de D instelling . Dus als ik aan het fijnslijpen ben met 1/4 gradatie stop hoef ik niet de belichtingstijd opnieuw te bepalen .

De M/Y combinatie instelling voor gradatie gebruik al jaren niet meer . Met alleen de M instelling en Y en C op 0 kan ik een veel betere brillance bereiken op mijn afdrukken . De D instelling gebruik ik als compensatie . Ik moet zeggen dat het prima werkt voor mijn doka praktijk . Maar gelukkig zijn er meer wegen naar jouw perfecte afdruk , en smaken zijn er om te verschillen . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2019, 11:45:18 »
Allemaal bedankt voor de   inlichtingen !  Dat ga ik allemaal noteren en deze week eens  rustig uittesten ,  momenteel  ben ik  bezig  met een  pakje  Ilford  PE papier  grad3  ( 10x 15 )  nog een geschenkje van  een oudcollega v.d. fotoclub  vroeger.   x7

Groetjes
Maurits W     x16 x15