Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Schaalverwarming  (gelezen 253 keer)

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
Schaalverwarming
« Gepost op: 22 maart 2019, 12:51:36 »
Nog maar  eens een vraagje over de  temperatuur van de  papierontwikkelaar  e.a.
heeft er iemand  ervaring  met   aquarium verwarming ?   ik heb  op zolder nog  zo een verwarmingselementje  gevonden en  nu wil ik  dat gebruiken om  schalen  op temperatuur te houden.
Is het  aan te raden om dat dingetje   au bain  marie   te gebruiken  of  is dat beter om die   verwarmer in de   ontwikkelschaal  te plaatsen?

Weet er ook iemand  hoe het  komt dat stopbad eerder op gewenste temperatuur kan gebracht worden dan  ontwikkelaar  / fixeer ?

Grts
Maurits W
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2019, 15:06:07 door eMWee »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Schaalverwarming
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2019, 13:42:21 »
Maurits ik ontwikkel altijd op gewoon de temperatuur die op dat moment in de doka heerst zo rond de 20 graden . Ik ontwikkel mijn proefbelichtingsstroken gewoon op de temperatuur die op dat moment in de doka heerst en daarna meteen de afdruk . Is tot nu toe altijd goed gegaan . Met film ontwikkelen ben ik wel precies op temperatuur . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2019, 15:59:05 »
Dat heeft te maken met de warmte capaciteit van de vloeistof. Die is van de ontwikkelaar, stopbad en fixeer allemaal anders.
Het beste werkt een schaalverwarmer met thermostaat die je dan op 21C gaat instellen.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig...
    • Bekijk profiel
    • EbenauFoto
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2019, 17:34:46 »

Ik probeer nu bovenstaande opstelling uit.
De schaal staat op een  elektrische katten- of kleine honden deken.

Het is natuurlijk nog beter te isoleren met een ekstra kartonnen doos met bubbeltjesplatic eromheen.

Hij heeft twee standen.

Ik gebruik hem in een koelbox die ik gebruik als rijskast voor deeg van mijn zelfgebakken brood.  ;D
De temperatuur loopt dan tor ca. 32 graden op.

Het dekentje kost bij Aliexpress iets van 3 of 4 euro...
Ook aanwezig op: Lomography... en Flickr

Offline eMWee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2019, 13:49:53 »
Jammer voor mij maar die  schaalverwarming met   een   aquarium   heater is   op een sisser uitgelopen ; ik  zag onmiddelijk dat  het dingetje  last had  van  het  " Titanic syndroom " , het lag nog maar pas in de  bain marie  en het liep  binnenin  al vol water.  Einde  verhaal voor  dat arme ding!!    x12
Deze namiddag  ga ik eens  kijken  naar een  warmte matje  zoals  Eric toont op de foto , ik wil dat spul eerst eens goed bekijken  .
Een uitleg volgt wel !   x17

Grts
Maurits

Offline sterremuur

• Forumbeheerder
  • Ben hier al even.
  • Altijd bezig...
    • Bekijk profiel
    • EbenauFoto
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2019, 19:06:54 »
Bij mijn proefje gisteren met een schaal van 1,5 liter , ongeïsoleerd zoals op de foto, nam de temperatuur ca. 1 graad per uur toe, op de hoogste stand.
Hij heeft ook een stand voor half vermogen, waarschijnlijk met een diode.
Capaciteit genoeg dus.
Tthermostaat niet nodig, gewoon af en toe even kijken.
Even een stukje alufolie eronder en nog een plastic zak eromheen voor de zekerheid.
Ook aanwezig op: Lomography... en Flickr

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2019, 19:14:38 »
Jammer voor mij maar die  schaalverwarming met   een   aquarium   heater is   op een sisser uitgelopen ; ik  zag onmiddelijk dat  het dingetje  last had  van  het  " Titanic syndroom " , het lag nog maar pas in de  bain marie  en het liep  binnenin  al vol water.  Einde  verhaal voor  dat arme ding!!    x12
Deze namiddag  ga ik eens  kijken  naar een  warmte matje  zoals  Eric toont op de foto , ik wil dat spul eerst eens goed bekijken  .
Een uitleg volgt wel !   x17

Grts
Maurits

Tja in de fixeer kan je met zo'n lekkende aquarium verwarming prachtig blauw vuurwerk  x4 x6 in je doka krijgen ...... Kijk je een beetje uit Maurits . Is het verwarmen van de doka tot ongeveer 20 graden geen betere optie ? Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2019, 22:30:14 »
Ondertussen  heb  ik  een  doe-het-zelf  schaalverwarming  gemaakt , heel een voudig  maar   doeltreffend : gewoon met  pur-isolatie  een  bakje   aaneengelijmd, daarin  een  verwarmingskruik met  warm  water , alles op maat gemaakt  dat  er een schaal heel  mooi   op past.
Het  water  dat ik in de schaal  had gedaan  werd redelijk snel  22 à 23 ° C   en  dat is zo gebleven voor   een  3 tal uur, dan pas begon de temperatuur  licht te  dalen.     Lijkt mij  goed gelukt en  zonder risico's van  gekleurd vuurwerk!   x19

Groetjes
Maurits W