Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Vandaag de afstandmeter van mijn Canon 7 justeert .  (gelezen 213 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Vandaag de afstandmeter van mijn Canon 7 justeert .
« Gepost op: 12 april 2019, 17:18:43 »
De Canon 7 heeft tijdens het transport uit Engeland een paar stoten gehad door het gesmijt met het pakketje en daardoor was de afstandmeter ontregeld geraakt . Mijn Canon 7 is bijna in mint staat en heeft een kristalheldere zoeker met paralax opheffing . De afwerking en materiaal keuze is prima . Het is een heel andere camera dan de plastic fantastic Voigtländer Bessa R en zijn erg krappe basis van de afstandmeter . De Canon 7 koste in Engeland 92 Euro  x6 , eigenlijk een schijntje vergeleken met wat een afgetrapte Leica moet opbrengen .

Bij de Canon 7 kan je de afstandmeter van buiten af zonder de kap te lichten horizontaal en verticaal  justeren . Voor horizontaal justeren vind je de ingang naast de zoeker en voor de verticale correctie vind je de ingang naast de sluitertijden knop . Je moet eerst verticaal justeren en dan horizontaal justeren .

Tijdens het afstellen met een matglas op het filmvenster ter controle heb ik weer gemerkt dat de aluminium helicoid van de 135 mm Jupiter 11 toch weer problemen geeft met de herhalingsnauwkeurigheid op de Canon 7 afstandmeter . De helicoid van de Hektor 135 mm is veel nauwkeuriger maar het contrast van het Leica objectief is prut vergeleken met Jupiter Carl Zeiss Sonnar kloon , Het contrast van de Jupiter 9 85 mm is bij 1:4 ook veel beter dan bij de Elmar 90 mm op 1:4 , Maar ik ben huiverig om de Jupiter 9 in LTM uitvoering aan te schaffen , vanwege de ruime toleranties in de aluminium helicoid  . Om de lichtsterke Jupiters 3, 8 en 9 optimaal te benutten moet je echt de Kiev of Contax gebruiken .

De Canon stelt met de Jupiter 12 en 8 plus de Elmar 9 cm ook op 1 meter exact scherp volgens het controle matglas achter op het filmvenster . De Hektor 13,5 cm kan ik ook tot zeg 5 meter met een hoge score exact scherp stellen . De instelbare kaders , 35 , 50 , 85/100 en 135 zijn mooi duidelijk te zien en hebben paralax opheffing . Een echt mooie zoeker die met een correctiebril prima is te overzien . De Canon 7 was dan ook de grote concurrent van de M Leica  . Je kan op de buiten bajonet een 1: 0,95 monteren , maar die "Dreamlens" is erg duur . Voor de meetzoeker liefhebber met een beperkt budget is de Canon 7 een echte aanrader en veel goedkoper als de plastic fantastic Voigtländer ..... Vriendelijke groet Peter . 
« Laatst bewerkt op: 12 april 2019, 18:24:38 door rolfilmrb67 »

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
Re: Vandaag de afstandmeter van mijn Canon 7 justeert .
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2019, 12:20:00 »
Heel fraai Peter , een  mooie  camera  met een mooi verhaal , leuk  om te lezen  en aangenaam om foto's mee te maken , hopelijk voor jou  raakt alles  in orde  & kan je ermee aan de slag ; al heb ik er mijn bedenkingen bij dat  je  evenveel plezier hebt aan de voorbereidende werken  en de zoektochten  als aan het fotograferen met de Canon.

Hier in  Zele , in mijn  kast staat ook een meetzoekercamera : Petri 2.8  CCS met een Kuribayashi  lens: 45mm 2.8  , helemaal in werkende staat & hoogstwaarschijnlijk  afkomstig van een Z/W fotograaf ( er zit een B&W  40,5mm  geelfilter op )
Een  zeer leuk toestelletje  dat ik binnenkort eens ga voorzien van een  filmpje , misschien eens meenemen  naar  Gent ,  samen  met  het  Gossen Sixtino  lichtmetertje.   x7 x6 x6

Groetjes
Maurits W x5

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Vandaag de afstandmeter van mijn Canon 7 justeert .
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2019, 17:59:49 »
Ja Maurits , als je weet wat een Canon LTM meetzoeker camera kost ..... Vaak minder dan een Zorki met Universeel zoeker . Maar je krijg dan wel Japanse kwaliteit en precisie . Alleen hebben Canon LTM lenzen net als Leica uit die periode heel vaak last van haze en als ze uit het vochtige hete Japanse klimaat komen ook nog schimmel . Van haze en schimmel zal je bij Russische LTM objectieven zelden last hebben , maar het pijnpunt zit in de mechanische afwerking en justering van de helicoid .

Ik denk dat ik voor de Canon 7 de Jupiter 12 en 8 aanhoud en voor tele de Elmar 9 cm en ga kijken voor een Elmar 135 mm die veel beter is als de Hektor .

Trouwens die Petri van jou heb ik ook wel eens gebruikt , dat 45 mm objectief wat daar op zit is erg fraai . Heel mooi bokeh en scherp .  Die zou ik beslist eens proberen  Maurits . Vriendelijke groet Peter .