Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: centrumscherpte Rolleicord  (gelezen 58 keer)

Offline Gerbranda

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
centrumscherpte Rolleicord
« Gepost op: 20 juni 2019, 14:30:59 »
Het komt nogal eens voor dat de negatieven , opgenomen met een Rolleicord 5b, in het centrum van de opname onscherp zijn, en aan de randen wel  redelijk tot zeer scherp. Zowel bij volle opening als gediaphragmeerd. Ook bij 400 iso films. De oorzaak is bekend: de film heeft niet vlak gelegen en is in het midden naar voren gebubbeld, richting objectief. Aan de randen heeft de film daar geen kans voor gekregen ten gevolge van de aandrukplaat. Weet iemaßßßßnd of er methoden bestaan om dit (zo veel mogelijk) te voorkomen? Aan het objectief ligt het beslist niet: dat is vanaf diaphragma 8 goed genoeg. Met de 2 oog-Mamiya heb ik er geen last van, dat schijnt te komen doordat de film in die camera niet met een knik door de camera loopt, alvorens ter hoogte van het objectief te verschijnen. Dank voor een reactie.

Online rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: centrumscherpte Rolleicord
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2019, 17:32:22 »
Hallo Gerbranda . Dit foutje bedankt geintje heb ik ook wel eens met mijn toenmalige Yashica Mat meegemaakt en laatst nog met mijn Mamiya Press magazijnen die ook een scherpe knik om een dunne rol maakt . Ik zou sowieso films met een polyester basis ( Fomapan en Rollei R80S R400S RPX 25 ) NIET in een Rollei , Yashica en Mamiya Press M magazijnen gebruiken . Door de forse spanning door de haakse knik in het filmverloop gaat de polyester film extreem golven . Films met de klassieke tri acetaat drager zijn veel soepeler en zullen in een Rolleicord wel mooi vlak liggen . Ilford en Rollei RPX 100 en 400 en straks weer Fuji Acros II zijn wat vlakligging betreft probleemloze films . Kodak T-max 100 en 400 120 film hebben een stuggere drager die tussen tri acetaat en polyester inzit .

Ik zou eens een Ilford proberen .

Verder had Rollei voor de Rolleiflex een speciale optische glasplaat die je in het filmvenster kon leggen . De film liep tussen de glasplaat en aandrukplaat door voor een optimale vlakligging . Alleen moest de glasplaat wel stofvrij zijn , anders kreeg je krassen en schaduwen van stofhaartjes op je negatieven .... Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 20 juni 2019, 17:39:46 door rolfilmrb67 »

Offline Gerbranda

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2019, 19:35:19 »
Dank voor de reactie. Alleen had ik het verschijnsel de laatste keer met de Rollei RPX400. Groet, Joop Gerbranda

Online rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2019, 22:55:43 »
Ja Joop , de aanvaring met de Yashica Mat betrof een Ektachrome 64 dus meer dan 35 jaar geleden . Die Yashica heb toen weer snel verkocht . De Yashinon 80 mm was wel net zo scherp als de Mamiya-Sekor 80 mm S , maar het bokeh van de Yashinon was veel minder dan het zacht vloeiende bokeh van de Mamiya-Sekor lenzen .

Het is vervelend met je Rolleicord , maar misschien kan je de veer op de afspoelzijde tot een hogere spanning buigen waardoor de film een hogere spanning krijgt tijdens het transport . Hierdoor ligt de film beter vlak hoop ik . Of gewoon je Mamiya C gebruiken met zijn vlakke filmverloop met de uitstekende vlakligging van de film . Vriendelijke groet Peter ,

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #4 Gepost op: 21 juni 2019, 15:43:30 »
Ik denk als een tri-acetaat film niet goed vlak gaat liggen in een Rolleicord je de veerspanning wat groter moet (laten) maken. Of de opname gaan maken nadat je net meteen hebt doorgedraaid.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info