Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Hallo allemaal  (gelezen 460 keer)

Offline guidomarree

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
    • google
Hallo allemaal
« Gepost op: 16 augustus 2020, 11:55:36 »
Hallo allemaal,
Sinds afgelopen week ben ik begonnen met analoge fotografie. Hierbij hoort natuurlijk het ontwikkelen en vergroten van foto's en daarvoor ben ik opzoek naar de juiste spullen. Daarom ben ik hier voor al jullie wijze raad.

Ik ben een 26 jarige man wonende in Stabroek, juist over de grens. Sinds mijn 16e begonnen met een point en shoot en 5 jaar geleden overgeschakeld op een sony a6000. Nu dan weer de stap gezet naar analoog met een Pentax Kx.

Nu voor mijn doka ben ik dus opzoek naar vanalle spullen. En het belangrijkste, de vergroter. Er staan er vrij veel op marktplaats en 2dehands, maar aangezien het om een vrij nieuwe hobby gaat wil ik er nog geen honderden euro's aan uitgeven. Hebben jullie raad voor een goede, 'vrij goedkope' vergroter?
Ik heb bvb al een agfa c66 zien staan voor een mooie prijs. Maar daar hoorde ik dat dit niet met een timer werkte en de kleuren ook anders worden ingesteld?
Een ander volledig pakket is met een opemus 6a. Dit is dus zonder kleur. In het begin wil ik ook enkel zw/w, maar toekomstgericht wil ik ook wel kleur proberen.

Er zijn nog verschillende opemus 2, 4, 5 color, kodak 35, durst m605(maar zonder zuil)

Alvast bedankt,
Groeten, Guido

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Hallo allemaal
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2020, 13:39:48 »
Hallo Guido . Van harte welkom bij ons forum . Het verheugd mij ook dat je ook pas 26 bent , jonge aanwas kan de analoge fotografie goed gebruiken .

Een goede goedkope vergroter is de Opemus 6A . Verder is een nauwkeurige tijdklok van Durst of Phillips beslist noodzakelijk wil je met plezier gaan afdrukken . Dan de schalen die een maat groter moeten zijn als de grootste afdruk die je wil afdrukken . Dus een 30 x 40 cm schaal voor een 24 x30,5 afdruk . En dan een goede doka thermometer , doka verlichting en verduistering , kannen en bewaar flacons voor de chemie en je bent klaar . Dit hoeft geen smakken met geld te kosten .

Verder is het misschien een voorbarig advies aan een beginner van mij , begin meteen , of zo snel mogelijk op bariet af te drukken . PE of RC papier is wel een stuk gemakkelijker te verwerken maar bariet toont echt beter in een album of lijst . En dan is de verwerkingstijd in de doka niet echt veel langer dan op PE of RC papier afdrukken . 

Analoog kleur afdrukken kan nog wel , maar je moet wel werken met extreem gevoelig kleurpapier voor de laserprinter . Dia's afdrukken gaat niet meer analoog . Analoog fotograferen is nu weer terug bij het begin , zwart wit

Veel plezier en inspiratie gewenst hier . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2020, 14:54:47 »
Hallo  Guido;

Welkom op  dit  leuke  forum  waar je alles vragen mag  .
In jouw regio is ook  altijd wat te koop  mbt  analoge  fotografie  & dokawerk
Altijd  goed opletten  , niks overhaast  aankopen  en als het  kan : altijd zelf ophalen en  keuren( dat is  een   éérste vereiste om geen katten in  zakken te kopen !
Verder nog veel fotografieplezier !
Groetjes
Maurits W

Offline guidomarree

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
    • google
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2020, 19:54:39 »
Bedankt allebei al.

Al vrij snel heb ik nu iets op het oog als beginner. Zeker omdat ik dan ineens alles heb.
Namelijk:
https://link.2dehands.be/m1586938637?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Ziet dit er iets fatsoenlijk uit? En waarop moet ik vooral letten als ik het zou ophalen?

Bedankt

Offline eMWee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2020, 20:40:59 »
Dat ziet er toch  een fraaie hele hap uit  Guido ; over de prijs kan jij alleen  maar beslissen;  wel alles kontroleren of het werkt , of  alles kompleet is  voor  kleinbeeld  en  middenformaat ; een hele hoop kleine spulletjes  , als je die  apart  gaat kopen  is dat een  hele  som !

Als je over de Meopta vergroters   en toebehoren wat wil weten  kan   ik je   met geruste geest doorverwijzen  naar Peter Salden ; die kent Meopta beter dan  zijn eigen broekzak!   x6       x6

En niet vergeten  een  negatief  mee te nemen  om te testen( lens  , scherpte , korrel , licht  e.d. )   x15    x15    x17

Groetjes
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2020, 15:44:44 »
Ik zou sowieso kiezen voor een 6x6 of nog liever 6x7 vergroter , dan ben je zeker klaar als je op het middenformaat wil gaan beginnen . Kleinbeeld gaat prima in een middenformaat vergroter . Met mijn Meopta Magnifax 4A kan ik negatieven tot 6,5 x 9 cm afdrukken als ik dat zou willen . Verder koop het beste vergrotingsobjectief wat je kan vinden . Rodagon , APO Rodagon . Companon . EL Nikkor 1:2.8 50 mm . EL Nikkor 1:5.6 80 mm of 105 mm . Vriendelijke groet Peter .

Offline guidomarree

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
    • google
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2020, 10:46:55 »
Ik ben overstag gegaan en heb de meopta opemus 6a gekocht. Inclusief alle accessoires. Schneider componon s 50mm F2.8, alles op te ontwikkelen en vergroten, buiten de chemicaliën.
Ook nog papier, maar weet niet of het nog bruikbaar is. Vanalle filters,...

Uiteindelijk ook nog een stapel boeken over fotografie meegenomen voor een kleine prijs.

Dus al bij al een heel goede koop.

Een kleine andere vraag. Nu zie ik ook nog ergens een durst m302 staan. Indien ik in de toekomst met kleur zou willen werken. Is dat dan een goede vergroter? Of is kleur toch veel te moeilijk en kan ik daar beter niet aan beginnen?

Of kan je met deze opemus 6a toch ook met kleur werken door filters ofzo?

Offline eMWee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2020, 11:57:23 »
Een  mooie set heb je daar , nu kan  je  aan de slag !!   x6     x6    x6
we gaan zeker uitkijken naar  je resultaten  !

Groetjes
Maurits

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2020, 19:17:31 »
Op de Opemus 6A past de Color 3 van Meopta . Het is een fraai afgewerkte kleurenkop die ook zeer geschikt is voor variabel contrast papier zwart wit . Dus ik zou voor de Color 3 kleurenkop plus Meopta transformator  voor je Opemus 6A kijken een aparte vergroter erbij kopen voor kleur zou ik in eerste instantie niet doen . Het neemt alleen maar plaatst in .... Wel opletten dat in de Color 3 de juiste verwisselbare lichtmengkamer zit . De grootste voor 6,5x9 past niet in de Opemus 6A  , 6x7 en kleiner past wel . Als ik de Color 3 op mijn Opemus 6A zet monteer ik de 6x7 lichtmengkamer , deze geeft de mooiste lichtverdeling voor 6x6 en 4,5x6 . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2020, 19:22:04 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2020, 19:42:49 »
Verder met het oude papier zou ik geen hoge verwachtingen hebben . Het AGFA papier is zeer zeker zwaar gesluierd . het Ilford papier is minder gesluierd maar niet helder wit .

Mijn favoriete papier is Fomabrom Variant 111 bariet , het is een stuk goedkoper dan Ilford maar toch een zeer fraai papiertje . Ilford maakt het beste PE / RC papier . ADOX MCP is ook wel goed maar al het andere PE / RC papier is een heel stuk minder dan bariet . Het is goed genoeg om goedkoop het afdrukken te leren .

Als je direct een opbeurend resultaat uit je doka wil hebben , van kijk die foto is mij prima gelukt , zou ik meteen met een vers papiertje beginnen . Direct een teleurstellende serie grijze dweilen na uren werken in de doka is niet echt motiverend voor een beginner ..... Vriendelijke groet Peter .

Offline guidomarree

• Net binnen.
  • *
    • Bekijk profiel
    • google
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2020, 20:10:42 »
Oké, dan zal ik eens rondkijken voor zo een color 3 met transfo.
Ifv het papier zal ik dan ook nieuwe kopen, maar bij het vergroten wel eens proberen met het oude. Dan weet ik dat verschil ook weer.
Ik kijk er al naar uit om mijn eerste foto te zien verschijnen

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2020, 08:46:15 »
Mocht je met RA-4 kleur willen beginnen bedenk dan dat dit proces volledig temperatuur gestabiliseerd moet zijn dus eigenlijk ontkom je niet aan een Thermaphot doorloop machine of een Nova verwarmde sleuf processor. Afgezien dat ze gebruikt nog best wel duur zijn is hiervan ook niet veel van in omloop.
Om te starten zou ik met z/w beginnen met PE/RC papier en pas later over gaan schakelen naar fiber/bariet.

Het gebruik van oud papier kan ik ook niet aanraden omdat je nooit een echt goed resultaat krijgt na uren in de doka te hebben doorgebracht. Gewoon met goed materiaal in papier en chemie gaan beginnen.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info