Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Schneider Kreuznach Componon v-s Componar  (gelezen 189 keer)

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
Schneider Kreuznach Componon v-s Componar
« Gepost op: 31 augustus 2020, 17:56:10 »
Zondag  nog een namiddag in de  doka  doorgebracht en  het ging  allemaal heel  goed  ( met dank aan die ene Brufen tegen de pijn  aan  pols & rug )
Nu de  gradatiefilters helemaal passend zijn gesneden konden wij niet anders dan vergelijken : wat  we ook al weten :  vergroten  zonder gradatiefilter heeft  volgens velen  geen verschil met  gr.2 .    het tegenovergestelde  is  waar, zonder  filter  krijg je een fletse   grijzige  en zachte afdruk.   Op de manier waarop  mijn  negatieven  worden ontwikkeld  had ik een  fraai resultaat  met  filter  nr 2 ,   en 2,5  en 3  waren al ruim te hard (uiteraard met  Foma papier  PE)

De twee vergroterlenzen  van Schneider ,  de  50mm 4.5 Componar    en de   50mm   2.8 Componon geven ook  goed merkbare verschillen :   de Componar  is een  goed resultaat gevende lens ( zeker  tot 18X 24 )  De  Componon  is wel van een betere klasse  : goed merkbaar scherper  , ook veel pittiger  ; zwart  wordt  zwarter  &  wit  wordt zeker witter.
Van hetzelfde  onderwerp  heb ik met beide lenzen  afdrukken gemaakt  , hopelijk zijn  ze  goed te scannen en dan gaan we ze zeker tonen
Volgende  keer   brengen we weer verslag uit
Vriendelijke groetjes
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Schneider Kreuznach Componon v-s Componar
« Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2020, 18:52:25 »
Ja Maurits , een Componar is een Tessar type 4 lenzen en Companon is een Gauss type met 6 lenzen .

Ik druk af met EL Nikkor lenzen daar heb ik het verschil tussen de 4 lenzen Nikkor en 6 lenzen Nikkor in contrast niet bemerkt . Alle EL Nikkor vergroter objectieven blinken juist uit in het hoge contrast . Vriendelijke groet Peter .

Offline Guusje

• Ben hier al even.
  • **
  • Beware of Darkness
    • Bekijk profiel
Re: Schneider Kreuznach Componon v-s Componar
« Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2020, 22:34:14 »
Welnu : fijn dat je weer lekker de doka in kon. En net als Peter : vroeger werkte ik alleen met El Nikkor. Perfecte lens.