Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Zeiss Ikon universeel zoeker voor mijn Kiev  (gelezen 202 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Zeiss Ikon universeel zoeker voor mijn Kiev
« Gepost op: 5 oktober 2020, 19:55:26 »
Voor mijn Kiev en Voigtlander SC Skopar 21 mm heb ik de Zeiss Ikon universeel zoeker voor de brandpunten 135 , 85 , 50 , 35 en 21 mm gekocht . Ik had al zeer fraaie resultaten met mijn Kiev 4A gekregen dus daar mocht ook een verbeterde zoeker bij met een 21 mm instelling . Bij de Voigtlander SC Skopar 21 mm zat wel een 21 mm zoeker , maar ik snap niet hoe ze het voor elkaar krijgen dat ik voor een scherp zoekerbeeld een plus 3,5 bril moet opzetten . Dat 21 mm zoekertje  werkt dus helemaal niet in de praktijk .

Ik vermoed dat de Zeiss Ikon zoeker een instelbaar oculair heeft , verder is de paralax opheffing heel mooi instelbaar . Ik vind de universeel zoeker het meest praktisch , vooral als je vaker met landschap telelenzen werkt . Dan krijg je een vergroot zoekerbeeld in plaats van een kleiner kader  x6

Vriendelijke groet Peter
« Laatst bewerkt op: 5 oktober 2020, 19:58:28 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Re: Zeiss Ikon universeel zoeker voor mijn Kiev
« Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2020, 19:56:59 »
Hier nog een foto van de Zeiss Ikon universeel zoeker . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Hebt het naar mijn zin.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 6 oktober 2020, 12:30:58 »
Mooi  spulletje heb je daar  ; hoeveel  xtra gewicht levert dat op ?
Is dat   gekoppeld  aan de afstandinstelling v.d. lens ?

Grts
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 6 oktober 2020, 18:58:02 »
Misschien twee ons , verder is niks gekoppeld . Verder is het voordeel dat de zoeker compacter en lager is waardoor het zichtsverschil , paralax , tussen zoeker en opname lens minder is als het oude model wat door de Russen nagebouwd is . Vriendelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2020, 16:45:42 »
Mooi  Peter,   goed meegenomen  dat er  lage paralax  is , zeker bij groothoek- lenzen  / opnames
En als er geen  koppelingen  tussen  zoeker &  camera zijn , dan  kan er ook niks  misgaan  ; 't is  misschien wat omslachtiger  maar  dat went wel !
Veel plezier ermee  enne  .. als je wat hebt  , tonen he !!
Groetjes
Maurits W

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 3 november 2020, 14:06:33 »
Ik heb de Zeiss Ikon universeelzoeker al een tijdje binnen . Toch is niet alles Hosanna helaas . Het zoekerbeeld is een stuk kleiner dan de Kiev universeelzoeker . Maar de paralax opheffing in de Zeiss Ikon zoeker is gemakkelijker instelbaar zonder leesbril . Tja ik kan dus niet alles hebben . Liefst zou ik voor mijn Zeiss en Jupiter lenzen een camera hebben met een zoeker met automatische paralax opheffing . Maar helaas heeft die Voigtlander R2C een afstandmeter met een zeer krappe meetbasis die echt tekort schiet met lichtsterke 50 mm en tele ......

Verder heb ik met mijn Kiev plus Zeiss en Jupiter lenzen een heel fraaie serie negatieven opgeleverd die straks in de winter worden afgedrukt . Vriedelijke groet Peter .

Offline eMWee

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2020, 16:22:43 »
Een beetje  pech  Peter ?   Welke  camera   staat er dan op je verlanglijstje  om dit euvel te omzeilen?
Is er een mogelijkheid om een  vergrotende  loup te plaatsen,   zoals een  hoekzoeket met  1X  & 2X vergrotende maatstaf ?

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2020, 17:16:32 »
Maurits een Leica ?  x4 x12 x13 Nee Maurits ik heb eigenlijk teveel camera's . De Kiev met zijn bewerkelijke  manier van fotograferen lijkt veel op mijn middenformaat camera's en dat bevalt best goed . Vanmiddag heb ik het gouden november licht gefotografeerd met de Kiev .

Verder heb ik ook nog de AGFA Ambi Silette met zeer goede lensjes en die AGFA camera's met drie lenzen 35 , 50 en 90 mm kosten ook eigenlijk geen drol . Van het voorjaar heb ik de Ambi Silette met drie lenzen gekocht voor 93 Euro en dan in nieuwstaat  x6

Nu ben ik bezig met mijn Mamiya C330 , ook weer zoiets heel aparts . De C330 is tegenwoordig erg in waarde gestegen , de C330 S met 80 mm S lens doet nu al rond de 700 Euro  x6 Vriendelijke groet Peter .