Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Zondag 9 november de Fotografica beurs in Nieuwegein .  (gelezen 1123 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Zondag 9 november de Fotografica beurs in Nieuwegein .
« Gepost op: 7 oktober 2014, 14:03:39 »
Wie gaat er naar de Fotografica beurs in Nieuwegein ? Kruitvat heeft sinds vandaag de voordelige NS dagkaarten die ook voor andere Nederlandse railvervoerders geldig zijn . Ze kosten 14 euro en dat krijg ik echt niet met de auto vanuit Weert voor elkaar om voor dit bedrag heen en terug naar Utrecht te rijden . Misschien zien we elkaar daar . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Re: Zondag 9 november de Fotografica beurs in Nieuwegein .
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2014, 10:15:30 »
Zo volgende week zondag is het weer zover in Nieuwegein , wie gaat er ook heen ?                                           

Ik ga er kijken voor wat B&W filters voor mijn Mamiya's  en een 150 en 70 mm voor mijn M 645 en een 1:8/250 mm voor mijn Mamiya Press . Dit laatste objectief kom je zelden tegen voor de Mamiya Press , het is een licht en compact landschap objectief van zeer goede kwaliteit dat niet gekoppeld is aan de afstandmeter . Niet erg voor de Press want deze heeft ook matglas achterwanden desnoods met reflexzoeker opzetstuk . Nou misschien zien we elkaar wel op de beurs . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2014, 19:22:47 »
Ik ben net terug van de beurs in Nieuwegein , er schijnen nog 1000 bezoekers gekomen te zijn . Doka spullen waren bijna niet te vinden wel natuurlijk veel Leica en andere meetzoeker maar daar onder was ook veel dure beschadigde "rommel" in de vorm van doffe en bekraste lenzen enz . Van Mamiya was wat ik nog zocht niets te vinden . Dus ik ben braaf gebleven en alleen filters gekocht voor mijn C 330 . M 645 en RB 67 . Voor de RB 67 heb ik een 77 mm Mamiya Geel en Oranje filter gekocht . Allemaal uit de 5 euro doos . Ook voor 5 euro een fraaie Gossen Polysix Electronic , heel fijne betrouwbare lichtmeter met een briljantzoeker en drie instelbare meethoeken . Het fijne is dat de meter werkt op AA batterijen en die kun je overal kopen ook ergens in Verwegnistan . Ja ik heb lang getwijfeld over een Agfa meetzoeker camera met drie lenzen , 35 , 50 en 90 mm . Echt kraakheldere zoeker , maar toch niet gedaan want ik doe al zo erg weinig met die kleine Pentax . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2014, 23:11:40 »
Als je toch een goede meetzoeker wilt hebben dan neem je toch een FED-2 of FED-3 of een Zorki-6 met een Jupiter-12, Jupiter-8 en Jupiter-9; resp. 35mm, 50mm en 85mm. Mooie Zeiss Biogon en Zeiss Sonnar ontwerpen.
Gezien de crisis in Oekraïne kosten dit soort camera's daar op dit moment ook een crisis prijs. Ik zoek nog voor een redelijke prijs een zwarte J-9.

Verder daar nog bezig met wat speciale chemie zoals pyrocat-HD, PC-TEA, Diafine, goedkope poeder (snel) fixeer alkalisch en zuur, fixeertester, benzotriazole, farmer verzwakker, papier ontwikkelaar poeder zoals Dektol, Lith chemie. Er wordt daar nog veel zelf dingen samengesteld en op dit moment bezig met een bedrijfje in Odessa. Probleem wordt natuurlijk het transport en invoerrechten enz.
Krijg je een mooie Russische gebruiksaanwijzing erbij met verpakking!

Ik zal er dan een NL vertaling bij doen. 2x 1ltr. zou Eur. 10 moeten gaan kosten. 1/3 van de laatste Diafine orginele prijs. Over verwegnistan gesproken ..... Trouwens in een FED-2 -3 of Zorki-6 zitten helemaal geen batterijen.

Om een beetje in de stemming te blijven nog een foto gemaakt met m'n Zorki met J-8:

Inderdaad een Russische T-34 tank, er zijn daar nog genoeg van.

Op Tsjechische FP200 film ontwikkelt in Fomadon Excel W37 een Xtol cloon. De J-8 op volle lensopening F/2,0.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2014, 09:57:35 »
Ja op de beurs waren er genoeg Zorki 3 en 4 met een tenminste kraakheldere zoeker met heel belangrijk een dioptrie instelling . Want met een bril door een zoeker kijken is niet echt prettig . Ik heb ook door een Contax en Kiev zoeker proberen te kijken maar ik zag alleen maar donkergrijs dus niet te vergelijken met mijn Godzilla Leica's de Mamiya Press Super 23 en Universal . Godzilla is een Japans monster en monsterlijk groot en zwaar is de Mamiya Press zeker wel . De Texas Leica is een kleine jongen hierbij vergeleken . De Agfa Ambi Silette heeft een zeer fraaie zoeker met een automatische paralax opheffing en een grote centraalsluiter in de camera vatting en objectieven met een messing helicoid . Hij word dan wel eens de poor man's Leica genoemd vanwege de prachtige mechanische afwerking . Ik heb er ook een M39 meetzoeker Jupiter 1:2/85 mm gezien , maar die had een spekvet diafragma en de achterlens had ook ongezonde spikkels . Maar weest gerust van Mamiya heb ik ook "rommel" gevonden dus ook daar niet altijd Hosanna ...... Waarom die Agfa niet gekocht ? Gewoon met de Pentax , en die heeft echt wel fraaie heel compacte objectieven en camera's , heb ik maar één filmpje belicht dit jaar ....... Ik ben een echt rolfilm mannetje . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 10 november 2014, 11:16:34 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2014, 10:57:54 »
Ik heb de nieuwe aanwinst de Gossen Polysix Electronic ook gecontroleerd en vergeleken met mijn type 2 Polysix . Maar de oudere Polysix geeft constant een halve stop te ruim aan ten opzichte van type 2 . Een afwijking waarop je kan rekenen is niet zo erg daar kun je rekening mee houden . Toch weer een mooie reserve lichtmeter . Het zijn sterke dingen die Polysix meters , die gebruik ik al heel lang . Zo'n dertig jaar geleden is zo'n eentje in een snelstromende beek gevallen , ik er achterna gerend en de verzopen Polysix uit de beek gevist . Afgeschreven dacht ik , dus thuis opengemaakt en met de föhn droog geblazen . Hierna heeft de Polysix jarenlang betrouwbaar zijn licht gemeten ......... strek spul hé . Vriendelijke groet Peter .