Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Wie heeft een polarisatie filter wel eens gecombineerd met een zw filter ?  (gelezen 281 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ik heb wel eens vaker gemerkt dat bijvoorbeeld een oranje filter nauwelijks invloed heeft in de toonscheiding van de wolken met hemelsblauw . Anders gezegd hemelsblauw blijft een lichte grijstoon waartegen de wolken maar licht afsteken . Vroeger had ik Amerikaanse Western films in zwart wit gezien met scenes in maanlicht effect , een donkere hemel met lichte wolken . Die scenes werden gewoon overdag opgenomen met een polarisatie filter en rood filter ...... Dat zelfde pas ik nu ook toe met een geel , oranje of rood filter . Ik gebruik natuurlijk wel B&W of Mamiya filters , die hele goedkope Chinese E-bay filters kunnen soms wat minder van optische kwaliteit zijn . Natuurlijk vreet zo'n combinatie veel licht . Een rood filter en pola filter is goed voor 4,5 tot 5,5 stops verlenging in diafragma stops , anders gezegd van 100 iso hou je 4 tot 3 iso over ..........Het verschil van 4,5 tot 5,5 stops heeft te maken met de rood gevoeligheid van de film , de Rollei R 80 S is gevoelig voor infrarood en een Fuji Acros heeft een beperkte rood gevoeligheid . Een middengeel filter en pola filter is veel gunstiger dat scheelt 3 stops dus van 100 iso hou je 12 iso  over . Het effect is in de praktijk bijzonder fraai ik heb wolken lucht opnamen gemaakt die met alleen rood of oranje nooit zo goed waren gelukt . Natuurlijk kan je het effect van het pola filter instellen naar smaak , van geen verandering van het hemelsblauw tot aan zwart toe als je een rood filter gebruikt . Je bent wel gebonden aan een stevig statief , maar bij een zon beschenen wolken lucht is er toch een flinke bak licht en dan valt 3 tot 4 iso overhouden van 100 iso nog net mee . Ik ben niet zo op 400 iso films want ze hebben meestal niet de volle toonschaal als van een top 100 iso zwart wit film en dan ook de korrel . Nou wellicht kun je deze tip van mij ook eens uitproberen het effect zal je verrassen . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2014, 10:49:44 door rolfilmrb67 »

willemse

• Gast
Re: Wie heeft een polarisatie filter wel eens gecombineerd met een zw filter ?
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2014, 10:51:45 »
Peter,
Ik ga toch maar eens aan het werk met filters, ik heb er nog nooit aandacht aan besteed.
Ik zie vaak beelden met een dramatisch effect wat mij heel erg aanspreekt, helaas ik heb niets van dat, dus ik ge de filters opzoeken.
Wim :)

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2014, 12:08:14 »
De combinatie van Pola met Geel-filter gebruik ik soms ook. Ik werk met Heliopan en voor de Russische RF camera's een prettig geprijsde Japans merk voor de 40,5mm maat. Daarnaast nog wat Cokin P filters met een goede opbergsysteem tegen krassen.

Voor de Leica heb ik een speciale Heliopan houder om de stand van het Polarisatie filter via de view finder te kunnen beoordelen.

"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2014, 12:37:54 »
Mamiya heeft voor de 7 een constructie gemaakt waarbij het hele polarisatie filter voor de zoeker en belichtingsmeter gedraaid kan worden . Het werk dan ook met een overmaat filter . Als je filters gaat stapelen op groothoek lenzen  met een beeldhoek van meer dan 63 graden , in 4,5x6 55 mm en kb 35 mm , kun je het beste met een verloopring een grotere maat filters monteren . Op de 4,5x6 55 mm met filtermaat 58 mm komt een filtersetje van 67 mm . Dan heb ik geen afscherming in de uiterste hoeken , met de 45 mm met 67 mm filtermaat krijg ik met de filter combinatie pola/kleur wel in de uiterste hoekjes een afscherming op het negatief . Dus op deze lens zou ik mijn 77 mm RB 67 filters met een verloopring 67-77 mm moeten  gaan combineren . Voor die enkele keer zou ik dat extra sjouwwerk kunnen doen . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2014, 14:36:25 »
Leica heeft exact het zelfde systeem met een Heliopan of B&W pola filter. Alleen is de prijs hiervan absurd hoog. De adapter van Heliopan kost een paar tientjes en een groot circulair pola filter (Heliopan) had ik al liggen van de Canon reflex camera.

Fotomaan

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2014, 00:30:18 »
Als je filters gaat stapelen op groothoek lenzen  met een beeldhoek van meer dan 63 graden , in 4,5x6 55 mm en kb 35 mm , kun je het beste met een verloopring een grotere maat filters monteren . Op de 4,5x6 55 mm met filtermaat 58 mm komt een filtersetje van 67 mm . Dan heb ik geen afscherming in de uiterste hoeken , met de 45 mm met 67 mm filtermaat krijg ik met de filter combinatie pola/kleur wel in de uiterste hoekjes een afscherming op het negatief . Dus op deze lens zou ik mijn 77 mm RB 67 filters met een verloopring 67-77 mm moeten  gaan combineren . Voor die enkele keer zou ik dat extra sjouwwerk kunnen doen . Vriendelijke groet Peter .

Dat is inderdaad best handig. Ik heb allemaal filters met dezelfde grote maat en een paar verloop ringen zodat ik ze op alle kamera's kan gebruiken. De filters zijn bijna altijd groter dan de officiële filtermaat van het objectief.
Een verloop ring mag best goedkoop zijn dus het scheelt best een beetje in de centjes.
En je hebt maar een of twee zonnekappen nodig.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2014, 00:32:02 door Fotomaan »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2014, 21:41:01 »
Vandaag een witte molen met rood wit blauwe wieken tegen een blauwe lucht met witte wolken gefotografeerd met een middengeel en polarisatie filter op de 45 mm . Drie stops verlengen klaar . De B&W filters hebben gestapeld geen negatieve invloed op de optische kwaliteit van de 45 mm groothoek . De Fomapan 100 negatieven zien er veel belovend uit met een fraaie toonschaal , alleen bleef er van de 100 iso er maar 12 iso over . Gelukkig was er vandaag een flinke bak zomerlicht en kwam nog met 1/30 1:8/11 redelijk goed weg . Als je wil gaan filteren dan moet je minimaal met een 100 iso film werken , met een 25 iso film kun je het schudden met in dit geval 3 iso overhouden ........ Vriendelijk groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2014, 17:46:45 »
FP 200 E.I. 160 in Xtol/Fomadon Excel W27. Aparte film met filters.
De FP 200 heeft wel een veel zachtere emuslie dan de FP 100 en/of FP 400. Sneller krassen en bij film stress, streepjes van de breukdeeltjes in de emulsie. Voor Foma is het een high tech film om te produceren. Mooie film maar gevoelig. Bij een te strak afgestelde rolfilm cassette heb je  bovengenoemd probleem. Vooral bij Hasselblad gebruikers en oud type rolfilm achterwand snel een probleem.

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2014, 19:36:35 »
Het probleem wat je beschrijft met de Fomapan 200 heeft vooral te maken met de doorsnede van de rollen waarom heen de film gebogen word in het magazijn . Hoe dunner de rollen in het magazijn deste groter het probleem . Zuinige fotografen kunnen ook wel eens merken dat eerst volgende opname van een half belichte film het negatief aan de opspoel zijde onscherp zijn over een breedte van zeg 15 mm . Als je een film lang in het magazijn op één punt laat staan dan neem de film de tegengestelde buiging van de rollen in het magazijn aan . Deze golving kan de aandrukplaat niet vlak drukken dus krijg je aan één rand onscherpte . Het is gewoon een nuk waarmee ik heb leren leven , vaak maak ik gewoon een staande opname dan is het stukje film nog bruikbaar . Dit is de reden dat de M 645 maar 15 opnamen in plaats van 16 op een rol maakt . Nu zijn de spaties tussen de negatieven behoorlijk ruim met bijna een centimeter , maar de tegengestelde buiging van de film valt nu wel altijd in de spatie dus nooit het probleem met de eerstvolgende opname na een lange pauze van enkele dagen . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 11 juni 2017, 11:06:01 »
Gisteren heb ik met mijn Mamiya C330 TLR het prachtige Maas panorama van Neer in Midden Limburg met polarisatie filter plus rood filter vastgelegd . Ik kreeg een prachtig infrarood effect van de wolkenlucht in de zoeker te zien . Met een TLR is het meer werk , eerst de filter combo voor de zoekerlens en dan het polarisatie filter instellen en moet de combo voor de opnamelens met de indicator op de instelring van het polarisatie filter op de zelfde plaats instellen . Op mijn polarisatie filters instelring is een punt  of driehoekje aangebracht . Met zo'n TLR behoud je wel een helder zoekerbeeld om scherp te stellen .

Afhankelijk van de blauwgevoeligheid van de film wordt dit effect sterker of minder . Bij Fuji Acros kreeg ik met een sterk rood filter met 5 stops verlengen fraai doortekende negatieven van mijn RB 67 . Het is dus de moeite waard om dit van de zomer vanaf statief te proberen . Met een stevig geel en oranje filter plus polarisatie filter krijg je zeer mooi doortekende panchromatische wolkenluchten . Dus probeer het maar eens uit deze zomer . Vriendelijke groet Peter .

Offline elvinhaak

• Ben hier al even.
  • **
  • Lekker Analoog badderen!!
    • Bekijk profiel
    • elvinshoot
« Reactie #10 Gepost op: 11 juni 2017, 21:15:51 »
Op de SLR wel gebruikt, is ookniet zo moeilijk. Ook nog meer combinaties met de cokin-filters mogelijk.
Tegenwoordig op de SLR standaard een pola-filter en de gekleurde filters heb ik al lang daarop niet meer gebruikt.
Op de TLR wel de gekleurde (ZW-) filters maar daarvoor heb ik geen pola-filter (op de Flexaret). Begrijp dat met de markeringen wel...nooit aan gedacht maar is het proberen waard (en nu nog een pola-filter tegenkomen voor op de Flexaret IV... wel eens gezocht maar niet gevonden).
Ook wel per-ongeluk een mooi blauwfilter op een kleurenfilm gebruikt ... ;-)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2017, 09:29:05 »
Met die goedkope polarisatie filters van tegenwoordig moet je wel uitkijken . Soms heb je de pech dat het polarisatie filter een focus verschuiving veroorzaakt . Het filter werkt dan als een voorzetlens ..... Bij mijn dure merk filters Mamiya , B&W en Kenko heb ik daar geen last van , deze kan je ook voor weinig kopen op fotografica beurzen . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2017, 09:19:56 »
Gisteren heb ik de Fuji Acros films opgenomen met het polarisatie filter plus rood of geel filter ontwikkeld . Van problemen van verminderde rood gevoeligheid was niks te zien , ook met rood filter krijg ik met Acros fraaie negatieven . Ik denk dat de ontwikkelaar Rodinal 1+50 gedurende 12 minuten een zeer positieve bijdrage levert . Met snelle ontwikkelaars is de doortekening van de schaduwen altijd naadje pet .

Als verlenging heb ik gekozen 1,5 stop voor polarisatie filter plus 3 stops voor rood filter , dus samen 4,5 stops . Voor het RB 67 rood filter kies ik 3,5 stops omdat het filter donkerder is .

Verder sta je toch te kijken van de resultaten van die 50 tot 40 jaar oude Mamiya C 330 oldtimer lenzen . Prachtig egaal scherp en een zeer fraai en gelijkmatig Bokeh . Wel is een zonnekap verplicht want de coating is maar enkellaags  . Dan is de multicoating van mijn RB 67 KL perfect maar hierdoor de beeldvoordracht briljant scherp . Bij de C 330 is die fluweel scherp . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2017, 09:29:05 door rolfilmrb67 »