Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Polaroid 600SE  (gelezen 626 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Polaroid 600SE
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2016, 12:13:26 »
Mijn Magnifax vergroters kunnen tot het formaat 6,5x9 cm aan dus zelfs bijna een Polaroid negatief . Vroeger heb ik 20x40 cm panorama afdrukken gemaakt van mijn 6x9 Press negatieven op Acros film toen die nog rond de 3,80 euro koste .... Een prachtig gesloten beeld met fraaie toonschaal van dat 6x9 negatief . Alleen krijg je veel papier afval voor proefstroken van 2 staat tot 3 negatieven , dan is 6x7 ideaal voor 20x25 , 24x30 en 40x50 .

Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2016, 15:08:25 »
Hoi Peter,

Ik heb geprobeerd je een PM te sturen over jouw 600SE, maar ik weet niet of het bericht ook daadwerkelijk verstuurd is (ik zat te pielen op mn eifoon)
Ik heb in ieder geval geen kopie gehad.
Als je niets ontvangen hebt, stuur ik hem wel opnieuw.
Ik hoor het wel.....

Groet, Johan

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2016, 17:38:53 »
Hallo Johan , de verleidelijke  x4 aanbiedingen voor de Polaroid 600 SE zijn onderweg . Ik hoor het wel , vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2016, 21:48:45 »
Johan ik heb op je Flickr kanaal gezien dat je de Instax achterwand ook al hebt voor je Polaroid 600 SE . Heb je er al resultaten van gehad ? Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #19 Gepost op: 3 juni 2016, 23:09:04 »
Hoi Peter,

De ombouw van de Belair achterwand is nog niet klaar. Ik wacht op een polaroid bevestigingsplaat die uit Italiƫ moet komen.
Dan moet ik met de Dremel en de kunststoflijm aan de slag...
Wordt vervolgd!
Ik heb wel een Mamiya 6x7 achterwand binnen gekregen. Daar heb ik nog een vraagje over, omdat er een subtiel verschil is met de 6x9 achterwand.
Moet er ff een fotootje van maken. Doe ik binnenkort wel....

Groet, Johan

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 4 juni 2016, 10:15:07 »
Oei met een Dremel aan de gang in de 600 SE body ? Heb je ook aan het slijpstof gedacht dat in alle hoeken en gaten van de camera dringt ? Ik zou zeker inwendig boven , de meetzoeker overbrenging afschermen met schildersplakband  en de rest van de body wat niet bewerk gaat worden ook . Verder rustig aan zagen met de Dremel , als je te veel trilling veroorzaakt kan de meetzoeker ontregeld raken . Als het kan met de hand zagen .

Met een goede kolom boormachine kan je ook met een rijtje gaatjes boren langs het lichtschot dit zonder veel fijn slijpstof verwijderen . Dit geeft ook veel minder trilling op de meetzoeker . Nou succes ermee . Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #21 Gepost op: 4 juni 2016, 11:23:23 »
De body ga ik niet te lijf met de Dremel, alleen het Belair achterwandje! Dat is gemaakt van Polystyreen, dus daar vliegt de Dremel door heen.....

Offline JoRoBo

• Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #22 Gepost op: 4 juni 2016, 12:20:28 »
Hoi Peter,

Ik heb wel een Mamiya 6x7 achterwand binnen gekregen. Daar heb ik nog een vraagje over, omdat er een subtiel verschil is met de 6x9 achterwand.
Moet er ff een fotootje van maken. Doe ik binnenkort wel....

Peter, onze Mamiya-deskundige bij uitstek  x7, zal hier ongetwijfeld meer van weten:

In onderstaande foto zie je dat de 6x7 achterwand een extra geleiderolletje heeft. Is dit een modificatie?
Niet alle 6x7 achterwanden hebben overigens deze extra rol.
De drie klinknagels zitten er bij de 6x9 achterwand ook wel, maar niet de geleiderol....

Mvg, Johan

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 4 juni 2016, 15:00:01 »
Johan dat zit in mijn 6x7 Press magazijn ook zo . Ik denk dat dit dient om de rolfilm beter vlak te houden  in het filmvenster . Of om de film beter contact te laten maken met de dikke rol voor de filmspoel zodat de spatie tussen de 6x7 negatieven gelijkmatig blijft .

Je ziet op de foto's dat de film in het filmverloop ineens een scherpe knik omhoog maakt . De magazijnen zijn ontworpen toen alle rolfilms dun en soepel waren en die konden die scherpe knik omhoog prima aan . En de Press magazijnen zijn beroemd om hun uitstekende vlakligging van soepele films . Films op polyester basis komen onder grote spanning te staan in het Press magazijn  en bollen omhoog in het filmvenster door die scherpe knik in het filmverloop . De tweeoog Rolleiflex en nabouwsels hebben het zelfde probleem met hun scherpe knik in hun filmverloop . Dus die mooie voordelige Fomapan gaat niet goed in de Press magazijn bespaar je de frustratie , Tmax is minder stug maar die heb nooit met de Press geprobeerd . Prima gaat Fuji Acros , Ilford en Rollei RPX 100/400 . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2016, 10:55:03 »
Belangrijk is om te weten dat beide cassettes een dubbelslag filmtransport hebben en dat je de tweede slag met de losse duim moet doen . Dat wil zeggen niet fors de hendel overhalen . Voor ieder filmtransport moet je met het kleine schuifje onder de hendel het transport vrijgeven . Verder hebben de cassettes geen enkele beveiliging , je moet dus met de camera zeer geconcentreerd werken anders maak je allerlei fouten als "fotograferen" op de schuif van de cassette als je die vergeet uit te trekken . Ook "leuk" als je van objectief wisselt en de schuif zit niet voor de film en je hebt net een prachtige opname gemaakt maar nog niet getransporteerd @&*&%$$& !!! Ja gniffel maar dit is mij allemaal gebeurd met de Mamiya Press .

Maar als je helemaal goed ingewerkt bent met deze camera krijg je heel fraaie afdrukken met een fluwelen scherpte omdat de objectieven van het  Tessar , Planar , Biogon en Anglugon recept zijn . De objectieven van de M 645 en de recente KL serie voor de RB 67 en RZ 67 en dan die voor de Mamiya 6 en 7 meetzoeker zijn veel briljanter in het scherpstelpunt . Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #25 Gepost op: 5 juni 2016, 13:46:58 »
Je moet bij een meetzoeker ook niet vergeten om de lensdop van het objectief te halen.... x4
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2016, 16:50:49 door JoRoBo »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 5 juni 2016, 21:55:28 »
Raad eens waarom lensdoppen voor meetzoeker objectieven zo moeilijk te vinden zijn ......  x4 . Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 16 juni 2016, 20:20:50 »
Zo, de operatie is geslaagd.... x4

Na het nodige frees-, zaag-, slijp-, schuur-, meet-, kit- en plakwerk is de Belair Instax Wide achterwand voor de 600SE klaar!

Onderstaande foto is gemaakt met deze achterwand op Fuji Instax Wide (iso 800, 1/125 sec, f/11)

Ter vergelijking ook een foto op Fuji FP-100C (iso 100, 1/60, f/5.6)

Ik ben tevreden. Geen lichtlekkage en de scherpte is prima.
Fuji Instax Mini en Instax Wide schijnen met name in Japan een 'hit' te zijn, dus de firma Fuji zal Instax Wide wel niet uit het programma halen, hetgeen ze helaas met FP-100C wel hebben gedaan..... x16
Daarbij is de Instax Wide ook nog eens de helft goedkoper dan FP-100C en de isowaarde is 800! Nu maar hopen dat het slingertje niet afbreekt.....
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2016, 08:03:41 door JoRoBo »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 17 juni 2016, 00:02:19 »
Mooi dat het je gelukt is Johan . De 127 mm wordt bij 1:11 zeer fraai scherp , je moet maar deze lens op 6x9 met Fuji Acros eens proberen . Voor 6x9 kan je het kader van de 600 SE goed gebruiken  alleen word de uitsnede net als bij de Instax iets smaller . Vriendelijke groet Peter .