Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Al mijn Thaise vakantie series van voor 2012 opnieuw op bariet afdrukken .  (gelezen 150 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Ja het is een werk het opnieuw afdrukken van onze vakanties in Thailand op Fomabrom Variant 111 . De afdrukken op FB en RC Kentmere en RC Foma zijn dermate teleurstellend dat ik heb besloten dit toch opnieuw te doen op bariet . Vandaag is het jaar 2002 voltooid , het is prachtig geworden . Wel op een iets kleiner netto formaat , wat aardig scheelt in de kosten en mooier past in het album . Wat opvalt dat AGFA APX 100 perfect past bij Fomabrom Variant 111 . De APX 100 zit dan ook veel dichter bij Acros dan Fomapan 100 . Maar in 2005 was het einde verhaal APX 100 en toen kwam er de Acros .

Je drukt weer je oude herinneringen af als je films van 15 jaar geleden afdrukt . Ons oude huis in Thailand was een echt avontuur waarvan het dak niet lekte tijdens een tropische hoosbui .... Ik zal jullie wel eens de resultaten laten zien . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2017, 20:18:12 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
Re: Al mijn Thaise vakantie series van voor 2012 opnieuw op bariet afdrukken .
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2017, 21:44:38 »
Het schiet al lekker op . Ik maak tot 15 bariet afdrukken per sessie , meer plaats heb ik toch niet op de glasplaten . Het papier Fomabrom Variant 111 is prachtig , ik maak nu de mooiste afdrukken van "afgeschreven" negatieven die op RC beroerd doortekende hoge lichten lieten zien . Maar ik vergroot nu ook met een ander type verlichting , vroeger condensor nu Opemus Color 3 kleurenkop . Ik kan hiermee de gradatie zeer fijn instellen met M instelling . Met D instelling regel ik de verlichting zo dat ik bij alle gradaties ongeveer de zelfde belichtingstijd krijg .

Ik zou alle afdrukken vanaf 1995 opnieuw op bariet kunnen afdrukken , maar dat wordt een jaartje of wat alle doordeweekse dagen het donkere hok in .... Trouwens de AGFA MCP 312 afdrukken tot 2005 zijn mooi genoeg . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2017, 21:51:55 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2017, 21:59:08 »
Mijn project is vandaag gestrand op de negatieven uit het jaar 2011 . Deze Fuji Acros films zijn ontwikkeld in AM 74 , dit is een ongelukkige combinatie . De schaduw doortekening is bij 1+15 erg mager en de hoge lichten zijn afgevlakt en nauwelijks zwaarder gedekt dan de midden tonen . Je krijgt dus veel grijs met zwart . Met de verdunning 1+9 krijg je van AM 74 knalharde negatieven op je Acros .

De serie van 2012 is ook Acros maar dan ontwikkeld in Atomal 49 , hier is het euvel dat de hoge lichten zwaar genivelleerd zijn tegen de midden tonen aan . Met Color 3 moet ik voor heldere hoge lichten veel te hard filteren zodat er van de betere schaduw doortekening niks overblijft . Van de week gaan die nog eens in de Magnifax 2A met zeer ruim bemeten condensors , de gradatie van de verlichting kan dan veel lager blijven omdat het contrast van de condensors komt en minder dan de gradatie van het licht . Atomal 49 is ook een typische ontwikkelaar voor condensor vergroters .

Na 2012 is het weer helemaal goedgekomen . De AGFA APX 100 en Acros ontwikkeld door de HEMA tot 2008 zijn ook gemakkelijk af te drukken . Nu is Rodinal 1+50 het magische spul voor Acros en ook T-max 100 als je maar 15 minuten ontwikkeld , zie mijn resultaten op dit forum .De toonschaal wordt in Rodinal 1+50 heel gelijkmatig van diepzwart tot doortekend wit en spits licht . Nu is het één proefstrook en afdrukken maar . De doelmatigheid van een film en ontwikkelaar combo kan je beoordelen naar het aantal proefstroken die je nodig hebt . Als daar veel van nodig hebt dan deugd die combinatie niet . Bij mij komt er niks meer anders dan Acros of T-max in mijn camera's en Rodinal in de doka . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2017, 22:06:26 door rolfilmrb67 »

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2017, 21:42:55 »
Mijn favoriete combo in de wat laaggevoelige films WAS Efke-Fotokemika 25 en FX-1 van Geoffrey Crawley. Maar na 2012 was dat ook afgelopen omdat de fabriek in Kroatië er helemaal mee gestopt is.
Momenteel is het Acros 100 E.I. 80 en R09/Rodinal waar ik ook de KB reportage in 2013 van de bruiloft van mijn dochter in Oekraïne mee heb gedaan.
Afgedrukt op Fomabrom Variant 111 en de Fuji Pro 400H (E.I. 320) in de Digibase C-41 op Fuji Crystal Archive RA-4.
Verder vind ik de Kodak 5222 Double-X een mooie film, maar ik werk vaak met mijn FSU meetzoekers en mijn Leica M7.  Voor Eur. 1,30 p.m. een geweldige film.
Ook de Fomapan 200 is fijn om mee te werken en die is er ook in 120 rolfilm.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2017, 20:20:08 »
Mooi  x6 , de serie van 2012 Acros ontwikkeld in Atomal 49 gaan goed in de Magnifax 2A . Met het harde condensor licht kom ik uit op filter gradatie 2 tot 2,5 . Met Color 3 kleurenkop moet het licht erg hard van gradatie worden om het lage contrast van de verlichting en negatief te overwinnen . Maar het papier ziet toch licht van gradatie 4 plus bij een zachte verlichting ...... Ik heb dus een haat liefde verhouding met die Color 3 kleurenkop . maar met de Acros of T-max 100 in de Rodinal 1+50 gaat het erg goed .

De condersor van de Magnifax 4A bevalt niet . Is ook vrij klein rechthoekig . Die van de Magnifax 2A is zo groot als een patrijspoort en geeft een fraai licht , ook als ik 6x9 afdrukte . Nu staan de Magnifaxen gebroederlijk naast elkaar . Ik heb gelukkig niet veel werk meer aan het Thailand project . Voor de rest laat ik het maar zijn en richt ik mij op toekomstig werk . Ik heb trouwens al twee maanden  niet meer gefotografeerd , ik wacht het prille voorjaar maar af . Vriendelijke groet Peter .