Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Zo ik ben mooi aangestoken met Zorki 6 virus .  (gelezen 853 keer)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
  • Niet meer weg te slaan.
  • Zonder rolfilm in de Mamiya geen lol .
    • Bekijk profiel
  • Fotograaf van de maand : Juli 2014, Oktober 2014, Juli 2016, Oktober 2016
Re: Zo ik ben mooi aangestoken met Zorki 6 virus .
« Reactie #15 Gepost op: 9 april 2017, 09:44:41 »
Ik heb de bieding op de Leitz Hektor met zoeker gewonnen , nou maar hopen dat het Zorki virus niet muteert tot het Leica virus  x4 want dan ben ik mooi in de aap gelogeerd  x3 . Ik ga nu eens kijken of ik een Elmar 9 cm voor een Jupiter 9 prijs kan vinden . De groothoek wordt waarschijnlijk toch een Jupiter 12 , wel een nette van voor 1970.

Ik heb op Flickr gezien dat sommigen een Summicron op hun Zorki monteren . Ik denk dat ze bij Leica een hartverzakking krijgen van alleen al het idee . Maar ja een beetje provoceren is wel leuk .....

Milo is dit weekeinde aan mijn Zorki 6 begonnen , het zal wel goed komen . Vriendelijke groet Peter .

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #16 Gepost op: 9 april 2017, 14:07:11 »
Er is natuurlijk genoeg te koop. Alleen moet de prijs een beetje in overeenstemming zijn en dat kan ik van E-Bay niet echt vinden.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2017, 18:50:16 »
Och een LTM Elmar 9 cm of Hektor 13,5 cm in heel nette staat is vaak beneden de 100 Euro te koop . Een LTM Jupiter 9 kost  vaak veel meer dan 100 Euro  en heeft vaak problemen met de aluminium helicoid en als die onoordeelkundig is gerepareerd krijg je hem heel moeilijk weer in orde . Een Jupiter 9 voor een reflexcamera geeft minder problemen  als je een schroefgang mist met het in elkaar zetten van de helicoid , je stelt toch scherp op het matglas . Maar een meetzoekerlens geeft dan meteen problemen met de scherpstelling .

Voor de Leitz Hektor heb ik met Leitz zoeker 120 Euro betaald , als je weet wat een losse Leitz 135 mm zoeker doet is het niet te veel . Ik zal niet snel een Leitz 35 mm groothoek kopen , voor een simpele Elmar 35 mm vaak zonder coating komt 350 Euro heel rap in zicht .... Ik denk dat een Industar 50 mm of Jupiter 12 heel goed naast die oude Leica lenzen kunnen staan als je alleen kijkt naar de optiek . Mechanisch is anders , maar deze lichte aluminium lensjes worden nauwelijks belast .

Oude Kiev objectieven zitten mechanisch een stuk beter in elkaar dan FSU LTM  . FSU camera's en lenzen van voor 1970/75 zitten vaak beter in elkaar dan spul van 1985 . Mijn Zorki 6 is van 1962 en dat zie je direct aan de degelijke afwerking van dikke plaat en spuitgietwerk . Dan is alles gegrafeert in plaats van opdruk . Zet er maar eens een Fed van 1985 naast .

Ik hoop dat ik binnenkort mijn Zorki met de Leica tele's kan uitproberen . Maar toch blijft de Mamiya nummer 1 voor mij . Vandaag met de RB 67 de kersenbloesem in Thorn gefotografeerd en dan die draaibare achterwand geweldig hoe snel je vanaf statief kan fotograferen . Vriendelijke groet Peter

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2017, 11:48:45 »
Milo heeft mijn Zorki weer in elkaar zitten . Zag er van buiten erg mooi uit maar inwendig was de sluiter een zooitje . Een baviaan had een goedbedoelde poging gedaan om de sluiter te repareren en toen gelukkig opgegeven ....

Maar er is nog altijd de wet van ten behoud van ellende  x3 , de Hektor 13,5 cm past wel maar de tong die moet koppelen aan de kam in de Zorki  stopt iets voor de kam . De ingang van de schroefdraad zit dus niet op de juiste plaats . Omdat alle FSU LTM objectieven een aftast ring hebben voor de aftast kam in de Zorki of Fed zijn afwijkingen van een paar slokken wodka geen enkel probleem , maar voor iedere LTM lens met een tong of nog erger een curve wel . Als de tong niet aan beide zijden is afgeschuind , Canon Senenar , blijft de kam van de Zorki of Fed achter de tong haken . Een LTM lens met achter een curve , denk er niet eens aan om die op de Zorki of Fed te schroeven .

Nou moet je als eigenaar van een FSU camera denken als een Rus  x4 , dus heb ik Milo voorgesteld om vier nieuwe gaatjes in de Zorki LTM vatting te boren zodat de tong van Hektor precies op de kam van Zorki komt als de vatting iets verdraaid gemonteerd wordt . In de lege schroefgaten kun je voor de mooi schoefkopjes solderen .... Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 10 april 2017, 11:55:21 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2017, 19:11:48 »
Vandaag heb ik op E-bay voor mijn Zorki 6 een gaaf op de foto uitziende Elmar 9 cm chroom uit Zwitserland gekocht voor 75 Euro ...... Dus is er voor de Zorki 6 een leuk setje Leica telelenzen onderweg . Ja de Elmar is maar 1:4 tegen de Jupiter 9 1:2 , maar de Elmar heeft zijn bouwkwaliteit mee en past zonder aanpassingen op een Leica , Canon of Voigtländer . Milo gaat mijn Zorki 6 aanpassen voor Leitz telelenzen . De Industar en later eventueel Jupiter 12 en Orion 15 hebben toch genoeg dieptescherpte om het instelverschil op dichtbij op te vangen .

De LTM Leitz telelenzen zijn een uitstekend en voordelig alternatief voor FSU LTM telelenzen . Canon LTM en Nikon LTM telelenzen zijn heel raar veel duurder dan Leitz LTM . Vast en zeker omdat er in Leica LTM veel meer aanbieders zijn .

Jammer dat LTM Leica lenzen korter dan 90 mm meteen veel duurder zijn tot absurd aan toe . De ongecoate Elmar 3,5 cm van de zelfde Zwitserse verkoper heeft 300 Euro opgebracht . Gewoon geduld hebben en dan toeslaan . Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2017, 20:12:48 »
Van Russische camera's heb ik 0,0 procent verstand; en dat wil ik ook graag zo houden.... x12
Waar je het over hebt is volkomen abracadabra voor mij!
Maar desondanks wens ik je veel plezier met die stalinistische apparatuur, Peter!  x2

Mvg, Johan

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2017, 23:07:57 »
Johan er komen westers kapitalistische industriebaron  lenzen uit Wetzlar op de Volksleica  x4 !!! Dus ik ben het zaakje weer aan het provoceren . Maar ik heb nog geen film van deze combinatie gezien kan nog best zijn dat de Mamiya's me aangrijnzen met wat hebben je toch altijd gezegd ......

Het meetzoeker avontuur is niet een bevlieging maar iets wat zo nu en dan opflakkert , ik heb al 15 jaar een mooie Mamiya Press uitrusting . Is niet echt compact en licht maar maakt foto's die niks minder zijn als die van de RB 67 . Alleen mijn rug is op dit moment zo erg slecht dat lang rechtop staan moeilijk gaat en dan ook nog met die Godzilla Leica aan het oog fotograferen snel een brug te ver is . 16 jaar geleden toen ik mijn RB 67 kocht heb ik ook nog even een Pentax 67 vastgehouden voor het oog , maar die bonk glas en metaal trok toen ook gelijk door tot in de onderrug . Als er over een jaar of wat geen verbetering komt wordt de Press verkocht , die brengen nog flink geld op . Bovenin een lichtschachtzoeker kijken gaat nog best goed , dus de M 645 en RB 67 blijven mijn Nr 1 camera's . Dan heb ik ook nog die prachtige Poor Man's Leica van AGFA , 3 verchroomd messing objectieven , fluisterstille centraalsluiter en kristalheldere zoeker met automatische paralax opheffing en speciale voorzetlenzen met correctie prisma voor de meetzoeker . Heel licht en handzaam en fijn in gebruik . Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 12 april 2017, 23:19:40 door rolfilmrb67 »

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 15 april 2017, 11:12:13 »
Vandaag is de Elmar 9 cm voor mijn Zorki binnengekomen . De Elmar is heel weinig gebruikt en de lens is echt kristalhelder schoon zonder poetskrasjes . Dit is met oud Leitz glas niet vanzelfsprekend , met hun zachte coating en glas . Het is dus voor 75 Euro een mechanisch en optisch perfect lensje . Nou maar hopen dat de Hektor 13,5 cm ook zo netjes is . Milo heeft mijn Zorki nu bijna helemaal klaar alleen moet de camera vatting iets verdraaid worden om de tong van Hektor goed met de afstandmeter kam van de Zorki laten koppelen . De Zorki zal wel onverkoopbaar worden met 4 extra gaten in de camera vatting maar dat is onbelangrijk voor mij .

Dus je weet het nu , LTM objectieven met een tong voor de afstandmeter koppeling , koppelen niet vanzelfsprekend met de afstandmeter van een FSU LTM camera . Dit heeft te maken met de ingang van M39 draad te maken . Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2017, 20:33:55 »
Ik heb de bieding op de Leitz Hektor met zoeker gewonnen , nou maar hopen dat het Zorki virus niet muteert tot het Leica virus  x4 want dan ben ik mooi in de aap gelogeerd  x3 . Ik ga nu eens kijken of ik een Elmar 9 cm voor een Jupiter 9 prijs kan vinden . De groothoek wordt waarschijnlijk toch een Jupiter 12 , wel een nette van voor 1970.

Ik heb op Flickr gezien dat sommigen een Summicron op hun Zorki monteren . Ik denk dat ze bij Leica een hartverzakking krijgen van alleen al het idee . Maar ja een beetje provoceren is wel leuk .....

Milo is dit weekeinde aan mijn Zorki 6 begonnen , het zal wel goed komen . Vriendelijke groet Peter .

Ik heb goed nieuws voor mijn Mama Mamiya's , het Leica virus zet niet door bij mij  x4 ..... Vandaag is na een flinke vertraging bij DHL de Hektor 13,5 cm aangekomen . Uiterlijk precies zoals op de Ebay foto getoond maar innerlijk een middel sterke nevel . Dit was niet in de aanbieding vermeld anders had ik niet geboden . Eens afwachten hoe de zakelijke verkoper dit gaat oplossen .

De coating van Leica objectieven was tot aan de jaren 70 lang niet zo goed als de Japanse topmerken . Je moet heel voorzichtig met de oudere Leica objectieven omgaan want de coating en het glas is matig krasbestendig , dus topmerk UV filter verplicht...... De coating van mijn oude Mamiya C en Press objectieven is heel goed krasbestendig en het glas is hard . Gelukkig is de Hektor 13,5 cm nooit veel gebruikt geweest , dus weinig poetskrasjes alleen die nevel .....

De Zorki 6 is klaar en komt met een voor Leica objectieven aangepaste meetzoeker weer mijn kant op . Eens kijken hoe de mooie Elmar 9 cm het op de Zorki gaat doen . Vriendelijke groet Peter .

Offline JoRoBo

• Hebt het naar mijn zin.
  • Why must I always explain?
    • Bekijk profiel
    • Flickr
« Reactie #24 Gepost op: 21 april 2017, 14:48:10 »

Ik heb goed nieuws voor mijn Mama Mamiya's , het Leica virus zet niet door bij mij  x4 .....

'We' begonnen ons al zorgen te maken....... 8)

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 21 april 2017, 19:42:58 »
Ja Johan , bedankt voor je bezorgdheid om mij en mijn Mamiya gevoel  x4 . Hektor is weer teruggestuurd naar die Heimat ik haal wel een andere 135 mm uit het asiel die wel net zo kristalhelder is als mijn Elmar .

Milo heeft vandaag de Zorki 6 naar mij opgestuurd . We proberen het eerst maar eens uit hoe het bevalt . Ik hoop dat mijn rugprobleem snel hanteerbaar wordt want nu kan ik staand moeilijk met doorzicht zoeker camera's werken , met de lichtschachtzoeker gaat het door de lichaamshouding beter .  Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 22 april 2017, 21:13:54 »
Vandaag is mijn Zorki 6 weer terug in huis . Milo Schekkerman heeft heel mooi werk geleverd , de camera werkt mooi soepel en precies . De Zorki 6 heeft een 1 op 1 zoeker met een meetbasis van 67 mm hiermee kan het ook nog met de 135 mm werken .

Maar wat dacht je wat , de wet ten behoud van ellende is een taaie rakker  x2 . De Elmar 9 cm past op de Zorki maar de aftast kam van de Zorki valt binnen naast de dunne afstandmeter ring van de Elmar ..... Dus krijg ik een foutieve afstandmeting die tientallen meters naast zit . Voor de Elmar 9 cm zou er dus een veel dikkere aftast kam in de Zorki moeten komen die dan wel op de afstandmeter ring goed contact maakt .

Nu zit ik met een heel mooie Elmar 9 cm die niet koppelt aan de speciaal voor Leitz Hektor 13,5 cm aangepaste Zorki past waar Milo echt zijn best heeft voor gedaan . De Hektor die niet voldeed aan de verwachting dat het een schoon helder optiek zou zijn is terug gestuurd en de Elmar koppelt niet aan de afstandmeter . De rapen zijn dus gaar . Tja gelukkig heb ik nog de AGFA Ambi Silette  en de Godzilla Leica .... Mamiya Press . Het landbouwwerktuig karakter van de Press is toch geniaal te noemen , niet alleen de afstandmeter is met een schroevendraaier te justeren maar ook de objectieven kan je met een schroevendraaier en matglas adapter perfect afstellen . Alleen jammer dat het Mamiya spul aanvoelt als een tractor .

Dus je weet het nu LTM is niet universeel als P-draad of Pentax K bajonet , het zou me nu niks verbazen dat LTM Canon niet altijd op Leica past . Het zou nog kunnen dat ik een paar Jupiter's voor de Zorki aanschaf als er niet tenminste een paar Beren op mijn weg komen aan mechanische problemen met die LTM FSU lenzen .... Vriendelijke groet Peter .
« Laatst bewerkt op: 22 april 2017, 21:15:53 door rolfilmrb67 »

Offline Fotohuis

• Algemene moderator
  • Фотография это весело
    • Bekijk profiel
    • Ontwikkel combinatie's film-ontwikkelaar
  • Fotograaf van de maand : November 2014  Januari 2015  Maart 2015   Mei 2015
« Reactie #27 Gepost op: 23 april 2017, 11:02:01 »
Een bekend probleem met FSU camera's derhalve gebruik ik alleen Russische objectieven op de Zorki en FED. Ik heb zelfs een keer gehad dat de lengte (as) van de kam aangepast moest worden op mijn FED-3 om een J-12 goed in hoogte te laten passen. Milo kan dat allemaal wel oplossen maar het gelijktijdig gebruik van Leica/C.V./Canon/Nikon en FSU objectieven kan ik alleen maar afraden. Alleen maar ellende met een LTM camera/lens.
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/
http://www.fotohuisrovo.nl (bij voorkeur met Google Chrome als browser)
http://www.svema.info

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 23 april 2017, 13:45:49 »
Robert het zou mij helemaal niks verbazen dat mijn Elmar 9 cm niet op een LTM Canon zou passen .....

Eigenlijk moet ik dat maar opgeven , Leica is toch veel te duur voor wat het biedt aan een beetje extra kwaliteit . Met de Mamiya Press worden de vergrotingen toch altijd veel mooier dan welke peperdure kleinbeeld camera dan ook . En ik heb mijn AGFA Ambi Silette nog  x6 .

Mijn tante Ida noemde mijn vaak voor de gein Peter Pech  x4 ...... ik kan haar nu ook weer geen ongelijk geven . Tel je zegeningen en vier je genezing...... Vriendelijke groet Peter .

Offline rolfilmrb67

• Algemene moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 29 april 2017, 11:15:56 »
Zo de Zorki 6 is weer terug . Milo heeft het voor elkaar gekregen dat de Elmar 9 cm goed koppelt met de afstandmeter . Toch weer mooi werk van Milo . De komende tijd laat ik het even bezinken en ga gewoon weer met mijn Mamiya's aan de slag . Vriendelijke groet Peter .